شناسهٔ خبر: 57137 - سرویس جاده‌ای

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی

تلاش مدیران کشوری و شهری به منظور جلوگیری از وقوع عارضه خودرو محوری/ تمركزمان روی برنامه افزایش ایمنی راه‌ها است

جلسه معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «مردم با بررسی پارامترهای انتخاب وسیله نقلیه سفر بهترین تصمیم را اتخاذ می‌کنند» گفت: هنر مدیران کشوری و شهری انجام برنامه‌ریزی‌های صحیح برای ترغیب مردم به انتخاب حمل‌ونقل عمومی و جلو گیری از وقوع عارضه خودرو محوری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی زاده در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در رادیو گفتگو، ضمن تشریح برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به سؤالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: در ایران از ده‌ها سال قبل تا کنون اتفاقاتی در حمل‌ونقل برون و درون‌شهری اتفاقاتی رخ‌داده است و این اتفاقات دست‌به‌دست هم داده است که حمل‌‌ونقل در کشور به افزایش خودرو محوری دامن زده است.

وی افزود: خودرو محوری به معنای افزایش آلودگی هوا، ترافیک، تلفات و تصادفات رانندگی است و کشورهای جهان در راستای مبارزه با این پدیده گام برمی‌دارند.

تقی زاده با بیان اینکه «منظور از خودرو محوری افزایش استفاده از خودرو سواری چه شخصی، تاکسی، آژانس و تاکسی‌های اینترنتی است» گفت: هر مسافر حق انتخاب دارد و می‌تواند با بررسی، شیوه‌ حمل‌ونقلی سفر خود را انتخاب کند، اغلب افراد پس از بررسی خودرو شخصی را برای سفرهای درون و برون‌شهری انتخاب می‌کنند. بر همین اساس آن شهر، جامعه یا کشور را خودرو محور می‌نامند و ادامه این روند بسیار خطرناک است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حتی ممکن است شهری از انواع سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری برخوردار باشد اما به دلیل استفاده از خودرو شخصی، آن جامعه خودرو محور محسوب می‌شوند.

تقی زاده با اشاره به پارامتر‌های انتخاب وسیله حمل‌ونقل گفت: این پارامترها به ترتیب شامل زمان، هزینه، نظم، دقت، راحتی و زمان و راحتی برگشت سفر می‌شوند. حتی اگر تمام پارامترها در زمان رفت محیا باشد اما زمان و راحتی برگشت سفر مشخص نباشد نیز، انتخاب فرد به‌طور مسلم خودرو شخصی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این مواقع مردم برای انتخاب وسیله نقلیه بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیم را با بررسی تمام پارامترها اتخاذ می‌کنند اما هنر مدیران کشوری و شهری این است که برنامه‌ریزی‌ها به نحوی انجام شود تا مردم در زمان بررسی پارامترها حمل‌ونقل عمومی را انتخاب کنند.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در ادامه این نشست با اشاره به برنامه‌های ایمنی حمل‌ونقل و راه اظهار داشت: ایمن‌ترین شکل سفر به ترتیب، حمل‌ونقل هوایی، سپس ریلی و در آخر حمل‌ونقل جاده‌ای است؛ اما با توجه به اینکه کمیسیون ایمنی راه‌ها تحت وظایف معاونت حمل‌ونقل قرار دارد به‌طور مستمر بر روی برنامه افزایش ایمنی راه‌ها تمرکز کرده‌ایم و توفیقاتی در این زمینه داشته‌ایم اگرچه اعتقاد داریم باید تعداد تلفات رانندگی به حداقل ممکن برسد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای توسعه قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: یکی از مشکلات کلان‌شهرها، ورود قابل‌توجهی خودرو از سوی شهرهای اقماری به آن‌ها و بازگشت همین تعداد در عصرگاه است که این روند علی رقم ایجاد ترافیک در مسیر رفت‌وبرگشت، ترافیک بالایی بر همان کلان‌شهر نیز تحمیل می‌کند.

وی افزود: در تمام کشورها رفع مشکل سفر مردم از حومه به داخل شهرها از طریق ایجاد قطارهای حومه‌ای بوده است که از سال ۹۲ مورد توجه قرار گرفت که با توجه به هزینه‌بر و دشوار بودن احداث قطار حومه‌ای همچنین، هزینه‌های آزادسازی و یکپارچه‌سازی آن با شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری تا قبل از سال ۹۲ از سوی وزارت راه و شهرسازی به جد مورد پیگیری قرار نداشت اما با روی کار آمدن دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و پروژه‌های حوالی شهر تهران مدنظر قرار گرفت و ظرفیت به خطوط چهارم نیز ارتقا یافت.

تقی زاده یادآور شد: در شهر تبریز نیز با احداث قطار حومه‌ای ظرفیت به حداکثر رسیده است و این اتفاق در اطراف شهر مشهد نیز در حال وقوع است.

وی با اشاره به همکاری‌های وزارت راه و شهرسازی، استانداری‌ها و شهرداری‌ها در توسعه قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: یکی از نمونه‌‌های خوب قطارهای حومه‌ای خط ۵ مترو تهران در مسیر تهران-کرج است و سایر خطوط باید به این حد از استاندارد برسند تا مردم با اطمینان خاطر سفر کنند.

دبیر شورای عالی ترابری کشور همچنین در خصوص برنامه‌ها و تصمیمات اتخاذشده در بخش ترانزیت بیان داشت: از جمله فواید ترانزیت کالا از ایران، ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال برای بخش‌های ریلی و جاده‌ای و دریایی است و همچنین موجب ایجاد امنیت برای کشور می‌شود به‌طوری‌که عبور کالاهای کشورها از داخل ایران باعث می‌شود امنیت ایران نزد آن‌ها اهمیت خاصی پیدا کند.

