شناسهٔ خبر: 56855 - سرویس هوایی

یک نماینده مجلس مطرح کرد:

خرید ۵ هواپیما با فاینانس بخش خصوصی/ می‌توانیم به پشتیبانی اروپا از ای‌تی‌آر‌ ها مطمئن باشیم

سیدکمال‌الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران گفت: نوع روابط میان اتحادیه اروپا و ایران نشان داد که باز هم می توانیم در حوزه پشتیبانی و تامین قطعات هواپیماهای تحویل شده از سوی اروپا اطمینان حاصل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خانه ملت سید کمال‌الدین شهریاری با اشاره به تحویل ۵ فروند هواپیما از سوی ATR گفت: ATR های تحویل شده از سری هواپیماهای خریدار شده از سوی وزارت راه وشهرسازی با فاینانس بخش خصوصی بوده است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۵ فروند هواپیمای تحویل شده به ایران در قالب قرارداد خرید۲۰۰ هواپیما بعد از برجام تحویل شده است، افزود: از سال گذشته برخی از هواپیماهای خریداری شده به ایران تحویل شده؛ اما بعد از خروج آمریکا از برجام این گمان وجود داشت که شرکت های اروپایی از  تهدیدات آمریکا تبعیت کرده و نسبت به ادامه مراوده با ایران عقب نشینی کنند.

مذاکره با فرانسه و ایتالیا عامل تحویل ای تی آر به ایران بود

وی با تاکید بر اینکه مذاکره مسئولان وزارتخانه های امور خارجه، راه و شهرسازی و بانک مرکزی و همچنین بانک های عامل با دولت فرانسه و ایتالیا این کشورها را نسبت به تحویل ای تی آر های خریداری شده قبل از آغاز دور جدید تحریم ها به ایران متقاعد کردند، گفت: با پرداخت مقداری وجه نقد در چارچوب قرارداد ظرف ۸ روز ۵ فروند هواپیما از فرانسه به ایران تحویل شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: چون برای ای تی آر ها پیش پرداخت از سوی ایران صورت گرفته بود در راستای تحویل سریع آن ها پرداخت مابقی وجه صورت گرفت.

تحویل هواپیماها  نشان مثبتی برای پشتیبانی و تامین قطعات هواپیماهای تحویل شده است

شهریاری با بیان اینکه تحویل هواپیماها از سوی شرکت ای تی آر علامت مثبتی از تعامل اتحادیه اروپا با ایران بعد از خروج آمریکا از برجام بوده است، ادامه داد: با این رویه می‌توان باز هم به روابط تجاری و اقتصادی اتحادیه اروپا و ایران ادامه داد.

وی با بیان اینکه این نوع روابط میان اتحادیه اروپا و ایران نشان داد که باز هم می توانیم در حوزه پشتیبانی و تامین قطعات هواپیماهای تحویل شده از سوی اروپا اطمینان حاصل کنیم، گفت: البته همیشه در کشور این انگیزه وجود داشته که بتوانیم تکنولوژی وارداتی را بومی سازی کرده و خود را از واردات بی نیاز کنیم.

بومی سازی صنعت هوایی در حوزه ساخت قطعات هواپیماهای جنگی

شهریاری ادامه داد: خوشبختانه بومی سازی صنعت هوایی در حوزه ساخت قطعات هواپیما در حوزه هواپیماهای جنگی صورت گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بسیاری از هواپیماهای نظامی کشور که به علت نداشتن قطعات زمین گیر شده بودند به دست متخصصان ایرانی دوباره قابلیت پرواز پیدا کرده اند از این رو نگرانی در خصوص آغاز دور جدید تحریم ها در حوزه صنعت هوایی وجود ندارد