سید حمید امیر احمدی مدیر منطقه ویژه اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح آخرین وضعیت این مجموعه بیان کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مساحت تقریبی ۱۴۰۰۰ هکتار در محدوده جنوب و جنوب شرقی اراضی شهر فرودگاهی، که دارای مزایایی از جمله دسترسی به خط ریل، باند جنوبی، جاده و سایر زیرساختهای اینچنینی بوده واقع شده و سایت آن نیز در ۴۰ كیلومتری جنوب مركز تهران قرار گرفته است.
امیراحمدی با بیان اینکه در حال حاضر اتصال فرودگاه با شهر توسط ۲ آزادراه صورت گرفته است گفت: این فرودگاه از سمت شرقی به آزادراه تهران ـ قم و از سمت غرب به آزادراه تهران ـ ساوه متصل بوده و جاده قدیم تهران ـ قم و جاده قدیم ساوه نیز سایت پروژه را به شبكه معابر كلانشهر تهران متصل میكند.
به گفته وی خط یك مترو تهران نیز به شهر فرودگاهی متصل شده است كه مركز تهران را به فرودگاه و شهر جدید پرند وصل میكند، از سویی دیگر ۲ خط ریلی موجود نیز از شرق و غرب سایت میگذرند كه به جانب جنوب و شهر قم كشیده شدهاند.
این مقام مسئول در این خصوص افزود: همچنین جاده بزرگراه مانندی (جاده اسپاین فرودگاه) نیز از شرق به غرب سایت کشیده شده و دسترسی به فرودگاه را امکانپذیر میسازد، در حقیقت این جاده به ۲ آزادراه بیرونی سایت متصل میشود.
امیراحمدی با اشاره به اینکه این شهر در جوار فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) شرایط را برای تبدیل بخش مهمی از واردات کشور به کالاهایی دارای ارزش افزوده فراهم ساخته و زمینه صادرات مجدد این کالاها را مهیا مینماید گفت: خوشبختانه تجار و صاحبان کالا میتوانند با استفاده از خطوط تولید و مونتاژ ایجاد شده بدون پرداخت عوارض گمرکی و هزینههای سنگین در زمینه تولید محصولاتی با ارزش افزوده با قیمت قابل رقابت برای مصارف داخلی و صادرات مجدد فعالیت نمایند.
به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) این شهر همچنین میتواند به عنوان حلقه کلیدی ارسال کالا و نقطه اتصال میان حمل و نقل هوایی و زمینی عمل کرده و صنایع و مراکز پراکندهای که در اقصی نقاط کشور در بحث تبدیل و صادرات مجدد فعالیت می کنند را در خود جای دهد .
میر احمدی ادامه داد: این شهر لجستیک با کاهش هزینههای تولید، بستهبندی، ذخیرهسازی و حمل و نقل و توزیع میتواند بستر لازم را برای ایجاد یک نظام واحد برای اتصال جریان صادرات و واردات کالا فراهم و به عنوان حلقه کلیدی ارسال کالا و نقطه اتصال میان حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی عمل کرده و با ایجاد بستری مناسب برای برقراری یک نظام واحد در زنجیره واردات و صادرات ایفای نقش نماید .
این مقام مسئول در تشریح دلایل استقرار هاب باراندازی در شهر فرودگاهی امام خمینی بیان کرد: در این سیستم کالایی که از یک تامیـن کننده به انبار می رسد، از کامیون تامین کننده بارگیری شده و به کامیونهای رهسپار به مراکز توزیع بارگذاری میشود که به موجب آن از ذخیره کردن و انبار اجتناب میشود، در حیقیقت در این عملیات، محصولات به انبارهای هدف با یک مبنای پیوسته تحویل داده میشوند و به فروشگاهها بدون اینکه در موجودی قراربگیرند توزیع می شوند، در این راستا کالاها نیز از یک بارگیری بارانداز تا بارگیری بارانداز دیگر در ظرف ۴۸ ساعت یا کمتر عبور میکنند.
امیراحمدی با بیان اینکه در تهران مشکلات بزرگی بابت استقرار و عملیلت اجرایی بار اندازها وجود داشته و میزان حجم بالای بار در این کلانشهر، پراکندگی و عدم یکپارچگی باراندازهای موجود نیز سبب ترافیک زیاد و آلودگی هوا ی شهر تهران شده است گفت: سالیانه میزان ۱۵ میلیون تن از بارهای کشور به شهر تهران وارد شده که این میزان در حدود ۷۵۰ هزار کامیون در سال بصورت سنتی جمع آوری و خارج می شود که این خود معظل بزرگی در این صنعت به شمار میرود.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: همچنین در تهران زمینهای بسیار زیادی وجود دارد که به عنوان بارانداز از آنها استفاده میشود، این باراندازها روی ترافیک تاثیر زیادی میگذارند و در عین حال روشی سودمند و کارامد و بهرهور برای توزیع کالا نیستند.
