شناسهٔ خبر: 56758 - سرویس استان‌ها

در گفتگو با معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی تشریح شد:

آخرین اقدامات صورت گرفته در پروژه‌های مسکن مهر استان اصفهان/ این دولت بجای کلنگ‌زنی، خدمات مناسب ارائه داد

ایمان طاهر معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: کلنگ زدن و شروع هر پروژه‌ای راحت است اما مهمترین مساله در این خصوص تمام کردن آن است که در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به آن شد.

ایمان طاهر، معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌ ‌و شهرسازی درخصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در پروژه‌های مسکن مهر، اظهار داشت: در استان اصفهان حدود ۱۶۱ هزار واحد برای مسکن مهر در استان وجود داشت که ۱۰ هزار واحد آن به واسطه نداشتن متقاضی از چرخه خارج شد و از آمار کلی کسر شد.

وی افزود: تعداد ۱۵۱ هزار واحد باقی مانده هم حدود ۴ تا ۵ هزار واحد است. از این میزان حدود ۵۰۰ واحد بابت ساخت در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان قرار دارد که در شهرضا، سمیرم و شاهین شهر است. این واحدها که در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر است در پاییز ۹۷ آماده تحویل خواهد بود.

طاهر ادامه داد: مابقی واحدهای باقی‌مانده در فولادشهر اصفهان است که همه آنها مشتری داشته که ساخت آنها در اختیار شرکت عمران شهرهای جدید است و باد دید در چه زمانی آنها را آماده تحویل خواهند کرد.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه بابت بحث خدمات روبنایی و زیربنایی در پروژه مسکن مهر استان و اینکه در چه شرایطی قرار دارد، گفت: مهمترین بحث ما در موضوع خدمات زیربنایی در پروژه‌های مسکن مهر در استان اصفهان بحث فاضلاب است. مشکلی بابت تامین آب و برق نداریم اما بابت فاضلاب در فولادشهر مشکل داریم. در این خصوص شهرهای تودشک، کمشکه، گلپایگان و خوانسار شهرهایی هستند که سیستم فاضلاب شهری نداشته و چاه‌های جذبی در آن‌ها جواب نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در دولت قبلی به این مسائل اصلا توجه نشد و در امکان‌سنجی‌های صورت گرفته این مباحث اصلا درنظر نگرفته شده است چرا که فقط نگاه‌شان ساخت خانه بوده و اصلا به این مباحث توجهی نشده است.

طاهر افزود: بابت مبحث روبنایی در پروژه مسکن مهر هم در شهرهای بالای ۵۰۰ واحد هم یک مسجد تعبیه که اغلب آنها ساخته شده است. در بحث مدرسه مشکل ما بابت استانداری و وزارت آموزش و پرورش است. وزارت راه و شهرسازی طبق قانون یک سوم هزینه بابت ساخت اسکله را متقبل شده و مشکلی ندارد اما دوسوم مابقی را که باید استانداری و وزارت آموزش و پرورش تامین کنند به خاطر نداشتن تمکن مالی مناسب نمی‌توانند هزینه کنند.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بابت مقایسه عملکرد دولت تدبیر و امید با دولت‌های قبلی در حوزه مسکن در این استان گفت: کلنگ زدن و شروع هر پروژه‌ای راحت است اما مهمترین مساله در این خصوص تمام کردن آن است. در این خصوص خوشبختانه تعداد افتتاحیه‌ها در دولت تدبیر و امید در استان اصفهان بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: دولت‌های قبلی سعی کردند فقط بسازند اما برنامه اصلی ما این بود که به خوبی بتوانیم خدمات بدهیم. تمام خانه‌های ساخته شده احتیاج به فضای سبز، آسفالت و توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی دارند. ما به دنبال این نبودیم که مسکن را بسازیم و بدون توجه به این مباحث آن را فقط تحویل دهیم. به همین خاطر در این دولت و در استان اصفهان مسکن کالا دیده نشد و تمرکز بالایی روی بحث خدمات‌رسانی در این حوزه داشتیم.

ایمان طاهر در پاسخ به  سوالی بابت وضعیت مسکن اجتماعی اصفهان و اینکه میزان استقبال مسکن یکمی‌ها چقدر بوده و در استان در چه شرایطی قرار دارد، اظهار داشت: مسکن اجتماعی هنوز در استان شروع نشده است. متاسفانه با اینکه وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تصویب کرد اما بنیادمسکن کار را آغاز نکرده است. زمین‌‌ها آماده و کمبود آن تا یک ماه دیگر در این خصوص تامین می‌شود و در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت. با این حال باید دید آنها کار را از چه زمان آغاز می‌کنند که قطعا آن‌ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد مسکن اجتماعی در نظر گرفته شده در استان اصفهان ۶۸۰ واحد است که سعی شده با پراکندگی مناسب این تعداد ساخته شود. تقریبا در هر شهرستان حدود ۵۰ واحد در نظر گرفته شده تا به بهترین شکل از این منظر بتوانیم استان را بابت ساخت مسکن اجتماعی پوشش دهیم. درخصوص مسکن یکمی‌ها هم سپرده‌گذاری‌ها در بانک مسکن به خوبی انجام می‌گیرد تا با دریافت تسهیلات بتوانند در استان اقدام به خرید خانه داشته باشند.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر عدم رشد آنچنانی قیمت مسکن در این استان با اشاره به دلایل آن گفت: در رشد بالای قیمت مسکن در کشور در استان اصفهان این مساله بیش از ۱۰ درصد نبود. مهم ترین دلیل این مساله هم رشد مهاجرت به واسطه کمبود آب است که باعث شد مسکن رشد عجیبی نداشته باشد.

وی افزود: در ساخت و سازهای استان سعی شد از فناوری‌های نوین بهره برده شد اما درخصوص صرفه‌جویی در منابع با استفاده از فناوری‌های نوین این مساله به قدرت خرید مردم بستگی دارد. در بحث آب ۹۰ درصد آب کشور بیشتر در حوزه کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود. به نحوی که شاید میزان آب مصرفی در کشاورزی به اندازه آب مصرفی یک شهر باشد.

طاهر گفت: در مصارف خانگی شاید با تبلیغات تلویزیونی و استفاده از فناوری‌های نوین تنها بتوان یک تا دو درصد کاهش را به وجود آمد اما اصل موضوع در بحث مصرف آب در کشاورزی و صنعت است که باید در این حوزه راهکارهای درستی داشته باشیم. امیدوارم با مصوبات دولت که نگاه جدی روی این موضوع دارد در این خصوص شاهد کاهش مهاجرت و همچنین افزایش منابع آب در استان باشیم.

وی ادامه داد: در فناوری ساخت سعی شده است در استان اصفهان از فناوری‌های نوین استفاده شود اما کاربرد سیستم‌های هوشمند بابت منابع مشمول هزینه است که در این زمینه در کل اقدامات زیادی انجام نگرفته است. به عنوان استفاده از ماشین ظرفشویی یا استفاده از آب برگشتی حمام‌ها در سیفون‌ها که در کل دنیا استفاده و تاثیربسزایی در کاهش مصرف آب دارد، از فناوری‌های نوین در حفظ منابع است.