شناسهٔ خبر: 57587 - سرویس استان‌ها

نقصان محمدی خبر داد:

برگزاری اولین همایش و كارگاه معماری خشتی در یزد

جلسه مدیركل راه و شهرسازی استان یزد گفت: بعد از ثبت جهانی یزد در یونسكو اولین همایش و كارگاه بین المللی معماری خشتی در یزد برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان یزد، محمدرضا نقصان محمدی مدیركل راه و شهرسازی استان یزد در جلسه‌ای كه به منظور بحث و تبادل نظر در رابطه با برگزاری اولین همایش و كارگاه بین المللی برگزار شده بود گفت: همایش و كارگاه مذكور بایستی هم در بخش نظری و هم در بخش اجرایی دستاوردی برای یزد داشته باشد و به این موضوع فكر كنیم كه در یزد پساثبت چه كارهایی می‌توان در بخش‌های مختلف انجام داد.

وی بیان کرد: زمانی كه قرار بر برگزاری چنین همایش و كارگاهی در سطح بین الملل باشد بدون شك معمارانی از سراسر دنیا متقاضی حضور خواهند بود و باید به این نكته مهم توجه داشته باشیم كه چه اقداماتی انجام شود تا این همایش و كارگاه دستاورد ارزشمندی داشته باشد؛ یكسال از ثبت جهانی یزد گذشته اقداماتی باید رخ داده باشد یا باید مقدماتی برای این اقدامات انجام شده باشد كه خروجی آن را در همایش ببینیم.

مدیركل راه و شهرسازی یزد ادامه داد: همانطور كه در شورای عالی نیز مطرح شده برگزاری همایش با تاكید بر سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار كه لزوما این سرمایه گذاری در بخش مالی نیست و می تواند در بخشها نظیر بخش  فرهنگی نیز باشد . البته نكته ای كه حائز اهمیت می باشد این موضوع است كه برنامه جامع مشترك كمی كلی و پیچیده شده و باید در جلسات مختلف در مرحله نخست برنامه جمع و جور و مشخصی تدوین كرد و در مرحله بعد دستاوردها در آن تعریف شود و مشخص باشد كه البته بدون شك این خود مدیریتی است كه می تواند به بهتر برگزاری این رویدارد كمك قابل توجهی نماید.

وی در پایان خاطرنشان كرد: همانطور كه قبلا اشاره نمودم آنچه بسیار اهمیت دارد ارائه دستاوردها می باشد كه هم میتواند به صورت نظری باشد و هم به صورت عملی كه البته بعد از ثبت اقدامات عملی و قابل توجهی انجام نشده است، البته كارهایی شده اما درخور ثبت جهانی یزد نبوده است؛ به طور مثال می‌توان كارگاه‌های كوچكی برنامه ریزی نمود كه خروجی و دستاورد آن در كارگاه اصلی و بین المللی قابل مشاهده باشد و یا یكی از محورهای همایش مثلا تاریخی اقداماتی انجام داد و كارهایی كرد كه خروجی آن را در همایش اصلی مشاهده كنیم كه بسیار قابل توجه و دارای اهمیت بوده و در معرفی بیشتر این شهر جهانی كمك خواهد کرد.

در ادامه جلسه اولین همایش و كارگاه بین المللی معماری خشتی وطن دوست یكی از اعضای اصلی دبیرخانه همایش مذكور طی سخنانی گفت: بعد از ثبت یزد در یونسكو كه در ورشو لهستان انجام شد و سابقه ای كه از معماری خشتی داشتیم به این موضوع رسیدیم كه حال این رویداد انجام شده و یزد ثبت جهانی شده چه اقدام یا اقداماتی می توان كرد كه موضوع ثبت شناخته تر شود؛ در واقع ثبت آغاز یك فرایند طولانی مدت است كه بی شك اگر به آن توجه جدی و همه جانبه نشود یك پایان خواهد بود تا یك آغاز كه زیبنده نیست و نخواهد بود.

