شناسهٔ خبر: 57010 - سرویس ریلی

شرکت دولتی راه آهن جمهوری آذربایجان خبر داد:

پایان مرحله نخست تکمیل دالان حمل و نقل بین‌المللی شمال به جنوب/ دالان شمال – جنوب از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است

بازدید در دیدار جاوید قربان اف رییس شرکت دولتی راه آهن جمهوری آذربایجان و آلان لوشنیکف معاون وزارت راه فدراسیون روسیه تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت دولتی راه آهن جمهوری آذربایجان، قربان اف در این دیدار گفت: مرحله نخست تکمیل دالان شمال – جنوب به پایان رسیده و این مسیر بین المللی در بخش جمهوری آذربایجان بطور کامل آماده بهره برداری است. 

وی افزود: این دالان نه تنها در توسعه جمهوری آذربایجان، ایران و فدراسیون روسیه بلکه دیگر کشورهای منطقه که در صدد گسترش مبادلات تجاری از طریق صادر ات و واردات هستند، نقش مهمی خواهد داشت. 

به گفته قربان اف دالان شمال – جنوب،اروپای شمالی را به آسیای جنوب شرقی متصل می کند و پیش بینی ها نشان می دهد در صورت بهره برداری کامل این مسیر شرایط مناسب برای ورود کشورهای اروپا، روسیه ، آسیای مرکزی و قفقاز به خلیج فارس، هند و توسعه روابط بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر با بنادر دریای سیاه فراهم خواهد شد. 

لوشنیکف معاون وزارت راه فدراسیون روسیه نیز با اشاره به اهمیت تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب، بر ضرورت جذب محموله برای حمل از این مسیر بین المللی تاکید کرد. 

در این دیدار همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت های دالان بین المللی حمل و نقل جنوب – غرب که مسیر فرعی از شمال – جنوب برای انتقال محموله ها از خلیج فارس از طریق خاک ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به بنادر دریای سیاه و بالعکس و نیز خط ریلی باکو – تفلیس – قارص تبادل نظر شد. 

موافقتنامه راه اندازی دالان حمل ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ روسیه به امضای وزیران حمل و نقل این کشور، ایران و هند رسید.

این راه‌گذر مهم‌ترین حلقه تجارت میان آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر می‌باشد. 

دالان شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راه‌گذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند./