شناسهٔ خبر: 57685 - سرویس مسکن و شهرسازی

بیت اللهی تشریح کرد:

جزئیات زلزله ۵.۹ ریشتری تازه آباد کرمانشاه/ هشدار به ساکنان منازل مسکونی آسیب دیده/ ثبت ۶۰ پس لرزه

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام ثبت ۶۰ پس لرزه در زلزله تازه آباد کرمانشاه با بزرگای ۵.۹ ریشتر به ساکنان منازل مسکونی آسیب دیده هشدار داد و گفت: ساختمان هایی که دچار ترک های عمیق شده اند، ساختمان هایی که دچار آسیب دیدگی های جزئی شده اند مقاومت اولیه خود را از دست داده اند و در صورت بروز زلزله متوسط هم امن نخواهد بود.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ویژگی‌ها و جزئیات زلزله ۵.۹ ریشتری کرمانشاه را که بامداد امروز ۴ شهریورماه رخ داد، تشریح کرد.

بیت‌اللهی گفت: زلزله ساعت۲:۴۳ بامداد امروز ۴ شهریورماه با بزرگای ۵.۹ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری و در تازه آباد و در ۱۲ کیلومتری شهر تازه آباد و در ۲۸ کیلومتری شهر بیجار رخ داد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بزرگای زلزله رخ داده در تازه آباد کرمانشاه بر اساس گزارش سایت های بین المللی ۶.۱ ریشتر گزارش شده است، افزود: منطقه، منطقه کوهستانی و صعب العبور است که جاده های ثلاث و جوانرود جاده های اصلی دسترسی به این منطقه هستند.

وی با یادآوری اینکه از نظر موروفولوژی جاده فوق در شرایط عادی نیز به دلیل کوهستانی بودن دچار ریزش است، اثرات تخریب جاده ای را فراوان برشمرد و گفت: جاده با تلاش همکاران راهداری در حال بازگشایی است تا امدادرسانی به مناطق زلزله زده با سرعت بیشتری انجام شود. در عین حال، در این زلزله هم تعدادی از جاده از جمله جاده ثلاث- جوانرود دچار ریزش شد.

بیت اللهی از وقوع ۶۰ پس لرزه در منطقه تازه آباد کرمانشاه خبر داد که بزرگی برخی از پس لرزه ها نیز بالای ۴ ریشتر گزارش شده است. وی اعلام کرد: در مرکز استان که حدود ۸۵ کیلومتر با مرکز زلزله فاصله دارد این زلزله و لرزش های آن احساس شد که هشداری است برای افرادی که در منطقه سکونت دارند.

این زلزله‌شناس ضمن اعلام نگرانی از مهاجرت زلزله‌های یکسال گذشته از مرز ایران و عراق به داخل کشور، گفت: بعد از زلزله سال گذشته کرمانشاه که مرکز آن در ازگله و بزرگای آن ۷.۳ ریشتر بود شاهد مهاجرت زلزله‌ها به داخل کشور بوده‌ایم که همین مساله نیز نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌هایی که در مرکز زلزله هستند دچار ترک شده اند و با توجه به اینکه زلزله های متعدد و همچنین پس لرزه های فراوانی نیز در یکسال گذشته تاکنون در استان رخ داده است، به عنوان یک زلزله شناس به ساکنانی که در ساختمان های ترک خورده و آسیب دیده حضور دارند هشدار می دهم که نکات ایمنی را رعایت کنند و از ماندن در ساختمانی آسیب دیده خودداری نمایند.

بیت‌اللهی گفت: گسلی که مرکز زلزله و پس لرزه های زلزله ۵.۹ ریشتری در امتداد آن جانمایی می شوند گسل زاگرس مرتفع است. این گسل به موازی گسل پیشانی کوهستان که مرکز زلزله سال گذشته کرمانشاه در ازگله بوده است.

وی هشدار داد: حدود یکماه قبل نیز در حدود ۴۰۰ زلزله در منطقه زلزله تازه آباد و حوالی آن رخ داده است که همه اینها برای استان کرمانشاه نگران کننده است.

وی در پاسخ به این پرسش با توجه به زلزله های فراوانی که رخ داده اند آیا امکان تخلیه کامل نیروهای انسانی از مناطق زلزله زده پیش بینی شده است یا خیر؟، گفت: واقعیت این است که با وقوع زلزله های در حد ۶ ریشتر که چندین بار منطقه تازه آباد و حوالی آن را لرزاند این منطقه کاملا از نظر اسکان و ادامه حیات با خطرات بی شماری مواجه است.

بیت اللهی افزود: در ماه گذشته نیز شاهد بودیم که در همین منطقه نیز زلزله ای در حد زلزله اخیر رخ داد و همه اینها حاکی از ناامنی است که در منطقه وجود دارد. این پس لرزه های متعدد بر اثر ارتعاش های ممتدی که در ساختمان ها به ویژه ساختمان های ضعیف با اسکلت ها و مصالح ضعیف ایجاد می شود اصطلاحا ساختمان را نرم می کند و ساختمان به مرور زمان ممکن است در اثر زلزله بزرگ تر تخریب نشود اما با یک پس لرزه کوچک ساختمان تخریب می شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات ادامه داد: اینکه پس لرزه های متعدد سبب پایین آمدن مقاومت ساختمان ها به ویژه ساختمان های با کیفیت سازه ای متوسط و پایین هستند شکی در آن نیست. در منطقه از نظر سازه ای چون منطقه در کل از نظر تراکم جمعیتی خوشبختانه منطقه کم جمعیتی است. آبادی هایی که هستند برخی خالی از سکنه هستند و برخی نیز جمعیت پایینی دارند. این امر سبب شده تا در منطقه تازه آباد که مرکز زلزله بوده است خسارات مالی و جانی محسوس نباشد.

وی گفت: گزارش های دریافتی نشان می دهد که در شهر تازه آباد که مرکز زلزله بوده چندین دیوار فروریخته اما اینکه ریزش ساختمان به صورت کلی رخ دهد گزارش نشده است.

بیت اللهی همچنین اعلام کرد: ساختمان هایی که دچار ترک های عمیق شده اند، ساختمان هایی که دچار آسیب دیدگی های جزئی شده اند مقاومت اولیه خود را از دست داده اند و در صورت بروز زلزله متوسط هم امن نخواهد بود.

وی گفت: در حال بازدید میدانی از محل هستیم در صورتیکه در بازدید مشخص شود که حالت شکاف و ترک خوردگی باشد با پس لرزه ها فرو می ریزد و حتما باید تمهیدات ایمنی، هوشیاری مردم در این مواقع باید تاکید شود.

بیت اللهی گفت: توصیه می شود مردم از ورود و ماندن در ساختمان هایی که دچار ترک خوردگی و آسیب شده اند به دلیل وقوع پس لرزه‌های متعدد خودداری کنند.

 گفتنی است زلزله تازه آباد کرمانشاه در ساعت ۲:۴۳:۵۵ با بزرگای ۵.۹ ریشتر توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار ایرانی و ۶.۱ توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار بین‌المللی به ثبت رسید. بر اساس آمار رسمی اعلام شده حدود ۲۴۰ نفر مصدوم شدند و دو نفر جان باختند.