وي افزود: رونق ترانزیت در اولویت قرار دارد و جلسات مستمری با وزارت امور خارجه و وزارت صنایع و سازمان‌های مختلف برگزار و در وهله اول مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ترانزیت شناسایی و با همکاری بخش خصوصی این مشکلات احصاء شد و پس از دسته‌بندی در کارگروه لجستیک و حمل‌ونقل با حضور تمام فعالان حمل‌ونقل از وزارتخانه‌های مختلف و بخش خصوصی، پیشرفت کار موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی معاونت حمل‌‌ونقل در خصوص روند افزایش حوادث رانندگی از سال  ۹۷ و راهکارهای مقابله با آن اظهار داشت: پیش‌بینی بر این اساس بود که تعداد تلفات رانندگی در سال ۹۶ ثابت اما از سال ۹۷ روند افزایشی را طی خواهد کرد که  همان سال ۹۶ افزایش ۱.۵ درصدی و در سال ۹۷ تا این لحظه ۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: برای جلوگیری از افزایش تعداد تلفات رانندگی، نقشه راه ایمنی راه‌های کشور از سوی معاونت حمل‌ونقل تهیه شده و راهکارهای کاهش تلفات رانندگی طی ۱۰ سال پیش‌بینی شده است. این نقشه راه علی‌رغم تمام اقدامات انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی. پلیس، هلال‌احمر، وزارت بهداشت و تمامی سازمان‌های مرتبت تهیه شده است که تعداد تلفات رانندگی از ۲۷ هزار به ۱۶ هزار کشته را کاهش داد.

تقی زاده خاطرنشان کرد: میزان بار معادن و صنایع رو به افزایش است به‌طوری‌که طبق پیش‌بینی وزارت صنایع طی چند سال آینده ۶۰ میلیون تن بار معدنی فعلی طی چند سال آینده به ۲۴۰ میلیون تن افزایش یابد که به معنی تردد حجم زیادی از کامیون و کفی حامل مواد معدنی بر روی جاده‌های کشور است. از طرفی ۳۰ میلیون خودروها و موتورسیکلت‌ها طی ۱۰ سال آینده به ۵۰ میلیون دستگاه افزایش خواهند یافت.

هدف‌گذاری کاهش تلفات رانندگی به ۹ هزار نفر در نقشه راه ایمنی راه‌های کشور

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «هرچه یک جامعه خودرو محور تر شود. ریسک سانحه و تلفات افزایش  خواهد یافت» گفت: اما برای جلوگیری از این اتفاقات اقدام به تهیه نقشه راه ایمنی راه‌های کشور شده است که بر اساس آن تعداد تلفات رانندگی از حدود ۱۶ هزار نفر سال ۹۶ در سال ۱۴۰۶ به ۹۰۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نقشه راه ایمنی راه‌های کشور یک برنامه منسجم است که بودجه خاص خود را می‌طلبد و هم‌اکنون نزد کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است و ظرف چند هفته آینده در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح خواهد شد و پس از تصویب در هیئت دولت باید بخش‌هایی از آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با اشاره به بودجه مورد نیاز نقشه راه ایمنی راه‌های کشور گفت: برای اجرای  این برنامه ۱۰ ساله ۲۸۰ میلیارد تومان نیاز است که بر اساس قیمت‌های ثابت  سال ۹۶ برآورد شده است. اما در زمان اجرا باید تورم سالانه مد نظر قرار گیرد. البته تجربه نشان داده تمام کشورهایی که توانسته‌اند منحنی ایمنی راه‌های خود را با تحول روبر کنند هزینه‌هایی در این حجم و اندازه کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش پر رنگ عامل انسانی در تصادفات رانندگی بیان داشت: راننده و عابر هریک وظایفی دارند که باید به انجام آن‌ها در حین رانندگی و راه رفتن در خیابان‌ها به آن‌ها پایبند باشند.

تقی زاده در خصوص استاندارد ساخت و نگهداری جاده‌ها نیز اظهار کرد: تمام جاده‌های ایران از استاندارد‌های ساخت برخوردارند  و دقیقاً بر مبنای استاندارد‌های مصوب و بین‌المللی ساخته‌شده‌اند. اما در خصوص استانداردهای نگهداری ممکن است کاستی‌های وجود داشته باشد که ناشی از عدم تخصیص به‌موقع و مناسب بودجه نگهداری راه‌ها است و در نقشه راه ایمنی راه‌های کشور موردتوجه قرار گرفته است.

ارائه نتایج مطالعات دسته‌بندی خودرو‌ها بر اساس محدودیت سرعت تردد در ماه آینده‌

معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام مطالعاتی در زمینه خودرو در معاونت حمل‌ونقل خبر داد و گفت: این مطالعات طی یک ماه آینده نهایی و برای ارائه در کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه خواهد شد و بر اساس این مطالعات خودروها دسته بندی می‌شوند و شاید پراید در دسته خودرو‌های شهری که از محدودیت سرعت در زمان تردد برخوردار می‌شوند قرار گیرد.

وی با اشاره به نگهداری آزادراه‌ها از محل عوارضی‌ها گفت: طی سال‌های اخیر در قرارداد‌های آزادراهی مسئولیت نگهداری بر عهده پیمانکار است.

دبیر شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل یادآور شد: مسئله نگهداری راه‌ها به‌طور جدی در این شورا در دست بررسی و پیگیری قرار دارد و فرمول‌های بین‌المللی در دست مطالعه است تا در زمان مناسب در این شورا مطرح شود که آیا می‌توان این مدل‌ها را در ایران انجام داد یا خیر؟ البته در صورت تصویب این فرمول‌ها به جد نیازمند کمک سازمان برنامه‌وبودجه و مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.