شناسهٔ خبر: 57303 - سرویس جاده‌ای

مجری طرح معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:

برگزاری نشست مشترك کارگروه‌های تخصصی مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها/ ضرورت تدوین نظام مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها در وزارت راه و شهرسازی

زهرا هاشمی مجری طرح معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی در جلسه مشترك کارگروه‌هاي تخصصي «مدیریت پروژه» و «مدیریت قراردادها» از ضرورت تدوین نظام مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها در وزارت راه و شهرسازی و پیاده‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی موردنیاز براساس این نظام، خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اولین جلسه کارگروه‌هاي تخصصي «مدیریت پروژه» و «مدیریت قراردادها» به صورت مشترك، با حضور نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه وزارتخانه، در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

زهرا هاشمی مجری طرح معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی درباره اهداف تشکیل این کارگروه گفت:

در وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک دستگاه اجرایی پروژه محور، مي‌بايست زیرساخت‌های تحصیل شاخص‌هاي نرمال، در سطح عملیات و استراتژیک فراهم آمده است تا بتوان تصمیم‌گیری براساس داده‌ها (Data Driven Decision Making) میسر گردد.

بنابراین توانمندسازی از طریق زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه مدیریت در سطوح مختلف، اعم از عملیات تا استراتژیک، یکی از استراتژیهای اصلی حوزه توانمندسازی و توسعه پایدار ساخت و ساز است. چراکه بدون داده‌های درست و پایش آنها امکان بهبود در چرخه‌های آن میسر نیست. بنابراين انجام اقدامات زير در حوزه برنامه‌‌ريزي، پايش برنامه‌ها و مديريت پروژه اجتناب‌ناپذير است:

  • باز طراحي و تدوين نظام برنامه‌ريزي، پايش برنامه‌ها و بهبود مستمر و همچنين نظام مديريت پورتفليو، طرح و پروژه كه الزامات فوق‌الذكر را تأمين نمايد.
  • طراحي و پياده‌سازي سامانه جاري‌سازي برنامه‌ها و راهبردها و همچنين سامانه مديريت پروژه، براساس نظام تدوين شده، كه داده‌هاي آن چرخه‌هاي بهبود مستمر را امكان‌پذير نمايد. طراحي سامانه مديريت پروژه بايد به‌گونه‌اي باشد كه روال‌هاي مشترك، در يك سامانه جامع و واحد پياده‌سازي شود، ولي گردش‌ كارهاي اختصاصي هر سازمان و شركت تابعه، قابل پياده‌سازي براي آن سازمان باشد.

بر اين اساس، براي انجام اقدامات فوق، بسته‌هاي كاري لازم در سند نقشه راه معماري سازماني كلان وزارتخانه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع مدیریت پروژه و قراردادها هم در ستاد و هم در سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه وزارتخانه مطرح است و در اكثر دستگاه هاي تابعه موضوعیت دارد، باید به صورت یکپارچه در حوزه‌های مختلف انجام شود، لذا برای هماهنگی اقدامات، کارگروه‌های تخصصي «مدیریت پروژه» و «مدیریت قراردادها» زیر نظر شورای راهبری معماری سازمانی تشکیل شده است.

هاشمی در توضیح شورای راهبری معماری سازمانی نیز گفت: شورای راهبری معماری سازمانی از تیرماه سال ۱۳۹۴ با دستور مقام عالی وزارت و با ریاست معاون محترم برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تشکیل و تاكنون بيست جلسه شورا، برگزار شده است. معاونین برنامه‌ریزی یا معاونین توسعه و مدیریت منابع سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و همچنین نمایندگان هر یک از معاونت‌های ستادی، اعضای این شورا هستند.

وی افزود: کارگروه‌هاي مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها به عنوان دو كارگروه مهم از کارگروه‌های تخصصی در ذیل شورای راهبری آغاز به کار کرده است و اعضای آن نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در حوزه‌هاي فوق‌الذكر مي‌باشند.  هدف از تشکیل این کارگروه مدیریت و راهبری اجرای برنامه‌های مندرج در سند نقشه راه معماری سازمانی در حوزه‌هاي فوق‌الذكر می‌باشد.

ضرورت تدوین نظام‌ مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها در وزارت راه و شهرسازی

مجری طرح معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی درباره دستور کار اولین جلسه کارگروه مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها گفت: اقداماتی که در «سند نقشه راه معماری سازمانی» وزارتخانه در حوزه مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها در نظر گرفته شده باید با هماهنگی این کارگروه و به صورت یکپارچه در سطح ستاد و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه، پیش برده شود.

وی افزود: اقداماتی که در این سند در حوزه مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها پیش‌بینی شده بدین صورت است که ابتدا می‌بایست نظام مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها تدوین شده و سپس براساس این نظام سامانه‌های اطلاعاتی تعیین شده در سند، طراحی و پیاده سازی شوند.

هاشمی با تأكيد بر اينكه تدوين نظام‌نامه نيازمند همكاري اعضاء كارگروه و بهره‌مندي از تخصص و تجربه ايشان خواهد بود، ادامه داد: در جلسه امروز ابتدا مروری بر فرایند تدوین، تصویب و ابلاغ سند نقشه راه معماری صورت گرفت. سپس معماری مفهومي سامانه‌هاي درنظر گرفته شده در سند در حوزه مدیریت پروژه و مدیریت قراردادها، تشریح شد.

وی افزود: به عنوان دستورکار سوم این جلسه، شرح خدمات پروژه«تدوين نظام‌نامه مديريت پروژه و مديريت قراردادها و ايجاد سامانه‌هاي اطلاعاتي مرتبط»، ارائه شد. در این پروژه قرار است نظام «مدیریت پروژه»، «نظام مدیریت قراردادها» و «نظام ارزیابی عملکرد مشاوران و پیمانکاران» تدوین شده و براساس آن  سامانه‌های اطلاعاتی که در نقشه راه مشخص شده، پیاده سازی شود.

هاشمی ادامه داد: در انتهای جلسه مقرر گردید که سازمان‌ها و شرکت‌‌ها، شرح خدمات تهیه شده را بررسی کرده و نهایی سازند تا اقدامات مربوط به انتخاب مشاور و اجرای پروژه پیگیری شود.