شناسهٔ خبر: 57695 - سرویس مسکن و شهرسازی

حق‌لطفی مطرح کرد:

ضرورت ایجاد انگیزه برای ورود سرمایه‌گذاران به بافت‌های ناکارآمد/ لزوم شناسایی رودخانه‌های شهر برای بازآفرینی مناطق حاشیه‌ای

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی قزوین گفت: مطالعه شهر قزوین بر اساس آخرین شاخص‌های بازآفرینی و نیاز به تدوین سند بالادستی برای مطالعات بازآفرینی محلات قزوین از مهمترین نیازهای استان به شمار می‌رود که تلاش داریم از طریق ستاد ملی بازآفرینی آن‌ها را پیگیری و محقق سازیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی قزوین در تشریح اقدامات ستاد بازآفرینی استان بیان کرد: استان قزوین ۱۲ درصد آثار ملی کشور را در خود جای داده، تعداد مهاجران وارد شده به این استان در سال ۹۶، یک هزار و ۳۲۰ نفر و تعداد مهاجران خارج شده از استان تعداد ۹۴ هزار و ۵۴۸ نفر اعلام شده است، همچنین، ۲ شهرستان البرز و قزوین به دلیل صنعتی و مرکزی بودن بیشترین جذب مهاجر را در استان دارند.

وی با بیان اینکه استان قزوین، یک درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده ۱۲ شهر از ۲۵ شهر استان قزوین مورد هدف بازآفرینی قرار گرفته اما این تعداد از محلات هدف در سال جاری از ۱۲ محله به ۲۱ محله افزایش یافته است.

به گفته حق‌لطفی، در استان قزوین، ۵۲۰ هکتار بافت تاریخی وجود داشته و جمعیت ۱۰۱ هزار نفری از کل جمعیت ۴۱۰ هزار نفری شهرستان قزوین در بافت های محدوده زندگی می کنند، به عبارت دیگر، معادل ۲۵ درصد جمعیت، در این محدوده هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان اینکه سکونتگاه های غیررسمی قزوین در سه محله باغ نشاط، لالوها و کوی بهار قرار دارد، بیان کرد: در دو سال گذشته، شهرداری قزوین اندکی بیش از ۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای بازآفرینی هزینه کرده است.

وی تاکید کرد: با کمک سایر دستگاه‌های استان قزوین مثل جهاد دانشگاهی و شهرداری، برخی معابر و محله‌ها بازآفرینی و بهسازی شده است که می‌توان به بهسازی معابر داخل بافت چوبیندر،بهسازی معابر داخل بافت هادی‌آباد و پیاده رو سازی خیابان حیدری اشاره کرد.

حق لطفی به اعتبارات پیش بینی شده برای بازآفرینی محلات هدف استان قزوین اشاره کرد و گفت: اعتبارات پیش بینی شده در سال جاری ۲۴ میلیارد تومان بوده که در کل ۹۶ میلیارد تومان برای برنامه اقدام مشترک در استان قزوین تعریف شده است.

این مقام مسئول در استان قزوین، عدم پرداخت یارانه به منظور دریافت تسهیلات از سوی متقاضیان را یکی دیگر از چالش‌های استان قزوین در بازآفرینی اعلام کرد و گفت: یکی از چالش های استان قزوین، انطباق بافت‌های تاریخی و فرسوده بر یکدیگر است، در برخی محلات هدف، مشکل سند مالکیت وجود دارد، همچنین وجود آثار تاریخی میراثی پراکنده در محلات هدف و وجود محدودیت در اجرای طرح های بازآفرینی شهری از جمله چالش های این استان است.

وی، کمبود تقاضا و عدم رغبت سرمایه گذاران به حضور در بافت، جایگزینی اتباع بیگانه و مهاجران با ساکنان اصلی محلات، گرایش به ترک محلات هدف و سکونت در محدوده های جدید شهر، عدم توجه به برخی آثار تاریخی و تخریب آثار را از دیگر چالش های پیش روی استان قزوین دانست.

حق لطفی چند درخواست در زمینه بازآفرینی محلات هدف قزوین مطرح کرد و اظهار داشت: الزام مطالعه شهر قزوین بر اساس آخرین شاخص های بازآفرینی و نیاز به تدوین سند بالادستی برای مطالعات بازآفرینی محلات قزوین، مهمترین نیازهای محلات هدف بازآفرینی در قزوین است.

وی افزود: تهیه طرح جامع بازآفرینی با محوریت گردشگری شهر قزوین به عنوان اولین مرکز استان در کشور، انجام مطالعات شناسایی رودخانه های شهرها برای بازآفرینی حاشیه آن و استفاده از ظرفیت گردشگری آنها، درخواست واگذاری بناهای واجد ارزش که در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد به منظور احیا و اجرای برنامه های بازآفرینی شهری، اختصاص ردیف اعتبار ملی برای طرح ساماندهی مجموعه حرم امام زاده حسین، تخصیص اعتبار به منظور تملک و احیا کارخانه آرد قزوین،تهیه طرح جامع بازآفرینی شهر قزوین با محوریت گردشگری به عنوان اولین مرکز استان در کشور، بازآفرینی خیابان سبزه میدان و احیای دولتخانه صفوی و تسریع در انجام مطالعات و طراحی های لجستیک استان قزوین از دیگر درخواست های استان است.

به گفته حق لطفی، طرح های بازآفرینی برای محلات آقا کبیر، دیمج، بلاغی و مسیر گردشگری شمالی – جنوبی، رینگ گردشگری در حال تهیه است./