شناسهٔ خبر: 57676 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر عنوان کرد:

تلاش برای کاهش هزینه‌های حمل و افزایش ظرفیت بنادر با به کارگیری اصول لجستیکی/ کاهش توقف در کل زنجیره حمل کالا از مبدا تا مقصد

خسرو سرایی مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید به دنبال راهکاری باشیم که توقف در کل زنجیره حمل کالا از مبدا تا مقصد کاهش پیدا کند؛ زیرا کاهش توقف در کل زنجیره حمل به معنی کاهش هزینه صاحب کالا و مصرف کننده نهایی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو سرایی مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: کشورهای پیشرفته با به کارگیری اصول لجستیکی و توسعه‌های غیرفیزیکی تا ۳۰ درصد، موفق شده‌اند ضمن کاهش بسیاری از هزینه‌ها، ظرفیت بنادر خود را افزایش دهند. کاهش اسناد، کاهش زمان فرایند انتقال کالا و کاهش هزینه‌ها در نهایت کل هزینه‌های تجاری را کاهش می‌دهد.   

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این هدف، باید رویکرد مان از توسعه های فیزیکی بنادر به سمت توسعه‌های غیرفیزیکی  باشد، اظهار داشت: هماهنگی بین روش های مختلف حمل و نقل توسعه غیر فیزیکی بنادر را به دنبال خواهد داشت به گونه ای که ضمن کاهش هزینه ها، ظرفیت بنادر هم افزایش می یابد.

مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:  لازم است هماهنگی های لازم در سطوح بالای کشور بین وزارتخانه های مختلف دولتی و کلیه بخش هایی که در زنجیره حمل کالا دخالت دارند ایجاد شود تا در نهایت کشور از مزایای لجستیک بهره مند شود.

وی با بیان اینکه بندر به عنوان یک حلقه مهم در زنجیره لجستیکی  کشور حرکت خود را آغاز کرده است و با بخش های مختلف حمل و نقل کشور هماهنگ شده است، افزود: در همین خصوص چندی پیش یک مانور عملیاتی در بندر امام خمینی(ره)   انجام شد و در این مانور طی یک روز حدود ۱۵۰ واگن غلات بارگیری شد که در پیشینه عملیاتی این بندر بی سابقه بود.

سرایی به مانا، گفت: هرگاه هماهنگی های لازم با راه آهن و جاده صورت گیرد، توازن بین کالای ورودی و خروجی به بندر ایجاد و بندر به عنوان محل گذر کالا شناخته می شود.

 وی مهم ترین مشکل فعلی لجستیک کشور را نبود هماهنگی بین روش های مختلف حمل و نهاد های درگیر بیان کرد و اظهار داشت: متاسفانه هنوز به لحاظ نرم افزاری و تبادل اطلاعات الکترونیک ارتباطات مناسب بین همه نهادها فراهم نشده است.   

سرایی همچنین خاطر نشان کرد: به منظور توسعه لجستیک در کشور جلسات بسیار کاربردی  بین بخش های فن آوری اطلاعات(آی تی)  سازمان بنادر و دریانوردی و  راه  آهن، حمل و نقل جاده ای و گمرک برگزار شده است  و امیدواریم این نقیصه بزودی جبران شود.