شناسهٔ خبر: 57426 - سرویس مسکن و شهرسازی

به ریاست وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت:

تصویب ۱۱ مصوبه در چهل و هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار/ ایجاد زمینه لازم جهت آموزش برنامه‌سازان صدا و سیما با سیاست‌ها و اهداف بازآفرینی شهری

جلسه مصوبات چهل و هفتمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش عملکرد سازمان صدا و سیما درخصوص پوشش رسانه‌ای در بافت‌های ناکارآمد شهری طی ۱۱ بند اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی چهل و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دبیری هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و سایر اعضای ستاد ملی در تاریخ ۱۶ مردادماه برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای جلسه دستور کار نشست را اعلام و در ادامه، گزارش عملکرد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص پوشش رسانه‌ای و اطلاع رسانی برنامه ملی بازآفرینی شهری توسط نمایندگان معاونت سیمای استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد که به تصویر کشیده شدن وضع موجود بافت‌های ناکارآمد در گزارش عملکرد صدا و سیما، لزوم ارائه اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی در بافت‌های ناکارآمد،  لزوم تدقیق برنامه‌های صدا و سیما در زمینه برنامه‌سازی برای بافت‌های ناکارآمد با برنامه‌گذاری‌های ستاد ملی بازآفرینی شهری،  لزوم آموزش متولیان برنامه‌سازی قبل از آموزش مردم در امر بازآفرینی شهری و توجه به اقدام مشترك دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی در زمینه تجمیع منابع برای تهیه برنامه‌های تلویزیونی در امر بازآفرینی شهری از اهم موارد مطرح شده توسط اعضا در خصوص گزارش عملکرد مذکور به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه، بحث بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد را اولویت اول کشور برشمرد و گفت: این مسئله به نحوی در کشور حائز اهمیت است که حتی مقام معظم رهبری هم نسبت به آن حساس هستند و شخصاً در این باره جلسه برگزار می‌کنند.

 وی خاطرنشان کرد: بافت‌های ناکارآمد و فرسوده را نباید فقط عارضه دانست و همگان را باید برای توجه به ظرفیت و منابع پنهان این بافت‌های در تولید ثروت فرا خواند.

آخوندی همچنین از تنزل برنامه ملی بازآفرینی به حوزه مسکن انتقاد کرد و گفت: بازآفرینی تمام ابعاد زندگی ساکنان بافت‌های ناکارآمد از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در بر گرفته و به عنوان هدف اصلی ستاد ملی به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات مثبتی که در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار رخ داده است، تاکید کرد: خوشبختانه اتفاقی که در این جلسات رخ داده این است که ما تقریباٌ از سطوح میانی دولت این اجماع را ایجاد کردیم اما هنوز در سطح سیاست‌گذار به اجماع نرسیده‌ایم؛ ستاد بازآفرینی شهری در تمام شهرها، استان‌ها و در شهر تهران فعال شده و کم و بیش مسائل را با هم حل و فصل کرده‌ایم و به یک همگرایی رسیده‌ایم، با این حال هنوز در حوزه سیاست‌گذاری مشکل وجود دارد و باید به درستی به آن پرداخته شود.

 این مقام مسئول در خصوص گزارش عملکرد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص پوشش رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی برنامه ملی بازآفرینی شهری نیز بیان کرد: قسمت اعظم برنامه‌های تهیه شده توسط برنامه‌سازان امور استان‌های سازمان صدا و سیما مبحث بازآفرینی را از سطح خرد به تصویر کشیده است که همین نوع نگاه سطح توقعات و انتظارات افراد را در جامعه بالا می‌برد چون دولت نمی‌تواند در سطح خرد وارد شود و لازم است که نگاه برنامه سازان صدا و سیما به سمت نگاه کلان میل نماید.