وی افزود: ما باید بتوانیم از موقعیت پیش آمده به نحو شایسته ای استفاده كنیم و بهره برداری نماییم كه در این راستا قرار شد سندی از شهر تاریخی تهیه شود و ما در راستای سند اقدامات خود را پس از ثبت انجام دهیم یعنی با برنامه ریزی مناسب و مدیریت بالا تا بتوان پاسخگوی حساسیتی باشیم كه در موسسات جهانی نسبت به ثبت جهانی یزد به وجود آمده است.

وی ادامه داد: بسیاری از سازمان های جهانی مثل یونسكو , سازمان جهانی گردشگری و .. بعد از ثبت یزد نسبت به یزد حساس شده اند كه باید تلاش كرد از این حساسیت استفاده و بهره برداری شود كه لزوما همیشه بهره برداری مالی نیست و می تواند فرهنگی و توسعه ای باشد و اینكه چه اقداماتی در این راستا به ما كمك می كند ، همین همایش و كارگاه كه جلسه به خاطر آن برگزار شده می تواند یكی از این اقدامات باشد كه كمك قابل توجهی خواهند نمود .

وطن دوست در پایان صحبتهای خود ضمن تشریح برنامه پیش بینی شده همایش و كارگاه مذكور اظهار امیدواری كرد در حالیكه در سالهای گذشته بسیاری از كشورها سعی كرده اند تا معماری خشتی را به نام خود ثبت كنندو ما در حال عقب افتادن از آنها هستیم  برگزاری همایش و كارگاه بین المللی معماری خشتی برای اولین بار در یزد و همچنین اقداماتی كه می توان در حاشیه این رویداد انجام داد ما را در شناساندن بیشتر یزد كمك كرده  و تاكید بیشتر و مهمتری باشد بر ثبت جهانی كه شاید باید خیلی قبل تر رخ می‌داد.

در ادامه این جلسه محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد طی سخنانی گفت: در ابتدای امر باید دو اقدام اساسی برای برگزاری همایش انجام شود كه اولین آن هماهنگی تمام نهادهای و كسانی است كه در حال موازی كاری بعد از ثبت جهانی یزد هستند كه هماهنگی بیشتر و جلوگیری از موازی كاری خود می تواند بر كیفیت كار بیفزاید و دوم با توجه به وضعیت اقتصادی كشور برنامه به طور دقیق بررسی و هزینه های آن در جلسات مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا همایش با بهترین كیفیت و كمترین هزینه انجا شود.

این مقام مسئول خاطر نشان كرد: با هماهنگی افراد برگزار كننده و مشخص شدن دقیق هزینه ها میتوان به طور مشخص حامیان همایش را مشخص كرد كه قطعا در برگزاری منظم تر این رویداد تاثیرگذر خواهد بود و ما به عنوان متولی استان علی رغم اینكه بودجه استان در سال 96 بسته شده و پیش بینی چنین همایشی نشده است نیز بتوانیم تا جایی كه برایمان مقدوراست به برگزاری همایش و كارگاه یاد شده كمك نماییم .

در ادامه محسن عباسی استاد دانشگاه و عضو شورای شهر یزد طی سخنانی گفت: با توجه به اینكه در شورای شهر نسبت به برگزاری جشن به خاطر ثبت جهانی مصوبه داشتیم و به خاطر حواشی ایجاد شده جشن برگزار نشد اما اگر همایش و كارگاه مذكور از نظر اقتصادی به نحو درست و مطلوب مدیریت شود با توجه به اینكه همه از ثبت جهانی خوشحال هستند همایش نیز می تواند كمك قابل توجهی در راستای شناسایی یزد داشته باشد اما اگر از لحاظ اقتصادی مدیریت قابل قبولی انجام نشود تمام اقدامات را تحت الشعاع قرار داده و كیفیت این اتفاق را تنزل خواهد داد.

در ادامه و تا پایان جلسه جمعی دیگر از حاضرین راهكارها و نكته نظرات خود را در رابطه با برگزاری این رویداد مطرح نمودن و بحث و تبادل نظر انجام شدو قرار شد تا در جلسه‌ای كه در آینده ای نزدیك برگزار خواهد شد اقدامات انجام شده در بر اساس مباحث مطرح شده در جلسه مذكور ارائه نمایند.