شناسهٔ خبر: 57551 - سرویس جاده‌ای

در هفتمین کارگروه لجستیک اعلام شد:

پرش ۳۲ پله‌ای ایران در رتبه‌بندی شاخص لجستیک ۲۰۱۸/ تشریح نقش برجام در ارتقاء لجستیکی ایران

مهدی اشرفی ایران از نظر شاخص لجستیک LPI از رتبه ۹۶ در سال ۲۰۱۶ با کسب امتیاز ۲.۸۵ به رتبه ۶۴ در سال ۲۰۱۸ رسیده است که حاکی از یک پرش ۳۲ پله‌ای در رتبه‌‌بندی جهان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه کارگروه لجستیک در وزارت راه و شهرسازی با حضور مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، عبداله هندیانی معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین سایر اعضا و نمایندگان در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در این جلسه تاکید کرد: امروز هماهنگی وزارت راه و شهرسازی با سایر وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل در حوزه ترانزیت و لجستیک در اوج قرار دارد و باید مقتنم شمرده شود.

وی افزود: خوشبختانه مصوبات شورای عالی ترابری مورد تایید تمام سازمان‌های عضو قرار دارد و  در حال حاضر تمام سازمان‌ها در چارچوب شورایعالی هماهنگی ترابری حضور دارند  و با همکاری یکدیگر مشکلات را بررسی و رفع می‌کنند.

مهدی اشرفی مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل در این جلسه گزارشی از تحلیل جایگاه ایران در رتبه بندی شاخص لجستیک ارائه کرد و گفت: ایران از نظر شاخص LPI از رتبه ۹۶ در سال ۲۰۱۶ با کسب امتیاز ۲.۸۵ به رتبه ۶۴ در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

وی با اشاره به ارتقا ۳۲ پله‌ای ایران در شاخص لجستیک اظهار داشت: در تمامی شش شاخص زیر شاخص LPI شامل امتیاز گمرکی، تحویل به موقع، شناسایی‌و ردیابی، کیفیت لجستیک، توسعه زیرساخت و حمل‌ونقل بین‌المللی ایران عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته است.

دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: در شاخص گمرک امتیازات ۱۲.۴۴  درصد، زیرساخت حمل‌‌ونقل ۳.۷۴ درصد، حمل‌ونقل بین‌المللی ۳.۳۷ درصد، کیفیت خدمات لجستیک ۶.۳۷ درصد، شناسایی و ردیابی فرایند حمل‌ ۱۳.۵۲ درصد و  تواتر حمل برنامه‌ ریزی شده ۱۹.۵۷ درصد رشد داشته است.

اعداد منتشر شده برای هر کشور بر اساس یک نظر سنجی به دست می‌اید و هر چه واریانس آن کمتر باشد حد بالایی و پایینی به یکدیگر نزدیک تر خواهد بود.  همچنین هرچه واریانس جمع آوری شده برای کشورهای مختلف جمع آوری شده بیشتر باشد، بازده‌ای  که برای امتیاز مشخص شده بیشتر خواهد شد.

با توجه به معنادار نبودن رشد شاخص LPI از نظر آماری بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ تصریح کرد: تلاش برای بهبود جایگاه لجستیكی با توجه به قرارگیری ایران در مرز دسته‌بندی كشورهای با ثبات لجستیكی  تلاش شود.

با بیان اینکه «برجام یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روی پیشرفت شاخص لجستیک ایران در جهان بوده است» گفت: برجام باعث بازگشت شرکت‌های بین‌المللی به خصوص ایرلاین‌ها و لاینر‌ها، شکل‌گیری برنامه نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور و بهبود فضای کسب و کار در حوزه لجستیک کشور شد.

وی افزود: علاوه بر اجرای طرح پنجره واحد گمرکی، شناسایی ۷۷ مشکل ترانزیت و برنامه‌ریزی بای رفع آن‌ها  در دست اقدامات قرار گرفت که درصورت رفع مشکلات شناسایی شده بازتاب بین‌المللی داشته باشد می‌تواند در بهبود وضعیت لجستیک ایران بر اساس شاخص LPI  تاثیرگذار باشد. البته این مساله در دفتر طرح‌های جامع و مدل های حمل ونقل نیز قابلیت ارزیابی دارد.

گفتنی است در ادامه جلسه گزارش‌های مختلفی از تعاریف بین‌المللی نظام لجستیک و مشتقات آن، انواع جریان‌های زنجیره تامین، تاریخچه لجستیک در جهان‌ و معرفی اقدامات کشور ترکیه در زمینه توسعه لجستیک از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران حاضر در جلسه ارائه شد.