شناسهٔ خبر: 57477 - سرویس مسکن و شهرسازی

طی نامه‌ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شد؛

جزئیات مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره لزوم تهیه طرح ویژه توسعه استان مازندران/ تعیین مدت ۱۸ ماهه برای تهیه و تصویب طرح

محمد سعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری طی نامه ای به استاندار مازندران، مصوبه شورا را پیرامون لزوم تهیه طرح ویژه توسعه استان، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به امضای محمدسعید ایزدی دبیر شورا خطاب به استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان مازندران به شرح زیر است:

به استحضار می رساند شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۹۷.۴.۱۱ خود پس از شنیدن گزارش استانداری استان مازندران در خصوص ضرورت تهیه طرح ویژه توسعه استان با توجه به شتاب تحولات و استقرار فعالیت های بی برنامه و حساسیت های محیطی استان با تهیه برنامه ویژه توسعه ای-حفاظتی استان مازندران موافقت و مقرر کرد برنامه یاد شده در چارچوب محورهای زیر تهیه و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان به تصویب نهایی شورای عالی شهرسازی ومعماری برسد. مدت زمان تهیه و تصویب طرح و انجام مراحل فوق، ضمن توجه به موارد زیر حداکثر ۱۸ ماه خواهد بود.

- تصویب شرح خدمات طرح پس از انتخاب مشاور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و سپس شورای‌عالی شهرسازی و معماری.

- تامین اعتبار توسط وزارت راه و شهرسازی و عقد قرارداد توسط اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران.

- محدود کردن مدت زمان فرآیند تهیه و بررسی شرح خدمات به یک بازه دو ماهه.

- محدود کردن مدت زمان انتخاب مشاور به یک بازه یک ماهه.

- محدود کردن مدت زمان فرآیند برسی و تصویب شرح خدمات در شورای برنامه ریزی و توسعه استان و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به یک بازه دو ماهه.

برنامه و محورهای تهیه آن

برنامه توسعه ای- حفاظتی استان مازندران برای هدایت توسعه در مناطق و عرصه های حساس زیست‌محیطی و اجتناب از پیامدهای ناخواسته استقرار بی‌رویه و نسنجیده فعالیت‌ها باید با تاکید بر ساز و کارهای قانونی، مالی و اقتصادی صورت گیرد.

۱. اصول رویه ای

۱-۱. رقابت‌پذیری منطقه‌ای و بخشی

در تهیه برنامه توسعه‌ای استان باید به رقابت‌پذیری منطقه ای و میان بخشی به منظور بالفعل‌کردن دیگر مزیت‌های منطقه‌ای از جمله ظرفیت دریا و سواحل با حفظ اراضی جنگلی به همراه کاهش فشارهای زیست‌محیطی حاصل از بهره‌برداری یگانه از منابع طبیعی توجه لازم شود.

۲-۱. ارتقای مشارکت گروه های ذی نفع و ذی نفعان

در راستای ارتقای سرمایه انسانی و آموزش در جریان عمل، ضرورت دارد مشارکت موثر کلیه کنشگران از مجرای تهیه برنامه محقق شود.

۳-۱. شفافیت و علنیت

این برنامه به شیوه ای شفاف و علنی در راستای تحقق عدالت اجتماعی تهیه خواهد شد.

۴-۱. تحقق‌پذیری

احکام برنامه باید مبتنی بر شراکت همه کنشگران باشد که نتیجه آن ابتنای این احکام بر ساز و کارهای اقتصادی، مالی، پولی، قانونی، تعیین مجریان، عاملات و بازه های زمانی اجرای احکام حسب اولویت بندی خواهد بود.

۵-۱. ساختار مدیریت و راهبری طرح

با تشکیل شورای راهبری طرح ویژه در استان با ریاست استاندار محترم (یا معاون هماهنگی امور عمرانی)، مدیران کل راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، آب منطقه‌ای، محیط‌زیست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان اصناف از جمله اتاق صنعت، اتاق بازرگانی، خانه کشاورز، خانه کارگر و... همچنین یک نماینده از سمن‌ها و یک نماینده از دبیرخانه شورای‌عالی (دفتر طرح‌های کالبدی) طرح ویژه استان هدایت می‌گردد.

۲. اصول محتوایی

۱-۲. مدیریت تفاضاها در بخش‌های اقتصادی

استان مازندران به علت طبیعت زیبا و سبز و نزدیکی به منطقه شهری تهران، آماج گردشگران کوتاه مدت (پایان هفته و دیگر تعطیلات) و مسکن دوم، خانه‌های ویلایی و شهرک‌های تفریحی است. ارزش افزوده این نوع فعالیت باعث شده است تقاضا برای دیگر فعالیت‌های اقتصادی (کشاورزی، صنعتی و خدمات غیرگردشگری) بسیار کاهش یابد. این امر علاوه بر آن که با طبیعت حساس منطقه ناسازگار است، به شدت از آن رو که متکی بر نوسانات درآمدهای اقشار متوسط اجتماعی است، آسیب‌پذیر می‌نماید. بنابراین باید تمهیداتی برای فعال کردن دیگر مزیت‌های منطقه‌ای و ایجاد ترکیبی متوازن از فعالیت‌ها به منظور استفاده از صرفه های مقیاس بر اساس مزیت های منطقه ای در راستای خروج از این تنگنا اندیشید. بالطبع این مهم نیازمند یکپارچگی برنامه است.

ضمنا شورای عالی مقرر نمود تهیه و تصویب هرگونه طرح فرادست (طرح های با مقیاس فراتر از طرح جامع شهری) در استان موکول به تصویب این طرح و اخذ نتایج آن شود.