شناسهٔ خبر: 57022 - سرویس ریلی

پاسخ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به انتشار یک گزارش

سر در ساختمان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «توسعه کاریکاتوری زیر ساخت ها/ ظرفیت خالی بندر چابهار در پی نبود خط آهن» در خبرگزاری مهر با ارسال جوابیه‌ای، توضیحاتی برای درج در آن رسانه ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در توضیح یکی از گزارش‌های خبرگزاری مهر از پرداخت هزار میلیارد تومان بابت احداث خط آهن چابهار-زاهدان از ابتدای آغاز عملیات اجرایی این پروژه تا کنون خبر داد.

متن توضیحات شرکت ساخت به این شرح است:

احتراما پیرو درج گزارش با تیتر «توسعه کاریکاتوری زیر ساخت ها/ ظرفیت خالی بندر چابهار در پی نبود خط آهن» در سرویس اقتصادی آن خبرگزاری، مورخ ۱۳۹۷.۵.۱۲ با کد ۴۳۵۱۷۶۸ جوابیه زیر تقدیم حضور می‌شود.

مقتضی است این جوابیه برابر قانون مطبوعات در اسرع وقت در همان جایگاه و همان رده خبری درج شود. پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی سپاسگزاریم.

۱)احداث راه آهن چابهار – زاهدان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک منطقه و با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی، ارتباط با دریای آزاد و امکان ترانزیت بار از شرق آسیا به کشورهای  CIS و اروپای شرقی با ۶۱۰ کیلومتر طول به عنوان یک ابر پروژه ریلی در دستور کار قرار گرفت.

۲) قرارداد مطالعه و اجرای طرح چابهار – زاهدان در تاریخ ۹۲.۸.۱۹ به صورت ترک تشریفات و در قالب EPC به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) واگذار و عملیات اجرایی عملا از ابتدای سال ۹۳ به صورت جدی آغاز شد که برخلاف ادعای گزارش در خصوص گذشت ۸ سال از آغاز پروژه، از آغاز عملیات اجرایی این خط ریلی ۴ سال زمان گذشته است.

۳) نکته واضح اینکه اجرای این پروژه عظیم نیازمند منابع مالی گسترده است و تاکنون تنها قریب به ۱۰ هزار میلیارد ریال در قالب نقدی، اسناد خزانه و اوراق مشارکت به این طرح پرداخت شده است.

۴) شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به جهت محدودیت منابع مالی جهت اجرای بخش شمالی کریدور (زاهدان – مشهد) به طول حدود ۹۴۰ کیلومتر، اقدام به تقسیم بندی طرح برای اجرای آن گرفته است. بدین صورت که بخش زاهدان – زابل- بیرجند به طول تقریبی ۶۳۰ کیلومتر از طریق فاینانس صورت می گیرد. در همین راستا نیز تفاهم نامه ای با یک شرکت چینی امضا و اخذ مجوزهای لازم و مذاکرات در دست پیگیری است. در بخش بیرجند تا محور بافق- مشهد نیز کنسرسیومی از چند شرکت پیمانکار داخلی تشکیل و مقرر است به میزان ۷۰ درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی و مابقی توسط کنسرسیوم و دولت تامین شود که با توجه به نظر مثبت صندوق توسعه ملی، امید است این امر محقق شود.

۵) لازم به ذکر است به موازات این تلاش ها و به منظور تسریع در اجرای طرح، مناقصه قطعه اول این پروژه از سمت محور بافق – مشهد تا گناباد به طول ۴۸ کیلومتر در اواخر سال ۹۶ برگزار و عملیات زیرسازی آن با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد در حال انجام است.