شناسهٔ خبر: 56714 - سرویس استان‌ها

شکوه انقلاب ریلی در دیار الوند

قطار ریل باس اردیبهشت سال گذشته استان همدان میزبان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود و او نوید انقلاب بزرگ ریلی را در همدان داد؛ وعده ای که امروز دستاوردهای آن یک به یک محقق می شود.

آخوندی در سفر یاد شده اظهار داشت که رکورد ریل گذاری خط آهن کشور در دولت تدبیر به بالاترین میزان خود رسید و امروز می بینیم با تلاش متخصصان داخلی و عزم دولت رکورد سالانه ریل گذاری شبکه راه آهن کشور از ۳۰۰ کیلومتر به حدود یکهزار کیلومتر رسیده است.

به اعتقاد کاشناسان، این مساله اتفاق و تحولی بزرگ در صنعت ریلی کشور بشمار می رود و استان همدان نیز در این مسیر بی نصیب نبوده است.

راه آهن غرب کشور که یکی از مهمترین شبکه های ریلی ایران و بخشی از کریدور شرق به غرب است که می تواند علاوه بر جابجایی مسافران این منطقه، کشورمان را به عراق و سوریه و در نهایت بندر لاذقیه متصل کند.

سال گذشته راه آهن ملایر به سمت کرمانشاه تا ایستگاه فیروزان تکمیل و بهره برداری شده و عملیات ریل گذاری به کرمانشاه در دست اجراست.

با اتمام عملیات ریلی در پنج استان غربی کشور، استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، کردستان و کرمانشاه به هم متصل می شوند و همدان شاهراه این خطوط ریلی است.

از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه منطقه زاگرس ۱۷ میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از مناطق مهم کشور است، تاکید دارد که این خطه ه عنوان مهد تمدن ایرانیان شناخته می شود و برای شتاب گیری در ارتباطات این منطقه آزاد راه بندر امام خمینی (ره) تا شمال غرب کشور نیز عملیاتی می شود.

اما در این بین راه آهن ملایر به همدان و همدان به سنندج نیز توسط وزیر راه و شهرسازی پیگیری شد تا تنگناهایی غرب کشور در زمینه صنعت ریل را جبران کند.

آخوندی بیان کرده است: با اجرای این طرح قصد داریم بتوانیم بیشترین خدمات ریلی را به مردم داشته باشیم؛ وعده ای که امروز شاهد تحقق آن هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در این زمینه به ایرنا گفت: طرح راه آهن همدان - ملایر به طول ۷۵ کیلومتر با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسان سازی ارتباطات و ترانزیت کالا به ویژه زائران عتبات عالیات احداث می شود.

فرهاد فرزانه اظهار داشت: کاهش ترافیک جاده ای به عنوان بخشی از طرح کلی راه آهن غرب کشور محسوب می شود که علاوه بر اهداف یاد شده کاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.

وی بیان کرد: این خط ریلی در ۲ قطعه احداث می شود که قطعه نخست آن به طول ۴۱.۵ کیلومتر از ایستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه های گل کهریز، طاسبندی و کهریز به ایستگاه ملایر منتهی می شود.

فرزانه اضافه کرد: این مسیر در ادامه با عبور از شهرهای کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسوری (مرز ایران و عراق) متصل می شود.

وی یادآوری کرد: ادامه خط یاد شده از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در دریای مدیترانه ختم می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی همدان اظهار داشت: راه آهن همدان - ملایر به دلیل کاهش مسیر حدفاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعالی تهران - قم - اراک - ملایر جاگزینی مناسب برای ترانزیت کالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می شد.

فرزانه اعتبارات اجرای این طرح را ۶۸۹ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: شرکت سکاف پیمانکار اجرای طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه هستند.

وی ایجاد کریدور ریلی جدید تهران - غرب کشور با کاهش مسیر، اتصال مرکز استان همدان به بندر امام خمینی(ره) از طریق مسیر ملایر - اراک، کاهش ۳۰ کیلومتری مسیر ریلی تهراه - ملایر، کاهش زمان سفر و هزینه های جابجایی کالا و مسافر، صرفه جویی سوخت در سال اول به میزان ۳.۵ میلیون لیتر معادل ۷۰ میلیارد ریال، جابجایی کالا در سال نخست به میزان ۱.۶ میلیون تن و در سال بیستم ۲.۳ میلیون تن را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.

