شناسهٔ خبر: 57081 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

خارج‌سازی ۱۸۶ مغروقه از مجموع ۳۳۶ مغروقه در کشور/ خارج سازی ۶۰ مغروقه در دست اقدام است

خارج سازی مغروقه مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از سال ٩٥ و به طور ویژه طی سه سال گذشته از ٣٣٦ مغروقه کشور، ۱۸۶ مورد آن خارج‌سازی شده و خارج‌سازی ۶۰ مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری در خصوص وضعیت مغروقه‌های کل کشور و اثرات خارج سازی شناورهای مربوطه بر وضعیت بنادر، اظهار کرد: در چند سال اخیر عملیات خارج­‌سازی مغروقه­‌ها با استفاده از مدرن­‌ترین تجهیزات روز دنیا در کشور آغاز و با رعایت کلیه اصول ایمنی و زیست‌محیطی به طور کامل خارج ‌سازی شروع شده است که به عنوان نمونه عملیات نجات مغروقه‌های خورموسی یکی از سریع‌­ترین عملیات­­‌های خارج­‌سازی مغروقه در دنیا شمرده  و به عنوان رکورد جدید ثبت شده است.

 وی ادامه داد: خورموسی که دارای ریسک بالا برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست بوده، با همت اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در سال ۱۳۹۶ احیا شده و از شهریورماه سال ۱۳۹۶ تاکنون ۵ فروند مغروقه اقیانوس ­پیما نیز خارج ­سازی شده است.

 به گفته مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی، با اجرای کامل قرارداد علاوه بر پاکسازی کانال خور موسی و مسیر تردد کشتی‌ها، دسترسی ایمن کشتی­‌های اقیانوس­‌پیما جهت اتصال به آب­‌های آزاد مهیا شده و هزینه لایروبی سالیانه بندر امام‌خمینی (ره) کاهش یافته است.

کوهساری در ارتباط با اثرات مثبت خارج­‌سازی مغروقه‌ها، عنوان کرد: ارتقای سطح ایمنی مسیرهای کشتیرانی یکی از اثرات مثبت خارج سازی مغروقه‌هاست که در صورت بروز هرگونه حادثه و برخورد کشتی ‌های عبوری با مغروقه­‌ها، مسئولیت و عواقب آن متوجه جمهوری اسلامی ایران است، از این رو عملیات خارج‌سازی مغروقه‌ها سبب حذف ریسک مربوطه می‌شود.

وی افزود: کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی دیگر اثر مثبت خارج‌سازی مغروقه‌هاست، بنابراین ایمنی مسیرهای دریانوردی موجب کاهش هزینه‌ه­ای حمل و نقل دریایی (بابت کاهش مبالغ بیمه مربوط به صادرات و واردات مجموعه­ ها به کشور) می­‌شود که این موضوع افزایش ورود کشتی‌های متردد به بنادر ایران را رقم خواهد زد.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی کاهش هزینه­‌های لایروبی حوضچه­ ها و کانال­‌های دریانوردی را دیگر اثر مثبت خارج‌سازی مغروقه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: وجود مغروقه­‌ها در حوضچه­‌ها و کانال­‌های دریانوردی موجب انباشته شدن گل‌و‌لای و رسوبات کف دریا در اطراف مغروقه­‌ها و متعاقب آن کاهش عمق حوضچه و یا کانال شده و این موضوع سبب افزایش هزینه­‌های لایروبی می‌شود.

کوهساری با اشاره به اینکه حفاظت از محیط‌زیست دریایی چهارمین محور مربوط به اثرگذاری مثبت خارج سازی مغروقه‌هاست، گفت: نشت مواد نفتی موجود در مغروقه­ ها و یا پخش مواد مضر استفاده شده در بدنه کشتی­‌ها همانند آزبست سبب آسیب­‌های فراوان به محیط‌زیست دریا از جمله آسیب به آبزیان و تأثیر بر صنعت ماهیگیری، آسیب به پوشش گیاهی و متعاقب آن بیماری آبزیان و نیز آلودگی سواحل و تأثیر بر صنعت گردشگری می‌شود.

وی تصریح کرد: از سال ٩٥ و به طور ویژه طی سه سال گذشته از  ٣٣٦ مغروقه کشور، ۱۸۶ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۶۰ مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است.

کوهساری در ادامه به وضعیت مغروقه‌ها در مناطق مختلف استان خوزستان اشاره کرد و گفت: مجموع مغروقه‌ها در خورموسی ۱۸ مورد بود که ۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی دو مورد از آن‌ها در دستور کار است. همچنین در اروندرود تعداد کل مغروقه‌ها ۶۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن خارج‌سازی شده و خارج‌سازی ۱۲ مورد در دست اقدام است. در منطقه کارون نیز از مجموع ۴۲ مورد مغروقه یک مورد خارج‌سازی شده و خارج‌سازی ۶ مورد در دست اقدام است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: جمعا در استان خوزستان، ۱۲۸ مورد مغروقه وجود داشت که ۴۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی ۲۶ مورد دیگر نیز در دست اقدام است. همچنین در استان بوشهر از بین ۱۸۸ مورد مغروقه ۱۳۱ مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۳۰ مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. این درحالی است که در استان هرمزگان نیز تعداد مغروقه ها به ۲۷ مورد می رسید که تا کنون ۹ مورد از این تعداد خارج شده و خارج سازی ۴ مورد نیز در دست اقدام است.

آخرین وضعیت مربوط به مغروقه‌های کشور

 

استان

تعداد کل مغروقه از سال ۱۳۶۷

تعداد غرق شده در جنگ عمومی

تعداد غرق شده در اثر برخورد با مغروقه­ها

تعداد غرق شده در اثر سانحه

سایر

خارج سازی شده

در دست اقدام

خوزستان

۱۲۸

۷۵

۶

۱۸

۱۹

۴۶

۲۶

بوشهر

۱۸۸

۱۵

۵

۱۵۱

۱۸

۱۳۱

۳۰

هرمزگان

۲۷

۹

۰

۱

۱۷

۹

۴

جمع

۳۳۶

۹۹

۱۱

۱۷۴

۵۴

۱۸۶

۶۰