شناسهٔ خبر: 57660 - سرویس هوایی

امينی خبر داد:

ماموریت دو معاون آخوندی برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما

امیر امینی معاون برنامه‌ريزی و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازی سياست‌های اين وزارتخانه در قبال افزايش ناگهانی بليت سفرهای هوايی را تشريح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ امیر امینی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی با افزایش لجام‌گسیخته نرخ بلیت‌های هوایی مخالف است و تصمیم بر اعمال سیاست‌گذاری دارد، ادامه داد: در راستای نقش کنترلی و نظارتی این وزارتخانه هم وزیر ابلاغیه‌ای برای سازمان هواپیمایی و معاونت حمل‌ونقل داشتند تا هر چه سریع‌تر نحوه مداخله مشخص شود.

به گفته وی، علی عابدزاده و مهردادتقی زاده از سوی وزیر راه و شهرسازی مأموریت حل مشکل فعلی برای ایرلاین ها و پروازهای داخلی و خارجی را دارند.

او گفت: سیاست وزیر همان سیاست بازار است اما نباید قیمت‌ها از کنترل خارج شود و به بهانه‌های غیرمنطقی بلیت هواپیما گران شود. ضمن اینکه این مشکل بیشتر برای پروازهای چارتری به وجود آمده است که قرار است میزان پروازهای چارتری به تدریج کاهش پیدا کند.

وی با اعلام اینکه این مشکل را حل می‌کنیم و نرخ بلیت‌ها به‌زودی کاهش می‌یابد در عین حال این را هم گفت که مردم نباید توقع داشته باشند ایرلاین ها با نرخ کمتر خدمات بهتری را ارائه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این آسیب جدی‌ای است که سفر هوایی به دلیل گرانی بلیت از سبد انتخابی مردم خارج شود، در سال ۹۵ سهم حمل‌ونقل هوایی از جابجایی مسافر ۹ درصد بود و در سال گذشته به ۱۴.۵ درصد رسید و رشد خیلی خوبی داشت اما در سال ۹۷ افت کرده است که یکی از دلایل آن موضوع تحریم‌ها و زمین‌گیر شدن برخی از هواپیماها است.

امینی ادامه داد: امیدواریم هواپیماهایی که اضافه می‌شوند بتوانند باعث رونق صنعت هوایی در ایران شوند اما وقتی مردم نتوانند سفر هوایی داشته باشند تکمیل خطوط هوایی به تنهایی راهگشا نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه اگر بازار با دلال‌بازی‌ها رها شود قیمت‌ها منطقی نخواهد ماند، ادامه داد: اگر ایرلاینی نرخ بلیت را افزایش دهد و مسافر نداشته باشد به این رویه ادامه نمی‌دهد یعنی کشش بازار اجازه نمی‌دهد تا قیمت‌ها بالا بماند؛ بنابراین اکنون مسافر دارد. در این میان ما تصمیم می‌گریم که این نرخ را تا جایی منطقی کنیم که هم رشد سفرهای هوایی را داشته باشیم و هم قشری که از قیمت بلیت متأثر می‌شوند هم بتوانند از سفر هوایی استفاده کنند.

او با تأیید این موضوع که ایرلاین ها با ریال سوختگیری می‌کنند و حقوق پرسنل خود را هم به ریال می‌دهند بنابراین افزایش لجام‌گسیخته به بهانه افزایش قیمت دلار منطقی نیست، گفت: جلوی افزایش لجام‌گسیخته بلیت‌ها گرفته می‌شود اما هنوز به دلیل اینکه جزییاتی بعد از ابلاغ وزیر به دست ما نرسیده نمی‌توانیم بگوییم چند درصد مخارج ایرلاین ها با ارز انجام می‌شود و چند درصد این افزایش قیمت منطقی است.