شناسهٔ خبر: 56686 - سرویس ریلی

مرور هفتگی بر اخبار حوزه ریلی؛

اجرای طرح های بزرگ در راستای بهبود حمل‌ونقل پایتخت/ ساخت ۳۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در ۴ سال/ ریز علی خواجوی به پارک ملت رفت

گزارش آخر هفته اجرای دو طرح بزرگ در راستای بهبود وضعیت حمل‌ونقل پایتخت، ساخت ۳۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در ۴ سال، تامین مالی راه‌آهن رشت-آستارا و در نهایت نصب تندیس ریزعلی خواجوی در پارک ملت از موضوعاتی بود که در هفته گذشته در حوزه حمل و نقل ریلی مطرح یا اجرا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه ریلی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

 اجرای دو طرح بزرگ در راستای بهبود وضعیت حمل‌ونقل پایتخت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی درخصوص شورای ساماندهی امور پایتخت گفت: کمربندی جنوب غرب تهران از قزوین به چرمشهر بخش عمده بار ترافیک عبوری از داخل تهران را منتقل می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آزادراهی است که رکوردی در این خصوص خلق خواهد کرد . بیش از ۵۰ درصد پیشرفت کار دارد و تمام ۱۵۶ کیلومتر هم‌زمان در دست اجرا و یک کمک بسیار بزرگ برای ساماندهی شهر تهران است.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ساماندهی راه‌آهن حومه بود که  اساس‌نامه شرکت حمل‌ونقل حومه‌ای را آماده کردیم و حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای به سمت ورامین، شهریار، شهر قدس، کرج، قم چندین برابر توسعه‌یافته است. تا زندگی حومه‌نشینان را ارتقا دهد. وزیر راه و شهرسازی در این جلسه توضیح داد: طرح ساماندهی شهر تهران به‌طور کامل آماده‌شده و مراحل تائید خود را طی کرده است و جزئیات آن در حال انجام است. همچنین در جلسه مجمع نمایندگان نیز مطرح شد که وزارت راه و شهرسازی  برنامه مفصلی برای لجستیک شهر تهران دارد و قرار است حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی شهر تهران که در اختیار حمل‌ونقل سنگین قرار دارد و روزانه ۲۵ هزار کامیون وارد شهر تهران می‌شود به جنوب شرق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) منتقل می‌شود.

پیگیری تامین مالی راه‌آهن رشت-آستارا

در هفته گذشته، وزیر حمل‌ونقل،‌ ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان در تهران با وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و در این دیدار در خصوص رفع مشکلات و موانع حمل‌ونقلی میان دو کشور با همکاری مشترک، تامین مالی راه‌آهن رشت-آستار، مشکلات تردد کامیون‌ها و ترانزیت جاده‌ای میان دو کشور بحث و گفتگو شد.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار، با توجه به تامین مالی ۵۰۰ میلیون دلاری طرف آذري در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا  و از طرفي پیگیری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ابراز حمایت الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان از این پروژه، اشاره کرده است انتظار ایران تسریع امور مربوط به فاینانس راه‌آهن رشت-آستارا است.

ساخت ۳۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در ۴ سال/ قرارداد ساخت ۴۱۰۰ واگن از خط اعتباری روسیه

وزیر راه و شهرسازی در جلسه صحن علنی مجلس با ارایه توضیحاتی درخصوص ایجاد خطوطو ریلی در سال های اخیر گفت: در چهار سال گذشته ۳ هزار کیلومتر ریل ایجاد کردیم اما ریل تحویلی از سوی ذوب‌آهن تنها برای ۴ کیلومتر بوده است. در همین زمان هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط جدید ساختیم و هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط را نوسازی، بازسازی و ایجاد خط دوم ریلی کردیم. مفهوم این مصرف ۳۶۰ هزار تن ریل است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی تحریم، اصلی‌ترین کاری که باید انجام شود این است که بخش ریل فعال نگاه داشته شود تا از جهت کنترل قیمت حمل و نقل و همچنین خدمت ارزان دادن به مردم ابزاری در اختیار دولت باشد. چرا که همان طور که همه استحضار دارند مصرف کننده ریل چه در بخش مسافر و چه در بخش بار طبقه پایین هستند و از همین رو سرمایه در گردش ریلی بسیار مهم است.

