شناسهٔ خبر: 57231 - سرویس استان‌ها

یک مقام مسئول در استان تشریح کرد:

آخرین وضعیت بازنگری طرح جامع ۵ شهر آذربایجان شرقی/حاشیه‌نشینی و تخریب باغات مشکل اصلی شهرها

مهرزاد خرم مدیر معماری و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: مشکل اغلب شهرهای استان حاشیه‌نشینی، تخریب باغات، ساخت و ساز خارج از محدوده است و موضوع بلندمرتبه سازی وسیع در محدوده گسل‌ها و تراکم فروشی از چالش‌هایی است که با آن‌ها مواجه هستیم.

مهرزاد خرم، مدیر معماری و شهرسازی آذربایجان شرقی، در پاسخ به این سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی که "در یک سال و نیم اخیر طرح جامع کدام یکی از شهرهای استان در حال بازنگری است؟" گفت: طرح جامع تبریز به پایان رسیده و در مرحله ابلاغ است. طرح  ۵ شهر بناب، سراب، هادیشهر، میانه و عجب‌شیر نیز در دست اقدام است که دو شهر در مرحله پیشنهادی است و بقیه شهرها نیز در دست اقدام هستند.

این مدیر استانی درباره اصلی‌ترین نیازهای شهرهای مورد بازبینی توضیح داد: مشکل این شهرها نیز مانند مشکلات اغلب شهرهای کشور افزایش جمعیت، ساخت و ساز غیر اصولی و تخریب باغات است. به عنوان مثال میانه و مرند، از شهرهای مشکل‌دار در این زمینه‌ها هستند.

خرم، در ادامه برخی مسایل لحاظ شده در طرح جامع را این‌گونه برشمرد و گفت: شهر بناب تخریب باغات دارد و ساخت و ساز فراوان خارج از محدوده همراه با حاشیه‌نشینی در این شهر هست. هادیشهر هم یه دلیل همجوار بودن با منطقه آزاد مشکلاتی دارد. سراب هم مشکلات عدیده داشت و شهرداری مسایلی را در طرح‌های قبلی مطرح می‌کرد. در این شهر افق طرح تمام شده بود و مجددا در مرحله بازنگری بود که در حال حاضر در مرحله پیشنهاد است.   

وی در ادامه در خصوص آخرین بازنگری شهرها تصریح کرد: آخرین بازنگری برخی شهرها از ۱۰ سال هم گذشته است. به عنوان مثال هادیشهر، افق ۲۳ ساله دارد و الان منطقه آزاد، آن را تحت شعاع  قرار داده است. این شهر به شدت تخریب باغ داشت و توسعه آن در جهتی است که باغ‌ها تخریب شده است و تلاش ما بر این قرار گرفت که بالاخره با نامه‌نگاری‌ها تایید بازنگری را گرفتیم.

وی در پاسخ به این سوال که "چه اقداماتی برای تبریز ۲۰۱۸ صورت گرفته است؟" توضیح داد: در کمیسیون ماده ۵ چون طرح جامع هم در حال مطالعه بود، درخواست‌هایی از شهرداری برای احداث هتل مطرح شد و ۲۸ مورد تغییر کاربری برای احداث هتل مصوب شد که از بین این‌ها در حال حاضر ساخت دو یا سه هتل در حال انجام است و اگر امسال هم به سرانجام نرسید، این شهر می‌تواند سال آینده پذیرش  مهمان را داشته باشد. در این موضوع همکاران تا جای ممکن با شهرداری تعامل لازم را داشته‌اند.

خرم در پاسخ به این سوال که "آیا مباحث معماری و شهرسازی در استان در همه ابعاد رعایت شده و به عنوان مثال ساخت مترو مطابق قوانین شهری  ادامه دارد؟" توضیح داد: در اداره نظارت بر طرح‌های توسعه شهری در همه موارد گزارش عملکرد کمیسیون ماده ۵  و بحث های تجاری جدید و مسایل تراکمی و طرح شکایات اعلام می‌شود، ولی مساله قابل توجه در این موضوع این است که تیم کارشناسی در حد تخصص لازم برای اداره نظارت نیستند و این موضوع برای کلانشهری مانند تبریز با طرح‌های توسعه شهرسازی کفایت نمی‌کند.

این مدیر استانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که "مباحث بلند مرتبه‌سازی در حال حاضر چگونه پی‌گیری می‌شوند و وضعیت استان در این‌باره چگونه است"؟توضیح داد: بلند مرتبه‌سازی در طرح جامع دیده شده است، چون برخی از بلند مرتبه‌سازی‌ها در حریم گسل و بسیار نگران کننده‌اند که همکاران از مرکز تحقیقات به طور جدی در حال پی‌گیری هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در برخی شهرها در حریم گسل، شهرداری بلندمرتبه‌سازی‌های وسیعی انجام داده است، در حالی که در خصوص این اقدام‌ها باید پاسخگو باشد و تا همین امروز هیچ کدام از پاسخ‌ها قانع‌کننده و شفاف نبوده‌اند.

خرم گفت: همچنین در این‌باره که توانایی ساختمان‌ها در برابر زلزله در چه حدی است، هم پاسخ روشنی به ما نرسیده است که تا به حال باید ۱۶ گزارش عملکرد به ما ارایه می‌شد. در هر حال این موضوع باید در راس مدیریت‌ها به طور جدی پی‌گیری شود.

مدیر معماری و شهرسازی تبریز با اشاره به محله‌ای در شهر تبریز که در حریم گسل قرار دارد، توضیح داد: به عنوان مثال، در محله‌ای با نام "رشدیه" ساختمان‌هایی بسیار بلند و گرانقیمت در حدود گسل ساخته شده است و متاسفانه در این قسمت شهرداری تا می‌توانسته تراکم‌فروشی کرده است. تا کنون بهانه این نهاد در پاسخگویی این است که برای تامین حقوق پرسنل و اضافه کاری‌های همکاران، شهرداری مجبور به تراکم فروشی در حریم گسل است!