شناسهٔ خبر: 57524 - سرویس هوایی

مدیرکل فرودگاه مهرآباد تهران خبر داد:

افتتاح رسمی باند ۲۹ راست مهرآباد به زودی/ پيشرفت ۸۰ درصدی پروژه‌های بهسازی فرودگاه

میرسعید صفی‌نیا مديرکل فرودگاه بين المللی مهرآباد با اشاره به بهره‌برداری آزمايشی باند ۲۹ راست و سيستم روشنايی اين باند و نيز پست روشنايی باند ۱۱ و ۲۹ از افتتاح رسمی اين پروژه‌ها با حضور وزير راه و شهرسازی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، میرسعید صفی نیا  به تشریح پروژه های آماده افتتاح و در دست اجرای این فرودگاه پرداخت و با اعلام این خبر توضیح داد: از اواخر سال ۹۶ پروژه سیستم روشنایی باند ۲۹ راست و پست روشنایی باند ۱۱ و ۲۹ را با همكاری اداره كل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی و فرودگاه بین المللی مهرآباد به نتیجه رساندیم كه اكنون با شرایط مناسب آماده بهره برداری است. در چند روز گذشته این پروژه به صورت آزمایشی افتتاح شده و راه اندازی رسمی آن همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام خواهد شد.

مدیركل فرودگاه مهرآباد افزود: پروژه روشنایی باند با زیرساخت های استاندارد فرودگاهی زودتر از زمان تعیین شده چهار ماهه یعنی تنها در ۵۰ روز به پایان رسید و توانستیم روشنایی باند را به طول ۳۹۸۹ متر به همراه ۱۸ تاكسی وی و دو دستگاه پاپی(PAPI) عملیاتی كنیم.

وی همچنین عنوان كرد: برای بهره برداری استاندارد از باند ۲۹ راست از اوایل مرداد تاكنون استریپ سازی این باند و باند ۲۹ چپ را برای برطرف كردن موانع پروژه سیستم روشنایی انجام داده ایم كه ۷۰ درصد پروژه انجام شده و به زودی به بهره برداری می رسد. ۳۰ درصد استریپ سازی نیز تا برطرف كردن كامل، نوتام شده و در آینده نزدیك رفع می شود.

مدیركل فرودگاه مهرآباد همچنین با اشاره به تعویض موتورژنراتورهای ۶۰ ساله فرودگاه افزود: با خرید چهار موتور ژنراتور هزاركیلوولتی جدید نیروگاه فرودگاه را به بهره برداری آزمایشی رسانده ایم كه به زودی افتتاح رسمی می شود.

وی از بهره برداری رسمی پروژه لاین بندی برای زیباسازی كاهش ترافیك مقابل ترمینال های چهار و شش فرودگاه مهرآباد در هفته دولت خبر داد و گفت: با صرف ۲۰ میلیارد ریال اعتبار، برای كاهش ترافیك سنگین در محوطه ترمینال های چهار و شش ساختمان قبلی اداره كل فنی را تخریب و ۲۵۰۰ مترمربع زمین آن را وارد مجموعه مهرآباد كردیم كه با این طرح معضل ایستایی خودروها در این منطقه را حل كردیم.

صفی نیا همچنین از افتتاح رسمی فضاهای تجاری ترمینال های فرودگاه خبر داد و افزود: برای ارتقای خدمت رسانی و رضایتمندی بیشتر مسافران و مراجعان فرودگاه و با توجه به اینكه براساس دستورالعمل های ACI باید برای هر مسافر ۱۵ مترمربع مساحت فرودگاهی داشته باشیم مراكز تجاری پراكنده در گوشه و كنار ترمینال ها را تجمیع و ۲۷۶۰ مترمربع فضا را آزادسازی كردیم. همچنین در ترمینال ۲ با انتقال دفتر بریفینگ شركت های هواپیمایی و با صرف ۱۵ میلیارد ریال، مركز تجاری را با مساحت ۱۳۵۰ متر مربع در آن محل راه اندازی كردیم كه در روز عید قربان (۳۱ مرداد) به بهره برداری خواهد رسید.

مدیركل فرودگاه مهرآباد از برنامه ریزی برای راه اندازی چیلر ۶۰۰ تنی فرودگاه در هفته دولت نیز خبر داد و گفت: این مهم با هدف بهبود وضعیت سیستم های سرمایشی و گرمایشی و نیز سیستم تهویه مطبوع با صرف اعتباری بالغ بر  ۱۵ میلیارد ریال انجام شده است. همچنین با صرف ۱۸ میلیارد ریال اعتبار سرویس های بهداشتی ترمینال ها دو، چهار و شش را بازسازی كرده ایم.

وی با بیان اینكه اخیرا در هفته كرامت، مركز تسهیلات تاكسیرانان مهرآباد با صرف اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است، افزود: نوسازی و زیباسازی ترمینال ۶ با تعویض سنگ كف و نمای سقف و نیز تغییر كفپوش قسمت خارجی ترمینال با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده و تا دو ماه دیگر به بهره برداری می رسد. همچنین یكی  دیگر از پروژه های مهم فرودگاه مهرآباد نصب شش دستگاه ایربریج و اجرای pier (راهروی ارتباطی بین ترمینال و ایربریج) در مقابل ترمینال های یك و دو است كه بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید.

صفی نیا همچنین با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه بازسازی ساختمان تكنیكال بلاك و ساختمان تسهیلاتی برج مراقبت گفت: این پروژه با اعتباری بالع بر ۲۵ میلیارد ریال در دست اجراست و بهمن امسال به بهره برداری می رسد.

مدیركل فرودگاه مهرآباد با اشاره به شروع پروژه بهسازی و بازسازی ورودی ترمینال یك و بخشی از ترمینال دو، عنوان كرد: این پروژه تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

صفی نیا مجموع اعتبار اختصاص یافته برای پروژه های بهسازی و بازسازی فرودگاه مهرآباد در سال ۹۷ تاكنون را ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: اجرای این پروژه ها از ابتدای بهمن ۹۶ شروع شده و ۸۰ درصد پیشرفت كرده است.

مدیركل فرودگاه مهرآباد با بیان اینكه سال آینده پروژه نصب سیستم روشنایی باند ۲۹ چپ و تاكسی وی های آلفا با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و نیز پروژه نصب سامانه ILS باند ۲۹ راست انجام می شوند، افزود: با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در سال جاری نیز سوئیچینگ برج مراقبت فرودگاه مهرآباد به منظور ارتقای سطح خدمات ناوبری هوایی به بهره برداری می رسد.