شناسهٔ خبر: 56693 - سرویس مسکن و شهرسازی

طاهرخانی در آیین گشایش گالری بزرگ آثار هنری شهرهای جدید بیان كرد:

ضرورت توجه به زیرساخت‌های هنری و فرهنگی در شهرهای جدید/ شهرهای جدید باید تمركزگاه صنایع فرهنگی خلاق در كشور باشند/ صنایع خلاق موتور محرك توسعه در شهرها هستند.

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی زیبایی شناسی و خلاقیت فردی و هنری را دو ویژگی اصلی صنایع خلاق اعلام كرد و گفت: این صنایع به عنوان موتور محرك توسعه در سطح جهان شناخته شده و حتی در دوره‌های ركود اقتصادی نیز كمتر تاثیر پذیرفته است و همچنان به پایداری خود ادامه داده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آیین گشایش گالری بزرگ آثار هنری شهرهای جدید امروز ۵شنبه ۱۱ مردادماه با حضور حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید، ابوالقاسم رحیمی اناركی مدیرعامل بانك مسكن، حسین ایمانی جاجرمی مشاور اجتماعی مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید، محمد آیینی مدیرعامل شركت عمران شهر جدید اندیشه و همچنين سایر مدیران محلی و منطقه‌ای در بازار بزرگ ایران-اسلامی شهر جدید اندیشه افتتاح و آغاز به كار كرد.

طاهرخانی طی سخنرانی در این مراسم با تاكید بر اهمیت و ارزش بحث صنایع خلاق در حوزه‌های مختلف كشور بیان كرد: مفهوم صنایع خلاق در دهه ۹۰ وارد حوزه هنری و اقتصادی كشور شد كه هم‌اكنون نیز درصد قابل توجهی از تولید ناخالصی كشور را به خود اختصاص داده است و از این سو به سرعت در حال گسترش است.

معاون وزیر راه و شهرسازی زیبایی شناسی و خلاقیت فردی و هنری را دو ویژگی اصلی صنایع خلاق اعلام كرد و گفت: این صنایع به عنوان موتور محرك توسعه در سطح جهان شناخته شده و حتی در دوره‌های ركود اقتصادی نیز كمتر تاثیر پذیرفته است و همچنان به پایداری خود ادامه داده‌اند.

وی ادامه داد: حوزه كاری صنایع فرهنگی خلاق بخش‌های مختلفی چون جلوه‌های هنر سنتی، صنایع دستی، جشنواره‌ها، هنرهای تجسمی، مجسمه‌سازی، طراحی شهری و معماری را شامل شده و از سویی دیگر هنرهای اجرایی چون موسیقی، فیلم، ویدئو، بازی‌های فكری و كامپیوتری وهمچنین نرم‌افزارهای گوناگون مرتبط با این بخش را نیز در خود جای می‌دهد.

این مقام مسئول با تاكید براینكه صنایع خلاق دارای ارزش افزوده بسیار زیاد و همچنین آثار اجتماعی بیرونی و شهرها هستند گفت: این صنایع ویژگی‌های مثبت منحصربه فردی دارند كه انتظار می‌رود شهرهای جدید به عنوان تمركزگاه توسعه آن‌ها در سطح كشور به كار گرفته شوند چراكه نه تنها باعث ایجاد سرمایه اجتماعی برای جامعه شده بلكه ارزش افزوده قابل توجهی را برای آن شهر به همراه خواهد داشت.

به گفته طاهرخانی جمع شدن هنرمندان در یك محیط شهری باعث ایجاد ثروت و سرمایه اجتماعی شده و می‌تواند تعاملات اجتماعی مورد نیاز را برای شهروندان پدید آورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تاكید كرد: صنایع فرهنگی خلاق به رونق عرصه‌های فعالیتی گوناگون نظیر عرصه گردشگری در سطح ملی كمك می‌كند. این در حالی است كه این صنایع نیاز به سرمایه قابل توجهی نداشته و محوریت آن‌ها تنها در حوزه‌های چون خلاقیت و سرمایه‌های اجتماعی شهر و جامعه متكی است كه خوشبختانه كشور ما نیزاز این جهت دارای سرمایه‌های بالقوه‌ای در حوزه‌های مختلف است.

این مقام مسئول با بیان اینكه صنایع خلاق دارای وجه ملی و شهری برجسته بوده و مشخصه‌های محلی دارند گفت: هر شهری با توجه به ظرفیتی كه دارد صنایع فرهنگی خود را پرورش داده و در جامعه مستقر كند.

طاهرخانی با تاكید بر اینكه جوانان موتور محرك صنایع فرهنگی خلاق در جوامع هستند گفت: این صنایع باید بتواند مشاركت مردمی را در شهرها افزایش دهد كه به عقیده من برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند آغاز خوبی در این مسیر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی برگزاری گالری بزرگ آثار هنری شهرهای جدید را مقدمه‌ای برای ورود جدی شركت عمران شهرهای جدید به حوزه صنایع خلاق فرهنگی دانست و گفت: تلاش داریم با همكاری شهرداری بتوانیم این مقدمات را در سطح شهرها توسعه داده و آن‌ها فعال سازیم.

وی ادامه داد: با طرح بحث صنایع خلاق مفهوم شهرهای خلاق نیز مطرح شده و مورد توجه قرار می‌گیرد. شهرهایی كه بستر و زمینه بروز این صنایع را ایجاد و هرگونه امكانات لازم برای گسترش صنایع مذكور را به فراهم می‌كند.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید با بیان اینكه متاسفانه نظام آموزشی ما كاملا بر محفوظات دانش‌آموزان متمركز است گفت: ما سرمایه‌های انسانی بسیار بزرگی داریم كه تمامی آن‌ها نیازمند آموزش هستند كه باید بتوانیم در كنار آموزش‌های دانش‌آموزی این استعدادهای بالقوه را نیز پرورش داده و آن‌ها را توسعه دهیم.

طاهرخانی در پایان با تاكید بر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در شهرهای جدید بیان كرد: بدون شك برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی و هنری باعث سرزندگی شهرها شده و تاثیر قابل توجهی را در این جوامع خواهد داشت. از سویی دیگر می‌تواند به هویت شهرهای جدید كه امروز یكی از مسائل بسیار مهم ما به شمار می‌رود نیز كمك كرده و در این حوزه تاثیر گذار باشد.