 آخوندی همچنین در خصوص سریال‌سازی نیز متذکر شد: قالب سریال برای بیان و به تصویر کشیدن مسائل و مشکلات ساکنان بافت‌های ناکارآمد در تمامی گونه‌ها بسیار قالب مناسبی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان پس از اظهار نظراعضای ستاد، موارد مطرح شده در قالب مصوبات ذیل جمع‌بندی شد:

مصوبات جلسه:

۱- مقرر شد به منظور ایجاد شناخت کافی برای تولید برنامه‌های مرتبط با موضوع بازآفرینی شهری جلسات مشترك ستاد ملی بازآفرینی با برنامه‌سازان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط دبیرخانه ستاد ملی پیگیری و برگزار شود.

۲- مقرر شد کارگروهی ذیل ستاد ملی بازآفرینی با همکاری مشترك اعضای ستاد ملی بازآفرینی و با محوریت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد ملی در خصوص تهیه برنامه در گستره بافت‌های ناکارآمد شهری (بافت‌های تاریخی، میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی)، پیرامون ترویج، جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی عمومی، تدوین موضوعات مشترك و تقسیم هزینه‌های برنامه‌سازی بین اعضا درخصوص بازآفرینی شهری تشکیل شود.

۳- مقرر شد با محوریت دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری زمینه لازم جهت آموزش برنامه‌سازان صدا و سیما با سیاست‌ها و اهداف بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گیرد.

۴- مقرر شد تمامی دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی نسبت به ارائه برنامه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی خود به دبیرخانه ستاد ملی اقدام نمایند تا هماهنگی لازم در قالب برنامه اقدام مشترك با صدا و سیما صورت پذیرد.

۵- مقرر شد گزارش عملکرد ستادهای استانی ارائه شده در ستاد ملی بازآفرینی شهری (فیلم و پاورپوینت) به منظور بهره‌برداری و اطلاع‌رسانی از اقدامات بازآفرینی شهری در اسرع وقت توسط دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری در اختیار معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

۶- مقرر شد با همکاری سازمان صدا و سیما تولید و پخش برنامه‌های مرتبط با بازآفرینی شهری دستگاه‌های عضو ستاد با حداقل هزینه (به عنوان اقدام مشترك) در دستور کار قرار گیرد.

۷- مقرر شد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گزارش اقدامات خود در خصوص بند ۲ مصوبات سی و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی را به دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی ارائه نماید.

۸- مقرر شد جلسه آتی ستاد ملی تجربه راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری اجتماعی در محلات ناکارآمد شهرهای کشور توسط سازمان امور اجتماعی کشور ارائه شود.

۹- مقرر شد در راستای اجرایی کردن تفاهمنامه همکاری مشترك مابین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همکاری متقابل در تعریف موضوعات مشترك در گستره بافت‌های ناکارآمد شهری (بافت‌های تاریخی، میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی)، پیرامون ترویج، جریا‌ن‌سازی و فرهنگ‌سازی عمومی در خصوص بازآفرینی شهری و تهیه و ارائه برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، ترویجی، ظرفیت‌سازی و نهادسازی مرتبط از طریق مراکز صدا و سیمای استان‌ها صورت پذیرد.

۱۰- مقرر شد موارد ذیل در دستور کار کارگروه مشترك ذکر شده در بند ۲ صورتجلسه قرار گیرد:

- احصاء برنامه‌ها، بررسی آنها و تطبیق با هدف‌گذاری، ارائه نظرات اصلاحی، تعیین پژوهش‌گرها، مطالعه سنجش افکار و اثرسنجی‌ها

- انتخاب گروه‌های برگزیده، گفت‌وگو با مردم و شوراهای اسلامی شهر و روستا با تصاویر و صدای مناسب

- تشکیل جلسه با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری، مدیر سیما، مدیر رادیو، مدیر خبرو مدیر فضای مجازی

- تنظیم برنامه برای جشنواره‌های آتی صدا و سیما در سال ۱۳۹۸

۱۱- مقرر شد  مدیران استانی صدا و سیما در جلسات ستادهای استانی بازآفرینی شهری شرکت نمایند./