شناسهٔ خبر: 57437 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان:

بازآفرینی موجب رونق اقتصادی و تزریق امید در جامعه می‌شود

غلامرضا شيری مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان گفت: بحث بازآفرینی باعث رونق اقتصادی و تزریق امید در جامعه و جوانان می‌شود. این مساله یک تجربه خوب است و شاید یکی از امتیازات پیش رفتن این طرح در استان وحدت بین همه دستگاه‌ها بود که رمز موفقیت به شمار می‌آید.

غلامحسین شیری، مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی و اقدام مشترک استان در محل ساختمان استانداری با اشاره به هماهنگی کلیه مسئولان استان و دستگاه های اجرایی در این زمینه اظهار داشت: در زمینه بازآفرینی در استان شاهد یک حرکت جهادی و انقلابی بودیم. این حرکت که تقریبا از ابتدای سال انجام شد با پیگیری‌های استاندار و جلسات متعددی که ایشان برگزار کردند در نهایت به این امر منجر شد که در مساله بافت‌های فرسوده یک حرکت خوب و مناسب انجام بگیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه طبق گزارش شهرداری و تیم‌هایی که مستقر کردند خانه‌ها در محله چاهستانی یا همان کوی چاهستان شناسایی و اداره کل راه و شهرسازی کل نقشه‌برداری زمینی و هوایی را انجام داد. در این بررسی صورت گرفته مشخص شد از تعداد ۴۱۵۷ خانه ۴۵۰ خانه زیر ۵۰ متر بودند. به این طریق با مطالعاتی که انجام شد و تطابق صورت گرفته نقشه‌ها همه به روزرسانی شد و ۲۵۰۰ سند را راه و شهرسازی به نام گرفت.

شیری افزود: همزمان با نقشه طرح تفصیلی و مطالعاتی که در حوزه بازآفرینی انجام گرفت با همراهی شهرداری کل سندهای صادر شده در صورتی انجام شد که خانه‌ها عقب‌نشینی لازم را انجام داده باشند. به عنوان مثال قبلا اگر ۱۵۰ متر بودند بعد از عقب‌نشینی ۸۷ متر شدند و بابت این میزان سند داده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان با تاکید مجدد بر مساله صدور سند بعد از انجام عقب‌نشینی و اینکه بدون این اقدام هیچ سندی صادر نشد، گفت: در این مسیر در ادامه کار بابت کسانی که توانایی اقتصادی لازم را بابت عقب نشینی نداشتند، با کمک استاندار مبلغی واریز شد تا کار پیش برود. به جز این کمک استاندار هیات امنا و NGOهای محلی هم که نشان داده‌اند بسیار قوی هستند و رابطه خوبی با مردم دارند توانستند در این مسیر کمک خوبی باشند و اهالی محل‌های هدف را مجاب به آمدن پای میز معامله کنند.

وی افزود: در زمان عقد قرارداد نمایندگان شهرداری توافقات لازم را انجام و پس از نهایی شدن این توافقات نماینده راه و شهرسازی سند را امضا و در نهایت کل پرونده به استانداری ارسال شد. در این زمینه سازمان ملی زمین و مسکن هم زمین را تامین کرد تا با کمک صورت گرفته فاز اول طرح که حدود یک کیلومتر خیابان است بازگشایی و شاهد انجام کارهای پایانی آن باشیم. همزمان با این مساله در بحث آب هم شرکت آب و فاضلاب بابت ترکیدگی لوله‌ها یک لوله‌کشی فرعی انجام داد تا تخریب خیابان‌ها با مشکل بی‌آبی اهالی توأم نشود.

شیری با اشاره به فاز دوم طرح اظهار داشت: در فاز دوم هم قرار است به جز مساله فاضلاب در بحث لوله‌کشی اصلی آب هم کار شود تا بعد از آن بتوانیم جدول‌گذاری و کار آسفالت را انجام دهیم. پیمانکار این طرح هم مشخص شده و با کمک سازمان ملی زمین و مسکن و تامین اعتبار صورت گرفته پیمانکار مربوطه مشغول به کار است.

وی افزود: همزمان با مساله آب در بحث عملیات برق‌رسانی هم شرکت برق همراهی بسیار خوبی داشت. هرجا که لودر و بولدوزر حرکت داشتن شرکت برق اقدام به جابه‌جایی تیرها به صورت موفقت کرد تا خیابان ۲۴ متری باز شود و در کل یک حرکت خوب را در زمینه بحث بازآفرینی شاهد بودیم.

بحث زیباسازی در احیای بافت‌های فرسوده موضوعی جدی و مهم است که در استان پیگیری می‌شود. شیری با اشاره به این موضوع گفت: در جلسه‌ای که چند روز پیش با استاندار برگزار کردیم مقرر شد برنامه‌ای صورت داشته باشیم تا آب و فاضلاب را به خوبی انشعاب داده و شرکت برق هم شبکه ۲۰ کیلووات را پیش ببرد. در این خصوص پیشنهاد داده شد تا برق زمینی کشیده شود تا خانه‌ها بتوانند برای نمایی زیبا بالکان داشته باشند. در این خصوص به جز مقداری که باید خودمان تامین کنیم منتظر تامین اعتبار از تهران هستیم.