فرزانه یادآوری کرد: پیش بینی می شود در سال نخست بهره برداری از این طرح ۱.۵ میلیون مسافر و در سال بیستم ۳.۳ میلیون مسافر از این طریق جابجا شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی همدان کاهش بار ترافیکی گلوگاه راه آهن تهران - قم - اراک، افزایش ظرفیت ترافیک ریلی راه آهن غرب کشور و اجرای پدافند غیرعامل در شبکه ریلی غرب کشور را از دستاوردهای اجرای این طرح اعلام کرد.

 تاریخچه خط آهن دیار الوند

۱۸ اردیبهشت سال ۹۶ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به منظور بهره برداری از خط آهن همدان - تهران به دیار هگمتانه سفر کرد.

او در این سفر عنوان کرد که آرزوی چند ساله اهالی استان همدان با راه اندازی این خط ریلی محقق شد؛ آرزویی که امروز با تکمیل این خط به سمت ملایر، جذابیت های بیشتری برای صنعت گردشگری و تجار و صنعتگران ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، راه آهن همدان - تهران به طول ۲۶۷ کیلومتر است که در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می کند.

خط ریلی همدان تهران دارای ۳۵ پل به طول یکهزار و ۶۴۰ متر بوده و این مسیر ریلی به صورت یک خطه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر (km/h) برای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر (km/h) برای قطار باری طراحی شده است.

وی اظهار کرد: در این طرح متراژ ساختمان اصلی ۲ ایستگاه ساوه و همدان به مساحت ۳۷ هزار متر مربع بوده و متراژ محوطه این ایستگاه ها، یک میلیون و ۳۲۴ هزار متر مربع است.

عملیات زیر سازی این محور در قالب پنج قطعه اجرایی از ایستگاه رود شور (حوالی شهر پرند) آغاز و به ایستگاه همدان (ایستگاه ۱۲) ختم می شود.

این طرح علاوه بر آنکه از نظر حمل و نقل داخلی بار و مسافر استانهای همدان و در آینده کردستان را به شبکه راه آهن سراسری متصل می کند، باعث فراهم آمدن بستری مناسب به منظور احداث طرح ها و صنایع جدید، بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی مسیر و کاهش مصرف سوخت می شود.

گسترش شبکه ریلی کشور، راهبردی برای توسعه و پیشرفت مناطق غرب کشور، تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب و گسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه غربی ایران تعریف می شود.

می توان گفت که یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد، شکوفایی و رونق صنعت گردشگری، ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز در این بخش و توسعه هدفمند و برنامه ریزی شده آنهاست که می تواند زمینه مناسب برای جذب بیش از پیش گردشگران و مانایی آنها در مناطق هدف گردشگری را فراهم آورد.

بی شک مقوله حمل و نقل و دسترسی آسان، بموقع و بدون دغدغه گردشگران به مقصد مورد نظر گردشگری خود از جایگاه ویژه ای در میان زیر ساخت های گردشگری برخوردار است و هر چقدر امور این بخش به صورت هدفمند آسان شوند، به همان اندازه راه برای حضور گردشگران هموار می شود.

تکمیل خط راه آهن تهران همدان با دیدی منصفانه یکی از نقاط روشن کارنامه دولت در استان همدان ارزیابی می شود که در مقاطع مختلف زمانی به دلایلی همچون کمبود اعتبارات مالی با وقفه های اجرایی رو به رو شده بود.

در این میان استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و استان چهار فصل گردشگری باید با برنامه ریزی های دقیق، کارشناسانه و هدفمند بیشترین بهره وری را از این مزیت ارتباطی در راستای توسعه همه جانبه خود ایجاد کند.

از سوی دیگر این حجم از اجرای خطوط ریلی در استان همدان، به طور قطع موجب کاهش میزان بار ترافیکی، افزایش جابجایی بار و مسافر، رونق صنعت، اقتصاد، صادرات و رشد صنعت گردشگری خواهد شد.

مولفه های مهمی که بی شک تاثیر بسزایی در میزبانی همدان در برگزاری ۲ رویداد بزرگ بین المللی در سال ۲۰۱۸ میلادی یعنی انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در این سال و میزبانی اجلاس جهانی گردشگری، می تواند داشته باشد.