شناسهٔ خبر: 57946 - سرویس جاده‌ای

خادمی مطرح کرد:

آزادراه لامرد- پارسیان شاهراه حیاتی کریدور شمال- جنوب کشور

خادمی در جمع معاون وزیر راه وشهرسازی در حاشیه بازدید وزیر اطلاعات آزادراه لامرد- پارسیان گفت:‌ این آزادراه یکی از شاهراه‌های حیاتی اتصال منطقه انرژی‌بر لامرد به منطقه استراتژیک پارسیان و همچنین بزرگترین اسکله تخصصی در حال ساخت کشور در منطقه عسلویه است و به همین دلیل مراحل اجرایی شدن کار به سرعت در حال پیگیری و انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمود علوی وزیر اطلاعات و خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی از آزادراه لامرد-پارسیان بازدید کردند.

خادمی در حاشیه بازدید از آزادراه لامرد- پارسیان گفت: این آزادراه به طول ۵۰ کیلومتر از غرب شهر لامرد شروع و پس از عبور از کوهستانی مرتفع در شمال غربی پارسیان به کریدور جنوب کشور متصل می‌شود.

وی افزود: ‌این آزادراه یکی از شاهراه‌های حیاتی اتصال منطقه انرژی‌بر لامرد به منطقه استراتژیک پارسیان و همچنین بزرگترین اسکله تخصصی در حال ساخت کشور در منطقه عسلویه است و به همین دلیل مراحل اجرایی شدن کار به سرعت در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار داشت: این آزادراه به جهت انتقال مواد اولیه و محصولات تولیدی، خطوط انتقال گاز، برق، مخابرات و آب به عنوان منطقه کلیدی در کریدور شمال- جنوب کشور محسوب می‌شود.

خادمی به دلیل موقعیت جغرافیایی پروژه استفاده از روش‌های نوین در تهیه نقشه را ضروری دانست و عنوان کرد: با توجه به کوهستانی بودن بیش از ۹۰ درصد از مسیر و همچنین وجود ارتفاعات، دره‌ها و شیارهای متعدد، استفاده از پهباد برای عکسبرداری و تهیه نقشه‌‌های مسیر انتخاب شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: هم‌اکنون در حال تکمیل مطالعات فاز اول پروژه هستیم و بخشی از خاکبرداری و خاکریزی مسیر نیز انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول پل‌های مسیر را ۳۱۰۰متر اعلام کرد و گفت: این آزادراه همچنین دارای ۱۱۵۰متر تونل است که شامل چهار دستگاه به طول‌های ۱۰۰، ۱۶۰،۳۹۰ و ۵۰۰ متر است.

رونق اقتصادی ۲۸ روستا با تکمیل محور مهر- دارالمیزان

خادمی در این سفر همچنین از محور مهر- دارالمیزان بازدید کرد و گفت: این محور به طول ۶۵کیلومتر بخشی از محور گله‌دار دارالمیزان به جاده فیروزآباد عسلویه است.

وی این محور را برای منطقه استراتژیک گازی پارسیان مهم ارزیابی کرد و گفت: با اتمام عملیات اجرایی این محور علاوه بر حل مشکلات ترافیکی منطقه و حذف محور روستایی دارالمیزان، موجب محرومیت زدایی  و تسهیل ارتباطات ۲۸ روستا و بخش‌های شهرستان مهر و لامرد با مرکز استان فارس و بوشهر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در حاشیه بازدید از محور لامرد- خنج این پروژه را موجب کوتاه شدن ۴۵کیلومتری محور فعلی لامرد- خنج عنوان کرد و گفت: با بهسازی مسیر فعلی گردنه‌های پرخطر چاهشور و محمله در منطقه نیز حذف می‌شود.

وی طول قطعه یک این پروژه را حدود ۱۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: قطعه یک محدوده تونل شهید باقری و دسترسی‌های آن با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال اجرا است و قطعه دوم نیز به طول ۲۴ کیلومتر حدفاصل شیرینو- حسین‌آباد با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد مراحل اجرایی شدن را طی می‌کند.

خادمی بهره‌برداری از این محور را برای اتصال منطقه عسلویه به مرکز کشور مهم دانست و افزود:‌ این محور نقش اساسی در انتقال تولیدات منطقه عسلویه، سایت انرژی‌بر لامرد به مرکز کشور دارد و همچنین تسهیل کننده  تامین مواد خام بسیاری از کارخانه‌های داخلی خواهد  بود که یکی از شریان‌های مهم تاسیسات گاز و پتروشیمی سراسر منطقه از عسلویه تا فراشبند است.