وی ادامه داد: به هرحال در این زمینه حرکت اولیه درخصوص آب و برق انجام گرفته و در حرکت دوم برنامه ما به دنبال این هستیم که برای هفته دولت بتوانیم با حضور رئیس‌جمهور یا معاونان ایشان و همچنین نمایندگان مجلس فاز نخست را که یک خیابان لوکس است افتتاح کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی درخصوص طرح بازآفرینی در محله چاهستانی‌ها با تاکید بر نگاه ویژه بر ماندن مردم در همان منطقه با اجرای طرح اظهار داشت: در کل سیستم اجرایی هدف اصلی حضور مردم در همان منطقه بود و در مراحل بعد از حضور اساتید دانشگاه در اجرای پروژه‌ها بهره بردیم. به جز این موارد با همکاری فارغ‌التحصیلان معماری و شهرسازی و دعوت از آنها شاهد طرح‌های خوبی بابت اجرا بودیم.

وی افزود: این پروژه بازآفرینی یک پروژه چهارساله است که در نهایت بایت یک تحول ویژه به وجود بیاید. در بحث ارتفاع و تراکم یک مقدار نگاه‌ها با هم تفاوت داشت که قرار شد معاونت عمرانی جلسه‌ای گذاشته و با دعوت از اساتید دانشگاه و طرح مطالبات به یک هماهنگی بابت این موضوع برسند.

شیری ادامه داد: یک نگاه خواستار تراکم ۶ تا ۷ طبقه برای ساکن شدن جمعیت بیشتر است و یک نگاه هم مثل وزیر راه و شهرسازی به بحث روانسازی اهمیت زیادی می‌دهد که این یعنی در بحث اجتماعی بیشتر کار شود تا خانه‌ها طبق فرهنگ مردم که این موضوع را می‌خواهد بیشتر از دو تا سه طبقه نباشد. با این همه در مجموع به دنبال یک بافت زیبا هستیم تا همه کارشناسان تصمیم‌گیری و با سیاست‌گذاری که در مرکز صورت می‌گیرد و تلفیق همه آنها در کمیسیون ماده ۵ یک مصوبه داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان بابت مصوبه‌های خروجی در کمیسیون ماده ۵ استان تصریح کرد: البته در کمیسیون ماده ۵ مصوبه‌ای داشتیم که به خانه‌های بالای ۵۰ متر سند بدهیم چون نمی‌توانستند وام تعمیرات و استحکام بنا بگیرند. یک مصوبه دیگر هم بابت ندادن پروانه ساخت به خانه‌های زیر ۱۵۰ متر بود و برای آن‌ها بابت تجمیع یک سیستم تشویقی گذاشتیم که بعد از تجمیع بتوانند ساخت و ساز داشته باشند.

وی افزود: در این زمینه جلسات خوبی را با مدیر بانک مسکن طبق فرمایش رئیس‌جمهور که باید برای ۵ هزار واحد وام تامین شود، داشتیم. قول‌ها داده شده و با قول بانک مسکن و همچنین شهرداری بنرهای اطلاع‌رسانی آن را به چاپ رساندیم و در آن مژده دادیم که در بحث مسکن امید و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد چه امتیازاتی داده می‌شود.

شیری با برشمردن برخی از این امتیازات گفت: یکی از امتیازات دادن پروانه ساخت با ۹۰ درصد تخفیف است که این میزان تخفیف را در زمانی دیگر به شهرداری‌ها پرداخت کند. تخفیف بعدی این بود که تمام این ۵ هزار واحد پروانه گرفته تا برای گرفتن وام به بانک مسکن معرفی شوند. به جز این موارد با نظام مهندسی هم هماهنگ شدیم که ۵۰ درصد تخفیف در نظارت‌ مهندسان داشته و بتوانیم با ایجاد اشتغال سهم آنها را بالا ببریم. البته آقای استاندار بابت تجمیع به دنبال داشدن یکسری مشوق‌های دیگر هم هستند که هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی در پایان با تشکر ویژه دوباره از همه دستگاه‌های سهیم در ستاد بازآفرینی و اقدام مشترک استان با اشاره به اینکه تا به حال چیزی حدود یک هزار واحد معرفی و ۹۰۰ واحد در این طرح محله چاهستانی‌ها به بانک‌ها معرفی شده‌اند اظهار داشت: این موضوع باعث رونق اقتصادی و تزریق امید در جامعه و جوانان می‌شود. این مساله یک تجربه خوب بود و شاید یکی از امتیازات پیش رفتن این طرح در استان وحدت بین همه دستگاه‌ها بود که رمز موفقیت به شمار می‌آید.