شناسهٔ خبر: 5717 - سرویس استان‌ها

مدیر بنادر قشم اعلام کرد:

گردشگران از سفر با شناورهای غیرمجاز در جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس پرهیز کنند

نوروز- سفر دریایی مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم از مسافران نوروزی خواست تا به منظور تجربه سفر ایمن دریایی و لحظاتی خاطره انگیز در تعطیلات نوروزی از اقدامات خطرآفرین پرهیز کرده و حتماً از بنادر مسافری و شناورهای های مجاز و همچنین در زمان مجاز تردد نمایند.

به گزارش پایگاه خبری وزتارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "سید باقر موسوی" در جریان بازدید از بنادر مسافری و اسکله های گردشگری جزیره قشم "ایمنی سفر" را دغدغه اصلی سکانداران حمل و نقل دریایی در استان هرمزگان عنوان کرد و افزود: طبق تجزیه و تحلیل های آماری صورت گرفته مسیرهای دریایی منتهی به جزیره قشم به عنوان شلوغ ترین و پرترافیک ترین مسیرهای دریایی کشور محسوب می شود.

وی گفت: در بحث ایمنی ناوگان مسافرت دریایی، بازرسی فنی و ایمنی تمامی شناورها قبل از شروع تعطیلات نوروزی به انجام رسید. همچنین، با استقرار شناورهای ناجی و سازماندهی کلوب های همیار ناجی در مناطق مختلف ساحلی جزیره، ایمنی مسیرهای تردد دریایی تأمین شده است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم، بنادر شهید ذاکری، پهل و لافت در این جزیره را به عنوان بنادر مجاز مسافری مورد تأیید سازمان بنادر و دریانوردی کشور معرفی کرد و از فعالیت ۴۴ فروند شناور استاندارد با ظرفیت بیش از ۶ هزار صندلی در مسیر دریایی قشم - بندرعباس و قشم – هرمز برای جابجایی میهمانان نوروزی خبر داد.

موسوی که سکانداری کمیته حمل و نقل دریایی ستاد تسهیلات نوروزی در شهرستان قشم را نیز بر عهده دارد، گفت: جابجایی خودروهای مسافران نوروزی از سرزمین اصلی به این جزیره در مسیر دریایی بنادر پهل و لافت و با استفاده از حدود ۲۹ فروند شناور لندینگ کرافت با ظرفیت حمل ۱۲۰۰ خودرو صورت می گیرد.

وی از مسافران نوروزی خواست تا به منظور تجربه سفر ایمن دریایی و لحظاتی خاطره انگیز در تعطیلات نوروزی از اقدامات خطرآفرین پرهیز کرده و حتماً از بنادر مسافری و شناورهای های مجاز و همچنین در زمان مجاز تردد نمایند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم ادامه داد: میهمانان نوروزی علاقمند به گشت های دریایی در جزیره قشم نیز درهنگام مراجعه به اسکله های تفریحی کندالو و شیب دراز به مقصد جزیره هنگام و همچنین اسکله روستای طبل برای گشت و گذار در جنگل های دریایی حرا حتماً از شناورهای مجاز و مورد تایید سازمان بنادر استفاده کنند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به تقاضای مسافران نوروزی جهت انجام گشت های ساحلی با شناورهای صیادی که در بین مردم به نام "قایق تشتی" شناخته می شوند، بیان کرد: این گونه شناورها در شرایط مناسب آب و هوایی تنها می توانند تا محدوده دومایلی از ساحل جزیره گشت زنی کنند اما متأسفانه در مسیرهای طولانی بین جزیره قشم و بندرعباس نیز تردد آنها مشاهده شده است؛ در این رابطه ما نسبت به عواقب استفاده از این شناورهای غیراستاندارد نیز هشدار می دهیم.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم از میهمانان نوروزی خواست؛ هنگام اقامت در سواحل جزیره و شنا در کرانه های دریا، حتماً به تابلوهای ایمنی و هشدار دهنده توجه داشته باشند تا شاهد هیچگونه سانحه ناگواری برای هموطنان طی ایام تعطیلات نوروزی در سواحل زیبای جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس نباشیم.

گفتنی است، استان هرمزگان هر ساله پذیرای میلیون ها میهمان نوروزی از اقصی نقاط سرزمین پهناور ایران است که در ایام بهاری چند صباحی را در دامن آب های فیروزه ای خلیج فارس سپری می کنند؛ برخوداری این استان از ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ، آب و هوایی معتدل در ایام تعطیلات نوروزی، همچنین بهره مندی از زیرساخت های مناسب بندری در سواحل خلیج فارس و همچنین بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور باعث شده تا هرمزگان طی سالیان اخیر همواره در بین استان های کشور به عنوان "پایتخت مسافرت های دریایی ایران زمین" شناخته شود.

یادآور می شود، بنادر مسافری استان هرمزگان بیش از ۹۵ درصد از کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و ۱۰۰ درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج فارس را پشتیبانی می کنند.