به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، مرتضی حمیدپور گفت: به منظور افزایش ظرفیت این فرودگاه دو پروژه مهم در دستور کار قرار گرفت که یکی توسعه و بهسازی باند و سطوح پروازی و دیگری توسعه و بهسازی ترمینال بود.
وی ادامه داد: فاز اول طرح توسعه و بهسازی سطوح پروازی در حال اجراست. در این فاز اکنون در اجرای روکش آسفالت بیندر تا ۹۰ درصد پیشرفت داشتهایم و استریپسازی و ایمنسازی سطوح پروازی و عملیات زهکشی نیز، در مدت شش ماهی که از آغاز آن میگذرد، حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاست.
حمیدپور با بیان اینکه در طرح توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه شاهرود ۱۷۰۰ مترمربع به فضای موجود اضافه شده است، گفت: اکنون سازه فلزی آن اجرا و سقف نیز نصب شده است که قسمتی از هزینه این کار را کمیته مردمی شهر شاهرود تامین کرده است. اکنون این پروژه که طی آن فضای ترانزیت نیز به حدود دو برابر افزایش یافته است، به ۵۵ درصد پیشرفت رسیده است و با ایجاد زیرساختهای لازم در حوزه خدمات مسافری مانند سرویسهای بهداشتی و اتمام کار، این فضا را توسط پارتیشن از فضای قدیمی ترمینال جدا میکنیم و برای بهسازی در اختیار پیمانکار قرار خواهیم داد.
وی با بیان اینکه طرح تبدیل شدن فرودگاه شاهرود به مرز هوایی در انتظار تصمیم هیأت دولت است، گفت: با افزایش فضای ترمینال و ترانزیت، فرودگاه شاهرود آمادگی لازم برای تبدیل شدن به مرز هوایی را پیداکرده است که به دنبال آن ظرفیت حمل کالا و محصولات کشاورزی از این فرودگاه و امکان صادرات تازهخوری با صادرات محصولاتی مانند میوه و سبزیجات به کشورهای همسایه فراهم خواهدشد.
مدیر فرودگاه شاهرود در مورد دیگر همکاریهای کمیته مردمی شهر شاهرود با این فرودگاه گفت: این کمیته در ساخت جایگاه دائمی سوخترسانی نیز مشارکت کرده و تعهدات خود را انجام داده است و برای تجهیز و نصب مخازن در اختیار شرکت پیمانکار شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی قرار گرفته است که اکنون به نزدیک ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است؛ ضمن اینکه جایگاه سوخت موقت نیز عملیاتی است.
وی در مورد ساخت برج مراقبت و تکنیکال بلاک گفت: این ساختمان در پنج طبقه و با ارتفاع ۲۳ متر با اعتبار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ساخته شده است و به طور آزمایشی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است که با نصب آسانسور آن به بهرهبرداری رسمی خواهد رسید. در این مجموعه کنسول جدید و بهروز نصب شده است و امیدواریم اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی به زودی سامانه سوئیچینگ آن را فراهم و ایستگاه فرستنده را نیز نصب کند.
حمیدپور همچنین از پیشرفت ۸۵ درصدی طرح گازکشی و گازرسانی به فرودگاه شاهرود خبر داد و گفت: این طرح به یک پروسه ۱۰ ساله تبدیل شده بود که با پیگیری جدی آن و مشارکت بخش خصوصی، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و دستگاههای استانی و شهرستانی در حال اتمام است.
وی با اشاره به اینکه به منظور اتصال گاز شهری به فرودگاه، عملیات لولهکشی به طول حدود ۱۵ کیلومتر انجام شده است، گفت: در داخل فرودگاه نیز با اعتبار شرکت فرودگاهها لولهکشی گاز به ساختمانهای اداری و موتورخانهها انجام شده است و در انتظار اتصال به گاز شهری هستیم که به این ترتیب در مصرف حاملهای انرژی صرفهجویی زیادی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در حوزه کاهش مصرف برق و حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی در چراغهای مسیرها و معابر دسترسی مسافری و در لندساید و ایرساید از لامپهای کم مصرف استفاده کردهایم. همچنین اقدام به ساخت و تجهیز ساختمان برق اضطراری با دو ژنراتور kw ۵۰۰ کردیم که در صورت قطع برق سراسری در چند ثانیه فرودگاه به جریان برق اضطراری متصل میشود و با تغذیه علائم ایمنی روشنایی باند، چراغهای تقرب و تجهیزات کمک ناوبری، ایمنی ناوبری هوایی و فرودگاهی در حد استاندارد باقی خواهد ماند.
مدیر فرودگاه شاهرود همچنین با اشاره به ساخت و آمادهسازی جادههای پیرامونی و دسترسی به محوطه سوخترسانی، سوله برق، ایستگاه فرستنده و هواشناسی گفت: رفع و پاکسازی موانع موجود در محدوده سامانههای کمک ناوبری، مقاومسازی و تقویت مبادی ورود و خروج به لندسایت و ایرساید، بهسازی مقرهای انتظامی، بهسازی نمازخانه، راهاندازی اطلاعات پرواز، ایجاد اتاق مادر و کودک، نصب علائم فرودگاهی، نصب آبسردکن و هواساز از فعالیتهای انجام شده هستند.
وی ادامه داد: راهاندازی سامانه ۱۹۹ در فرودگاه شاهرود، ایجاد بخش اداری موقت، نصب و راهاندازی دوربینهای امنیتی در حوزه فرودگاهی و پیرامونی و حذف سیستم کاغذی و ذخیرهسازی الکترونیکی اطلاعات اداری از دیگر فعالیتهای اجرا شده در این فرودگاه محسوب میشود.
حمیدپور با اشاره به اینکه در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر در این فرودگاه فعالیت میکنند، در مورد افزایش پروازها گفت: علاوه بر چهار پرواز رفت و برگشت هفتگی به تهران، مدتی است که دو پرواز رفت و برگشت به مشهد را نیز راهاندازی کردهایم که با استقبال خوبی همراه بوده است و در حال مذاکره با دو شرکت هواپیمایی هستیم که با اتمام پروژه روکش باند به مقصد کیش نیز پرواز برقرار کنیم.