نیاز تهران برای ایجاد بارانداز مدرن و خارج از ترافیک شهری
وی با تأکید براینکه میلیونها تن کالا اعم از خرده بار و بار کلان در تهران توزیع میشود و هدف بخش بزرگی از واردات شهر تهران خواهند بود گفت: حتی کالاهایی که در تهران مصرف نمیشوند ، از طریق این شهر به سایر نقاط کشور توزیع میشوند به همین دلیل تهران به باراندازی مدرن و خارج از ترافیک شهری نیاز دارد .
مدیر منطقه ویژه اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در این راستا افزود: با توجه به اینکه شهر فرودگاهی در نزدیکی خط کمربندی ۲ تهران (متصل کننده جاده گرمسار به جاده قزوین ) قرار داشته در عین حال نیز متصل کننده سه استان تهران – البرز – قزوین بوده و به راه آهن و جاده نیز دسترسی دارد پس قطعا میتواند به عنوان بهترین مکان باراندازی کلان شهر تهران انتخاب شود.
امیراحمدی با بیان اینکه استقرار بار انداز در شهر فرودگاهی امام میتواند به عنوان یک مرکزیت جامع و کاملی در این حوزه عمل نماید گفت: این اقدام قطعا میتواند سبب حذف بیش از ۱۰۰۰ هکتار انبار و بارانداز پراکنده در شهر تهران شده و باعث کاهش چشمگیر ترافیک و تردد و حمل و نقل زائد در شهر تهران و آلودگیهای صوتی و هوایی و بهبود محیط زیست در این کلانشهر خواهد شد.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود مواردی چون امکان استفاده از پایانههای ریلی، جادهای و هوایی، امکان استفاده از دفاتر و فضاهای اداری، امکان استفاده از مراکز ارائه خدمات بانکی و بیمهای، امکان استفاده از مراکز نوین آتشنشانی و ایمنی، امکان استقرار سیستمهای نوین نرم افزاری جامع بار، امکان استقرار باسکولها در محلهای دربهای ورودی و خروجی، امکان مکانیزه کردن فرآیندها و خدمات برای کاربران داخل و خارج از شهر فرودگاهی، امکان خدمات ردیابی تحت شبکه کالا و خدمات بستهبندی و سورتینگ کالا، حضور سازمانهایی نظیر گمرک در شهر فرودگاهی جهت انجام وظایف قانونی حمل و نقل کالاهای وارداتی و یا صادراتی، امکان حضور واسطههای حمل و نقل، امکان ساخت مجتمعهای انبارها و سردخانهها به صورت یکپارچه، کاهش هزینههای نگهداری و کنترل موجودی، عملیات، مدیریت، حذف انبارهای غیر ضروری در فرایند یا حداقل کردن فضای آن، حرکت سریعتر کالا در درون زنجیره تامین، کاهش یا حذف هزینههای انبارداری موازی، امکان انجام فعالیتهای با ارزش افزوده در فرایند زنجیره مدیریت کالا همچون بسته بندی ، و ...، کاهش تردد کامیونهای سازندگان کالا در سطح شهر، انجام فرآیند دریافت تا تغذیه با استفاده از حداقل نیروی انسانی، انجام فرآیند کنترل کیفیت قبل از تحویل کالا، امکان شکست بار و انبارداری مدرن و هوشمند را به عنوان مزایای استقرار هاب باراندازی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد و گفت: ردیابی کالا در طول زنجیره تامین، از مهمترین دغدغههای هر بنگاه اقتصادی است، سازمانها به دنبال آن هستند که از زمان خرید مواد و ورود آن به کارخانه، ساخت محصول در طول خط تولید، تحویل آن به انبار و در نهایت خروج آن از انبار و فروش، اطلاعات کالا را با شماره منحصر بهفردی ردگیری کنند.
وی در پایان بیان کرد: این راهکار به عنوان یک مزیت استقرار سیستم بارانداز هوشمند در انبارهای مکانیزه معتبر داخلی و خارجی بسیار مرسوم است و تمامی شرکتهای ارائه دهنده راهکارهای یکپارچه معتبر دنیا آن را به مشتریان خود ارائه میدهند چرا که با اینکار هم دقت و سرعت انجام فرآیندها بالاتر میرود و هم سبب کاهش نیروی انسانی در انبار میشود. /