شناسهٔ خبر: 56849 - سرویس استان‌ها

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان:

عامل اصلی تصادفات اخیر شمال استان اردبیل سرعت و سبقت غیرمجاز است

تصادف معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: عامل اصلی تصادفات اخیر شمال استان سرعت و سبقت غیرمجاز است و این تصادفات به کوتاهی در اجرای اقدامات ایمنی و نگهداری راهداری ارتباطی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل علی صبحی،با بیان اینکه ایمنی راهها بعنوان یک اصل مهم در راستای حفظ جان و مال انسان ها همواره حایز اهمیت و توجه بوده و سرلوحه اقدامات و برنامه های این اداره کل می باشد افزود: در بررسی علل و عوامل ناشی از راه و محیط آن، عوامل انسانی و وسیله نقلیه که منجر به تصادف می شود بالاخص تصادفات اخیر در محورهای شمالی استان درصد بسیار بالایی ریشه در نقش عامل انسانی و تخلفات رانندگان است.

وی گفت: بر اساس تحلیل آمارهای تصادفات سال های گذشته بیش از ۵۵ درصد تصادفات استان ناشی از سرعت و سبقت غیرمجاز است و این مهم نظارت و کنترل جدی پلیس راه بیشتر می طلبد.

وی افزود:متاسفانه علیرغم ارتقای سطح تردد در جاده ها، ناهنجاری رفتاری برخی رانندگان متناسب با ارتقای تردد نمی باشد و همین سبب شده علیرغم هزینه های زياد در حوزه ایمنی و هوشمند سازی راهها باز هم شاهد تصادفات مختلف باشیم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل انجام ۱۴۰ کیلومتر خط کشی مفید در محورهای اصلی و فرعی، نصب بیش از ۲۴۰۰ عدد چشم گربه ای استاندارد در محل مناطق مسکونی حاشیه راهها، مدیریت سرعت با نصب تابلو و علایم و بیش از ۱۵۰ مترطول سرعتگیر پلاستیکی، نصب بیش از ۶۰ عدد استوانه ایمنی در دماغه های پرخطر (سه راهی فرودگاه، سه راهی سربند، نصب بیش از ۱۳۴۰ عدد تابلو و علایم عمودی و رفع نواقصات موجود، نصب و مرمت بیش از ۹۰ شاخه گارد ریل و حفاظ در حوزه شهرستان، لکه گیری آسفالت و رفع افتادگي شانه راه ايجاد شيب شيرواني در حاشيه راه ، آزادسازی حریم و ایمن سازی فضای بازیابی و محیط اطراف راهها با استفاده از تسطیح آن و یا دپوی مصالح خاکی در محل پل ها و آبروها ، پیگیری ایمن سازی راه دسترسی تاسیسات و املاک مجاور راهها با ایجاد رمپ های ورود و خروج استاندارد، ایمن سازی،نصب تابلو و علایم در محل لاین کندرو روستای بران را از جمله اقدامات مهم این اداره کل در بحث ایمن سازی محورهای شهرستان پارس آباد عنوان کرد.

صبحی تصریح کرد: با عنایت به اینکه محور سه راهی مشکین شهر به پارس آباد جزو محورهای اصلی استان می باشد و تردد در این محور به صورت دو طرفه صورت می پذیردکه طبق آئین نامه طرح هندسی راههای ایران حداكثر سرعت مجاز محور در روز ۹۵ و در شب ۸۵ کیلومتر در ساعت بوده و در اکثر مقاطع مشخصات فنی راه از قبیل شیب طولی ، شیب عرضی ، عرض راه ، شعاع قوس و ... رعایت گردیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هر گونه توسعه و ارتقاء مشخصات محور و تبدیل از راه اصلی به بزرگراه جزو وظایف اداره کل راه و شهرسازی استان است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان صرفاً وظیفه نگهداری محورهای موجود را دارد.

معاون راهداری استان اردبیل گفت:در محور فوق طبق بند ۱۴ سومین جلسه کمسیون ایمنی راهها مورخه ۳۱ خردادماه ۹۷ ،همانند سایر محورهای مواصلاتی استان نسبت به انجام خط کشی وسط محور،در مناطق مسکونی، تقاطع ها و محل های نیاز به آشکارسازی در محورهای شهرستان پارس آباد انجام شده است.

صبحی با انتقاد شدید از برخی اظهار نظرهای غیرواقعی رئیس پلیس راه استان تصریح کرد: متأسفانه با توجه به اینکه دلیل عمده تصادفات در محورهای شمال استان
 سرعت و سبقت غیر مجاز بوده و کنترل سرعت برابر علايم منصوبه ، جزو وظایف پلیس راه است و طبق بند ۵ چهارمین جلسه کمسیون ایمنی راههای استان مورخه۲ مرداد ۹۷ به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل یک ماه مهلت داده شده تا نسبت به تکمیل موارد ایمنی از قبیل نصب سرعت گیرهای پلاستیکی در مسیر تونل آزادگان،سه راهی سربند،سه راهی سربند تا اصلاندوز،نصب تابلوهای هشداری،اخباری و تکمیل خط کشی محورها اقدامات لازم را بعمل آورد.

وی بر نقش رسانه ها،تبلیغات و استفاده از ظرفیت های بالای فرهنگی برای ارتقای فرهنگ رانندگی تاکید کرد و افزود : نقش بازدارندگی،حضور موثر شبانه روزی،برخورد با رانندگان متخلف،برخورد با ادوات کشاورزی که به جسم ،حریم و تابلوها آسیب می زنند ( ازجمله كمباين )،اعمال قانون و گشت های نامحسوس از جمله وظایف بسیار مهم پلیس راه در محورهای مواصلاتی است و جای تامل بسیار دارد که چرا این وظیفه خطیر به نحو شایسته در جاده های شمال استان انجام نمی شود؟

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در خصوص محل حادثه که یک مسیر مستقیم بوده و دارای شانه خاکی در دو طرف محور می باشد نیز گفت: تجهیزات ایمنی لازم از قبیل خط کشی ممتد، تابلوی سبقت ممنوع و محدودیت سرعت با هماهنگي كميته مميزي ايمني مشترك پلیس راه، استانداري و راهداري نصب گردیده و عامل اصلی تصادف سرعت و سبقت غیر مجاز وسایل نقلیه عبوری که جزو تخلفات مرگبار بوده می باشد و قصوری از طرف این اداره کل در محل متصور نمي باشد.

وی با بیان اینکه راهداری و حمل و نقل جاده ای به معنای واقعی و حقیقی کلمه در میدان اقدام وعمل در خدمت مردم است افزود:پلیس راه بهتر است بجای متهم کردن دیگران نقش کنترلی و نظارتی خود را با جدیت و همت والا اجرا کند.