عزم جدی وزرای حمل‌ونقل ایران و آذربایجان در رفع موانع با همکاری‌های دوجانبه

در هفته ای که گذشت، وزیر حمل‌ونقل،‌ ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان در تهران با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و در این دیدار در خصوص رفع مشکلات و موانع حمل‌ونقلی میان دو کشور با همکاری مشترک، تامین مالی راه‌آهن رشت-آستار، مشکلات تردد کامیون‌ها و ترانزیت جاده‌ای میان دو کشور بحث و گفتگو شد.

آخوندی در خصوص پیگیری مسائل مربوط به تردد کامیون‌های ترانزیتی آذربایجان به نخجوان از خاک ایران بیان داشت: تمامی موارد در صورت اعلام به وزارت راه و شهرسازی ایران به‌سرعت رسیدگی خواهد شد و در سایر موارد حاضر به بررسی بسته تسهیلات متقابل تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور هستیم. به‌طوری‌که طرف آذری می‌تواند گروه کارشناسی خود برای بررسی موارد به ایران اعزام کند.

۴۰۰ کیلومتر ریل معادن کشور را به شبکه راه‌آهن متصل می‌کند

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی فرعی و آنتنی برای اتصال معادن، مراکز صنعتی و مراکز بار در سطح کشور به شبکه سراسری راه آهن ایران در دست ساخت است که ظرف چهار سال آینده تکمیل می شود.

مازیار یزدانی هفته گذشته در حاشیه بازدید از ایستگاه راه آهن در حال ساخت توضیح داد: در همین چارچوب ساخت ایستگاه جدید راه آهن اسفراین در کنار مجتمع فولاد سبزوار واقع در شهرستان جوین در غرب خراسان رضوی با اجرای ۱۱۱ کیلومتر خطوط فرعی حمل بار تا پایان امسال انجام می شود.

وی ادامه داد: ساخت خطوط ریلی حومه ای و افزایش آنها به دو تا چهار خط راه آهن در اطراف کلانشهرهای تهران، مشهد، اهواز و شیراز نیز در دستور کار است. بر این اساس تاکنون اقداماتی جدی در تهران انجام شده و تا پایان امسال خطوط ریلی حومه ای تهران - هشتگرد، گرمسار - هشتگرد و تهران - اسلام شهر به بهره برداری می رسد.

معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران به ساخت خطوط ریلی دوم برای افزایش ظرفیت حمل و نقل راه آهن کشور اشاره و بیان کرد: امیدواریم امسال خط دوم مسیر ریلی و پررفت و آمد بافت - زرین شهر که حمل بار در آن انجام می شود نیز بهره برداری شود. در این چارچوب خطوط دوم راه آهن در مسیر ریلی طبس و قزوین - زنجان نیز تا سال آتی ساخته می شود.

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از حمل‌ونقل ریلی علی‌رغم معافیت قانونی

نوراله بیرانوند، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن نیز هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره اجرایی نشدن بند «ب» ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر برای حمل‌ونقل ریلی گفت:بر اساس این بند مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی علاوه بر معافیت‌های مذکور در بند (۱۲) ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر محاسبه خواهد شد.

وی افزود: این بند از سوی قانون‌گذار با هدف ایجاد مزیت رقابتی در حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل‌ونقل و افزایش مطلوبیت این شق حمل‌ونقل تدوین شده است.

نصب تندیس ریزعلی خواجوی در پارک ملت

و در نهایت نصب تندیس ریزعلی خواجوی موضوع دیگر  هفته گذشته بود که به پاس قدردانی و ادای احترام به دهقان فداکار، تندیسی از «اَزبرعلی حاجوی» معروف به ریز علی خواجوی در پارک ملت تهران به نمایش گذاشته شد. این تندیس به گونه ای طراحی شده است که نمادی از فداکاری و حرکت به جای ریزعلی خواجوی در سال ۱۳۴۱ باشد./