شناسهٔ خبر: 56967 - سرویس جاده‌ای

جزئیات برگزاری کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی:

ارائه گزارش پروژه تدوین مکانیزم‌های پایه‌ای استقرار نظام اطلاعاتی و آماری/ بررسی شاخص‌های آماری پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه

جلسه جلسه کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی به ریاست مدیرکل دفتر پایش برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برگزار و پروژه تدوین مکانیزم‌های پایه‌ای استقرار نظام اطلاعاتی و آماری، شاخص‌های آماری پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه و شاخص‌های پایش برنامه‌ای و تکمیل متادیتا در داشبرد مدیریتی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی به ریاست مهدی قربانی دبیر این کمیته نمایندگان سایر بخش‌های این وزارتخانه و نمایندگان مرکز آمار ایران در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

از ۱۱۵ شاخص مورد نیاز سازمان برنامه‌وبودجه ۵۰ شاخص در سامانه‌های سجا و بی‌‌آی وزارت راه و شهرسازی تهیه و به‌روز رسانی شده است و در نظر داریم سایر شاخص‌های مورد نیاز این سازمان از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی تهیه و ارائه شوند.

وی در ادامه به تشریح پروژه معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی پرداخت و گفت: یکی از پروژه‌های تعریف شده ذیل این پروژه «تدوین مکانیزم‌های پایه‌ای استقرار نظام اطلاعاتی و آماری» است.

در ادامه جلسه عنوان شد که قبل از اجرای پروژه معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی یک مشکل مبنایی یعنی استاندارد نبودن تعاریف شاخص‌های آماری وزارت راه و شهرسازی و استفاده از روش‌های محاسباتی مختلف وجود داشت که همین عوامل باعث می‌شد پشتیبانی لازم از مدیریت ارشد به لحاظ ارزیابی و تصمیم‌گیری انجام نشود.

سپس اهداف این پروژه به ترتیب زیر عنوان شد:

  • تعریف انواع موجودیت اطلاعات و اقلام آماری،
  •  طراحی مرتبط با شناسایی و استانداردسازی موجودیت اطلاعاتی و اقلام آماری،
  •  طراحی مرتبط با کیفیت‌ موجودیت‌های اطلاعاتی و اقلام آماری،‌
  • تعیین نقش‌ها، وظایف و ساختارهای مورد نیاز در اجرای پروژه‌های استانداردسازی و موجودیت اطلاعاتی و اقلام آماری
  • تدوین نقشه‌ راه استاندارد‌سازی موجودیت‌های اطلاعاتی و اقلام آماری
  • تعیین روش‌های اولویت‌بندی پروژه‌ها و اقدامات
  • تدوین RFP پروژه‌ها
  • برآورد ریالی/زمانی و شرح خدمات فنی

همچنین عنوان شد که ازنظر متدولوژی، پروژه هم‌اکنون در فاز دوم «تدوین مکانیزم‌های پایه‌ای استقرار نظام اطلاعاتی و آماری» است در این فاز اقدامات لازم بر روی تحلیل الزامات، طراحی متدولوژی اجرا و تعیین ضوابط انجام شود.

در ادامه ساختار اجرای پروژه، دستورالعمل‌های شناسایی و استانداردسازی و نقش کمیته نظارت برای حاضران در جلسه توضیح داده شد.

در دستور دوم مدیرکل دفتر صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار ایران گزارشی از در رابطه به برنامه ملی آمار ارائه کرد و گفت: ذیل برنامه ششم توسعه مرکز آمار موظف است با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی تا آخر آذر ۹۶ آماده و به تصویب شورای عالی آمار برساند تا مبنای آمار و اطلاعات طی ۵ سال آینده قرار گیرد.

رضایی با اشاره به داده‌های ثبت مکانی اظهار داشت: ۵۳ میلیون رکورد‌ از پست،‌ ۳۳ میلیون رکورد از برق،‌ ۱۳ میلیون رکورد از بخش آب، دریافت شده است. وقتی این فهرست تشکیل شود می‌تواند نظام ثبتی مدرن را راه‌اندازی کرد.

مدیرکل دفتر صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: نیاز به ریز داده‌های بخش راه داریم و درخواست می‌شود اطلاعات بر اساس درخواست مرکز آمار ایران ارائه شود.

در دستور بعدی وضعیت تولید شاخص‌های وزارت راه و شهرسازی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و اعلام شد که کل شاخص‌های اعلامی وزارت راه و شهرسازی به سازمان برنامه‌وبودجه ۲۸۰ شاخص بوده است که ۱۱۶ شاخص به‌صورت ثبتی و ۹۶ شاخص به‌صورت دستی تولیدشده است.

همچنین مشخص شد که ۶۸ شاخص نیاز به آمارگیری و بررسی بیشتر دارند که شامل تعداد ایستگاه‌های هواشناسی، نرخ ارزش‌افزوده بخش ساختمان، تولید مسکن شهری، سهم ارزش‌افزوده بخش ساختمان از ارزش‌افزوده کل کشور و متوسط هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار می‌شود.

در ادامه وضعیت ۱۰۷ شاخص‌ پیشنهادی سازمان برنامه‌وبودجه در حوزه‌های جاده‌ای، درون‌شهری، دریایی، ریلی، شهرسازی، مسکن و هوایی مورد بررسی قرار گرفت که دبیر کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی نسبت به بخش درون‌شهری متذکر شد که این بخش تحت نظارت وزارت کشور قرار دارد و تصدی‌گری وزارت راه و شهرسازی در بخش برون‌شهری خلاصه می‌شود.

سپس انتظارات سازمان برنامه‌وبودجه از وزارت راه و شهرسازی مبنی بر «بررسی شاخص‌های پیشنهاد شده پالایش و تکمیل و ارسال فهرست شاخص‌های نهایی شده در حوزه وزارت راه و شهرسازی (شامل شناسنامه) به مرکز آمار ایران» مطرح شد.

سرانجام در دستور آخر جلسه گزارشی از شاخص‌های پایش برنامه تکمیل متادیتا در سامانه داشبورد مدیریتی وزارت راه و شهرسازی از سوی لیلا دژمان معاون دفتر آمار اطلاعات و پایش برنامه‌ها ارائه شد.

وی در خصوص این گزارش بر شناسنامه‌دار بودن اقلام آماری داشبورد مدیریتی تامید کرد و گفت: الآن سامانه داشبورد مدیریتی نزدیک ۹۶ شاخص دارای برنامه است که قابلیت بررسی فعالیت هر شاخص نسبت به سنوات گذشته را میسر می‌سازد.

معاون دفتر آمار اطلاعات و پایش برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی حضور سازمان برنامه‌وبودجه در جلسه کمیته آمار بخشی وزارتخانه را ضروری دانست تا در جریان کم و کیف شاخص‌های آماری موجود در سامانه‌های وزارتخانه و مقایسه آن‌ها با شاخص‌های مورد نیاز سازمان برنامه‌ و بودجه قرار گیرد.