شناسهٔ خبر: 57687 - سرویس ریلی

با تکمیل واریانت و ایستگاه جدید پرند؛

مسیر ریلی تهران- همدان کوتاه‌تر شد

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل واریانت و ایستگاه جدید پرند در راه‌آهن تهران- همدان خبر داد و گفت: این اقدام موجب کاهش ۲۲ کیلومتری طول مسیر مشترک محور جدید همدان با محور قدیم تهران- قم و کاهش ۴۵ دقیقه‌‌ای زمان سفر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خیراله خادمی با اعلام این خبر گفت: راه‌آهن تهران- همدان در فاز اول تا کیلومتر ۷۲ بر روی خط موجود تهران- قم حرکت می‌کند که در این نقطه در بخشی از خط‌آهن موجود تهران- قم حدفاصل ایستگاه‌ رباط‌کریم تا نقطه انشعاب از ریل و تراورس‌های قدیمی استفاده شده است.

وی افزود: به دلیل مشخصات هندسی مسیر و کم بودن شعاع قوس، سرعت سیر قطار‌ها در این بخش به ۶۰ کیلومتر در ساعت محدود می شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به منظور رفع این مشکل از جانمایی ایستگاه جدیدی در کیلومتر ۵۱ خبر داد و عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته و پس از تبادل نظر با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران واریانت جدید به همراه ایستگاهی در محدوده شهر پرند طراحی و اجرا شد.

خادمی ادامه داد: این ایستگاه سه‌راهی به عنوان نقطه‌ای برای انشعاب خط قدیم تهران-قم و خط جدید تهران- همدان اجرایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا به جمع‌آوری تقاطع خط جدید همدان و خط قدیم تهران- قم اشاره کرد و افزود:‌ عملیات زیرسازی و روسازی واریانت جدید ادامه داشت و عملیات  جمع‌آوری نیز در تاریخ ۲۷ مرداد ماه طی پنج روز کار به صورت شبانه روی انجام شد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه کاهش ۲۲ کیلومتری مسیر مشترک محور همدان با محور قدیم تهران- قم را از مزایای بهره‌برداری از این واریانت عنوان کرد و گفت: این واریانت ۲۲ کیلومتری موجب افزایش سرعت سیر و کاهش ۴۵ دقیقه‌ای زمان سیر قطار در مسیر تهران- همدان می‌شود.

خادمی این اقدام را موجب ارتقاء مشخصات هندسی و نوسازی زیرسازی و روسازی در این بخش از مسیر ریلی دانست و عنوان کرد: احداث پل بزرگ رودشور، استفاده از تراورس بتونی و ریل ۶۰ ، افزایش حداقل شعاع قوس محور به ۱۵۰۰ متر از دیگر ویژگی های واریانت احداث شده در خط ریلی تهران- همدان است.