شناسهٔ خبر: 57866 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی:

جزئیات مصوبه طراحی شهری در ساربان محله خراسان شمالی/ چهار محور اساسی در بازآفرینی بجنورد

محمد مهدی نوروزیان مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی در شرکت بازآفرینی شهری ایران از تصویب «طراحی شهری ساربان محله بجنورد» در کمیسیون ماده پنج خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمدمهدی نوروزیان با اعلام این خبر، اظهار داشت: تجربه طراحی در شهرهای کشور طی چهار دهه از جمله معماری بناها و طراحی فضاهای شهری در سه بخش بافت های تاریخی، بافت های میانی و محدوده های جدید شهرها به دلایلی ناموفق بود.

وی با اشاره به این دلایل عدم موفقیت، توضیح داد: شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی بر عدم توفیق طراحی  تاثیر داشت. به دنبال اشتباهات زیاد و صرف هزینه های فراوان، حاصلی به مراتب ضعیف تر به جامانده است.

به گفته نوروزیان، شرکت بازآفرینی شهری ایران در تلاش است طراحی ۲۳ پروژه الگوی مسکن در اراضی دولتی واقع در ۱۶ شهر کشور را پیگیری کند؛ این امر با نگاهی عمیق تر و با هدف حرکت به سمت طراحیِ خوب دنبال می شود. به همین منظور، یکی از این پروژه ها در ساربان محله واقع در شهر بجنورد فعال شده است.

مدیرکل دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی در شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: وجود یک طرح جامع و فراگیر که بتواند ضوابطی را حاکم سازد، بازآفرینی سیما و منظر محله را به درستی هدایت کند و همچنین سبب انطباق پروژه های مسکن با اصول شهرسازی شود، از ضروریات ساربان محله محسوب می شود.

وی با بیان اینکه چهار محور برای بازآفرینی محله ساربان تعریف شد، ادامه داد: ایجاد نظام هماهنگ شهری میان طرح های معماریِ پروژه های هفتگانه، تأمین امکانات لازم از بُعد ضوابط برای طراحی مسکن الگو در محله، بررسی و تطابق با طرح های فرادستی، ایجاد ساختار نظام‌مند برای طراحی شهری ساربان محله، اصلاح تناقض های آن و در نهایت تعریف نظامی نوین در شهرسازی مبتنی بر تنوع در عین تکثر، به عنوان چهار محور اصلی باز آفرینی محله ساربان شهر بجنورد تعریف شده است.

گفتنی است، طرح مذکور به عنوان پایلوتِ الگوی توسعه مسکن در برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در کمیسیون ماده پنج استان خراسان شمالی تصویب شد.

همچنین، در سی و نهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار که با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۹۶ برگزار شد، بر تهیه "طرح های الگوی مسکن در اراضی دولتی"  به عنوان بخشی از وظایف و ماموریت ذیل برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار تاکید شده است./