شناسهٔ خبر: 56708 - سرویس مسکن و شهرسازی

طاهرخانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

تخصیص ۶۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به مسکن مهر/ هزینه ۵۰ میلیارد تومانی از اسناد خزانه برای شهر جدید پردیس/ ۴۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس در مرحله نازک‌کاری

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی از تخصیص ۶۰ میلیارد تومان یارانه نقدی از سوی دولت به مسکن مهر خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌های جدی دولت در تامین مالی، این رقم را مصوب کرده که بخشی از آن به پردیس اختصاص می یابد، مضاف بر این ۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه مشخصا به پردیس اختصاص یافته که آن نیز در این راستا هزینه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدی در حاشیه مراسم گشایش گالری بزرگ آثار هنری در شهرهای جدید اظهار کرد: خوشبختانه روز چهارشنبه دولت تخصیص ۶۰ میلیارد تومان یارانه نقدی مسکن مهر را به تصویب رساند. با توجه به محدودیت‌های جدی دولت در تامین مالی، این رقم را مصوب کرده که بخشی از آن به پردیس اختصاص می یابد. مضاف بر این ۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه مشخصا به پردیس اختصاص یافته که هزینه خواهد شد. خود ما نیز در شرکت عمران برنامه های بسیار متنوعی برای تامین منابع مالی داریم تا بتوانیم کارهای پردیس را به نحو مناسبی پیش ببریم.

وی درباره چگونگی تامین خدمات زیربنایی و روبنایی پردیس گفت: پردیس یکی از پروژه های سخت ما است. بیان گرفتاری‌ها و برجسته کردن مسائل پردیس از جهت جلب توجهات ملی صورت می گیرد اما مفهومش نادیده گرفتن تعهدات نیست. اگر مباحث پردیس برجسته می شود از این جهت است که پروژه ای بسیار بزرگ شهرسازی در مقیاس پیپچیده با توپوگرافی خاص است و نیاز به هزینه های متعدد دارد. بخشی از این هزینه متوجه شهروندان است و بخش دیگر باید از منابع دولتی تامین مالی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خدمات روبنایی پردیس حداقل به ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد افزود: ما تعهد ایجاد خدمات روبنایی را به طور کامل از منابع داخلی می پذیریم. همین الان هم آغاز کرده ایم؛ حداقل ۲۱ مدرسه در حال ساخت، درمانگاه، پارک و کلانتری داریم. همین ارزش افزوده ای که در مسکن مهر پردیس انجام شده نشان دهنده سرمایه گذاری مناسبی است که توسط شهرهای جدید صورت گرفته و چشم انداز مثبتی برای ساخت و ساز املاک و مستغلات ایجاد شده است. توصیه من به متقاضیان واقعی مسکن مهر پردیس این است همانطور که تا الان صبوری نشان دهنده اند باز هم تحمل کنند. هدف ما این است که مسکن مناسب با شأن آنها با کلیه امکانات تحویل دهیم و این کار را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: مسکن مهر سه وجه اصلی دارد؛ یکی بخش ساختمان است که در پردیس ۸۶ درصد پیشرفت دارد و ۴۰ هزار واحد در مرحله نازک کاری است. موضوع دیگر خدمات زیربنایی مثل آب، برق و فاضلاب است که پیشرفت ۶۲ درصدی دارد. بنابراین فاصله ای در این مرحله داریم. موضوع دیگر محوطه سازی و آماده سازی است. پردیس سایت خاصی است که ناگزیریم دیوارهای حائل و شهرسازی متفاوتی را داشته باشیم. این بخش نیز حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد. پیش بینی این است که ساختمانها اواخر امسال و اوایل سال آینده تمام شود ولی مبحث ما این است که برای تامین زیرساختها تامین مالی کنیم و انشاءالله به تدریج واحدها را تحویل می دهیم.

طاهرخانی درخصوص آخرین وضعیت پروژه قطار برقی کرج ـ هشتگرد هم گفت: این پروژه از پیشرفت مناسبی برخوردار است. کار ایستگاه تقریبا به اتمام رسیده، فقط حوزه تجهیز و برق باقی مانده که با قولهای سازمان برنامه و استفاده از منابع داخلی شرکت عمران انشاءالله امسال شاهد افتتاح قطار کرج ـ هشتگرد خواهیم بود. در سایر شهرهای جدید نیز بحث دسترس پذیر کردن شهرها با حمل و نقل انبوه را در دستور کار قرار داده ایم؛ چرا که سیستم حمل و نقل شخصی پاسخگوی نیاز ما نیست.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد: هم در حوزه درون شهری و هم ارتباط با شهرهای مادر، برنامه های خود را اجرا می کنیم. بعضی از این پروژه ها مثل هشتگرد، گلبهار، بهارستان و فولادشهر راسا توسط خودمان انجام می شود. در بعضی دیگر پروژه های مشترکی با راه آهن داریم برای اینکه کمک کنیم تا قطارهای  حومه ای شکل بگیرد. در این خصوص نمونه هشتگرد و پرند راه اندازی شده است. برنامه همکاری با شهرداریها را بخصوص در بحث راه اندازی قطار برقی فرودگاه امام (ره) تا پرند نیز یکی از رویکردها است که انشاءالله اگر شهرداری جدی پای کار بیاید ما هم کمک می کنیم تا به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه برنامه احداث ۵۵ هزار واحد مسکونی را در شهرهای جدید داریم، گفت: گام اول در این عرضه، آماده سازی زمین است که در پرند قراردادی در این زمینه منعقد کرده ایم. آماده سازی ۸۶ هکتار حدود دو سال طول می کشد. این موارد متاسفانه در برنامه ریزی پروژه پردیس لحاظ نشده بود. لذا کار وقتی همراه با محوطه سازی پیش می رود سخت تر می شود. زمانی شما در پروژه ای با فضای بدون کار عمرانی مزاحم مواجه هستید و می توانید راحت کار کنید ولی وقتی اینها را همزمان کنار هم قرار می دهید هم باعث تکلیف و هم باعث افزایش هزینه ها می شود. بنابراین تامین زیرساختها علاوه بر منابع مالی، مقداری زمان بر خواهد بود که کارها در حال انجام است.

طاهرخانی همچنین به ضرورت ایجاد شهرهای جدید در سواحل جنوبی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر نقطه تمرکزمان در نسل نو شهرهای جدید، خطه جنوبی است. این منطقه از لحاظ ژئوپلتیک اهمیت دارد. همچنین آنجا مشکلات تامین آب که در سرزمین داخلی مواجهیم را نخواهیم داشت. کشورهای حاشیه خلیج فارس توانسته اند در سالهای اخیر سکونتهای بالای یک میلیون نفر ایجاد کنند ولی ما نتوانسته ایم از این ظرفیت استفاده کنیم. انشاءالله امسال تاسیس شرکت عمران تیس و شروع عملیات اجرایی را خواهیم داشت. تیس، موقعیت ویژه ای از لحاظ گردشگری دارد که ساحل بسیار زیبایی دارد. شهر جدید سیراف هم در منطقه پارس جنوبی آغاز می کنیم. هدف این است که اسکان پایداری را در آن منطقه به وجود آوریم./