به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری در خصوص وضعیت مغروقههای کل کشور و اثرات خارج سازی شناورهای مربوطه بر وضعیت بنادر، اظهار کرد: در چند سال اخیر عملیات خارجسازی مغروقهها با استفاده از مدرنترین تجهیزات روز دنیا در کشور آغاز و با رعایت کلیه اصول ایمنی و زیستمحیطی به طور کامل خارج سازی شروع شده است که به عنوان نمونه عملیات نجات مغروقههای خورموسی یکی از سریعترین عملیاتهای خارجسازی مغروقه در دنیا شمرده و به عنوان رکورد جدید ثبت شده است.
وی ادامه داد: خورموسی که دارای ریسک بالا برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست بوده، با همت اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در سال ۱۳۹۶ احیا شده و از شهریورماه سال ۱۳۹۶ تاکنون ۵ فروند مغروقه اقیانوس پیما نیز خارج سازی شده است.
به گفته مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی، با اجرای کامل قرارداد علاوه بر پاکسازی کانال خور موسی و مسیر تردد کشتیها، دسترسی ایمن کشتیهای اقیانوسپیما جهت اتصال به آبهای آزاد مهیا شده و هزینه لایروبی سالیانه بندر امامخمینی (ره) کاهش یافته است.
کوهساری در ارتباط با اثرات مثبت خارجسازی مغروقهها، عنوان کرد: ارتقای سطح ایمنی مسیرهای کشتیرانی یکی از اثرات مثبت خارج سازی مغروقههاست که در صورت بروز هرگونه حادثه و برخورد کشتی های عبوری با مغروقهها، مسئولیت و عواقب آن متوجه جمهوری اسلامی ایران است، از این رو عملیات خارجسازی مغروقهها سبب حذف ریسک مربوطه میشود.
وی افزود: کاهش هزینههای حمل و نقل دریایی دیگر اثر مثبت خارجسازی مغروقههاست، بنابراین ایمنی مسیرهای دریانوردی موجب کاهش هزینههای حمل و نقل دریایی (بابت کاهش مبالغ بیمه مربوط به صادرات و واردات مجموعه ها به کشور) میشود که این موضوع افزایش ورود کشتیهای متردد به بنادر ایران را رقم خواهد زد.
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی کاهش هزینههای لایروبی حوضچه ها و کانالهای دریانوردی را دیگر اثر مثبت خارجسازی مغروقهها دانست و خاطرنشان کرد: وجود مغروقهها در حوضچهها و کانالهای دریانوردی موجب انباشته شدن گلولای و رسوبات کف دریا در اطراف مغروقهها و متعاقب آن کاهش عمق حوضچه و یا کانال شده و این موضوع سبب افزایش هزینههای لایروبی میشود.
کوهساری با اشاره به اینکه حفاظت از محیطزیست دریایی چهارمین محور مربوط به اثرگذاری مثبت خارج سازی مغروقههاست، گفت: نشت مواد نفتی موجود در مغروقه ها و یا پخش مواد مضر استفاده شده در بدنه کشتیها همانند آزبست سبب آسیبهای فراوان به محیطزیست دریا از جمله آسیب به آبزیان و تأثیر بر صنعت ماهیگیری، آسیب به پوشش گیاهی و متعاقب آن بیماری آبزیان و نیز آلودگی سواحل و تأثیر بر صنعت گردشگری میشود.
وی تصریح کرد: از سال ٩٥ و به طور ویژه طی سه سال گذشته از ٣٣٦ مغروقه کشور، ۱۸۶ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۶۰ مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است.
کوهساری در ادامه به وضعیت مغروقهها در مناطق مختلف استان خوزستان اشاره کرد و گفت: مجموع مغروقهها در خورموسی ۱۸ مورد بود که ۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی دو مورد از آنها در دستور کار است. همچنین در اروندرود تعداد کل مغروقهها ۶۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن خارجسازی شده و خارجسازی ۱۲ مورد در دست اقدام است. در منطقه کارون نیز از مجموع ۴۲ مورد مغروقه یک مورد خارجسازی شده و خارجسازی ۶ مورد در دست اقدام است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: جمعا در استان خوزستان، ۱۲۸ مورد مغروقه وجود داشت که ۴۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی ۲۶ مورد دیگر نیز در دست اقدام است. همچنین در استان بوشهر از بین ۱۸۸ مورد مغروقه ۱۳۱ مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۳۰ مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. این درحالی است که در استان هرمزگان نیز تعداد مغروقه ها به ۲۷ مورد می رسید که تا کنون ۹ مورد از این تعداد خارج شده و خارج سازی ۴ مورد نیز در دست اقدام است.
آخرین وضعیت مربوط به مغروقههای کشور
استان |
تعداد کل مغروقه از سال ۱۳۶۷ |
تعداد غرق شده در جنگ عمومی |
تعداد غرق شده در اثر برخورد با مغروقهها |
تعداد غرق شده در اثر سانحه |
سایر |
خارج سازی شده |
در دست اقدام |
خوزستان |
۱۲۸ |
۷۵ |
۶ |
۱۸ |
۱۹ |
۴۶ |
۲۶ |
بوشهر |
۱۸۸ |
۱۵ |
۵ |
۱۵۱ |
۱۸ |
۱۳۱ |
۳۰ |
هرمزگان |
۲۷ |
۹ |
۰ |
۱ |
۱۷ |
۹ |
۴ |
جمع |
۳۳۶ |
۹۹ |
۱۱ |
۱۷۴ |
۵۴ |
۱۸۶ |
۶۰ |