شناسهٔ خبر: 57761 - سرویس مسکن و شهرسازی

به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛

بررسی و تصویب راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD/ تلاش برای هم‌پیوندی جریان توسعه شهری و حمل و نقل عمومی/ تصویب طرح جامع اهواز، اولین نمونه هم‌پیوندی شهرسازی و حمل و نقل است

نشست راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی، بررسی شد که با نظر اکثریت اعضا، کلیات آن مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد تا در مورد جزئیات آن در جلسات بعدی تصمیم‌گیری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی و دبیری محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی و با حضور اعضای اصلی شورا؛ نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، دفاع، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان میراث‌فرهنگی کشور، سازمان برنامه و بودجه، و دیگر اعضای اصلی و همچنین نمایندگان استانی با بررسی دو دستورِ بررسی نهایی راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TODپیرو مصوبه مورخ ۹۷.۳.۲۸ و تعیین تکلیف طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن پیرو مصوبه مورخ ۹۶.۱۰.۱۸ در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه همچنین نمایندگانی از شورای شهر تهران و همچنین دادستانی تهران نیز حضور یافتند.

در جلسه بررسی راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی،  کلیات راهنمای سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد تا در مورد جزییات آن طی گفتگوهای متوالی بین اعضای کمیته و نمایندگان اعضای اصلی شورا، اجماعی صورت بگیرد و پس از آن تصمیماتی برای جزئیات سند فوق به تصویب برسد.

در این جلسه، محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد: تحقق این سند در تبیین و تهیه سندهایی که پیش رو داریم بسیار حائز اهمیت است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران یادآور شد: در تصویب طرح جامع اهواز با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل ما توانستیم جریان حمل و نقل را به شهرسازی پیوند دهیم؛ جریانی که پیش از این هیچگاه دارای نگاه واحد و همراستا در تیهیه و تصویب طرح ها نبود. پیش از تصویب طرح جامع اهواز شاهد بودیم که هیچگاه جریان سیاست توسعه شهری با سیاست توسعه حمل و نقل همراستا نبود.

ایزدی ادامه داد: در جریان تصویب طرح جامع اهواز توسعه مبتنی بر حمل و نقل تلاش فراوانی کردیم تا در تهیه، تدوین و تصویب آن، هم پیوندی کامل ایجاد کنیم و خوشبختانه این تلاش در تهیه طرح جامع اهواز تاثیرات فراوانی داشت.

 معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تلاش این راهنما این است که بتواند مهندسان مشاور شهرساز و سایر دست اندرکاران را به این نکته جلب کند که جریان توسعه و جریان حمل و نقل عمومی همراستا باشند.

ایزدی تصریح کرد: جریان توسعه نمی‌تواند از جریان حمل و نقل عمومی جدا باشد. با توجه به اینکه تمامی اعضای اصلی شورا موافق با این سند هستند و اصرار ما برای تصویب آن ممانعت از تفاسیر گوناگون توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است.

این مقام مسئول یادآور شد: از ویرایش سوم بود که سطح بندی در سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی مطرح شد و هم اکنون نیز در سند آورده شده است. ما موضوع سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را یکی در سطح و ناحیه شهر، دیگری در ناحیه و سطح کریدور و در نهایت در ناحیه ایستگاه دیده ایم.

ایزدی گفت: در این سند تفاسیر گوناگونی که ممکن است از تراکم بشود ایجاد نخواهد شد. بدین معنا وقتی از تراکم صحبت می کنیم دقیقا مشخص است که آیا منظورمان صرفا یک بارگذاری عجیب و غریب روی یک نقطه است یا از شهر متراکم صحبت می‌کنیم؟ وقتی لایه ها را جدا می‌کنیم این شبهات رفع می‌شود و می‌توانیم راهنمایی شفاف برای کلیه دست اندرکاران داشته باشیم.

تراکم‌های اضافی شهرهای ایران، نتیجه بی‌توجهی به حمل و نقل همگانی است

مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست فوق، گفت: در فقدان دستورالعمل و راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی شاهد بودیم که در شهرهای ما بارگذاری‌های مختلف انجام شد، تراکم های مختلفی ارایه شد و برج های متعددی نیز ساخته شد که اینها عموما هیچکدام ارتباط و هم پیوندی با حمل و نقل عمومی شهرها نداشتند.  

تقی‌زاده ضمن انتقاد از وضع موجود و تلاش برای رفع مشکلات آن سند توسعه مبنی بر حمل و نقل را راهنمایی برای تمامی دست اندرکاران توسعه شهری و حمل و نقلی عنوان کرد و  ادامه داد: سال‌های سال، توسعه، بر مبنای خودرومحوری رواج یافت و از سوی دیگر حمل و نقل عمومی در جایگاه واقعی خود قرار نگرفت.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در همه جای دنیا اینگونه است که تراکم‌ها در جوار ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی ایجاد می‌شود و ما نیز تلاش داریم تا اینکار را در کشور نهادینه کنیم. شاهدیم که در کشورهای پیشرو در زمینه توسعه، در مناطق تاریخی که عموما نباید برج و ساختمان های بلند احداث شود، تراکمی نیز وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بخشی از تراکم های اضافی که در جاهای مختلف شهرهای ایران شاهد آن هستیم به دلیل عدم توجه به بحث حمل و نقل همگانی بوده است که امیدواریم با تصویب این سند این مشکلات را در آینده از شهرهای کشور، دور کنیم.

تاثیرگذاری سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در آینده شهرهای کشور

مهندس بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور نیز در نشست فوق به بیان نقطه نظرات خود پرداخت. وی گفت: تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، کار مهمی است که امیدواریم به نتیجه برسد و مهمتر از آن امیدواریم که تاثیرات مثبتی بر جریان توسعه ایجاد کند.

وی در بیان اهمیت راهنمای سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، اعلام کرد: تمامی طرح‌هایی که بعد از تصویب این سند، مطالعه و طراحی می‌شوند باید تابع این دستورالعمل باشند و تاثیر عمومی بر طرح‌ها در مقیاس‌های مختلف می‌گذارد که اینها همه دلیل بر اهمیت تصویب آن دارد.

بهشتی با اشاره به اینکه در سطح کشور شاهد به هم ریختگی هستیم، گفت: شاهدیم که شهرهای ما توسعه بی‌رویه پیدا کردند و این توسعه‌های بی‌رویه اتفاقا از زمانی آغاز شدند که ما رویه و طرح‌های جامع و تفصیلی داشتیم. در واقع همگی ما درست به همان زمان‌هایی اعتراض داریم که اتفاقا، رویه داشتیم. زیرا محصولی که شاهد آن هستیم محصول مورددرخواست ما نبوده است.

بهشتی وضعیت شهرهای کنونی را اثرات وضعی اجرای طرح‌ها عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد تا سند فوق بتواند راهنمایی شفاف برای ساختن اینده روشنی برای شهرهای ایران باشد.