شناسهٔ خبر: 58070 - سرویس مسکن و شهرسازی

طاهرخانی خبر داد:

ضرورت ایجاد دسترسی آسان به سیستم حمل و نقل عمومی بین اصفهان و شهر جدید فولادشهر/ توافق با کارخانه ذوب‌آهن برای مداخله عمرانی در ساخت قطاربرقی فولادشهر

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در تلاش هستیم قطار برقی بین فولادشهر اصفهان را به نتیجه برسانیم چرا که یکی از موضوعات کلیدی که باید در دستور کار قرار گیرد دسترسی آسان به حمل و نقل بین اصفهان و فولادشهر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از تسنیم حبیب‌الله طاهرخانی شامگاه یکشنبه در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های آموزشی، فرهنگی، مذهبی و خدماتی شرکت عمران شهر جدید فولادشهر با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین زیرساخت‌ها در شهرهای جدید اظهار داشت: سایت‌های مسکن مهر در مدت زمانی کوتاه شاهد بارگذاری بالای جمعیت بود و تنها در مسکن مهر فولادشهر بالغ بر ۳۵ هزار واحد مسکونی احداث شد که حدود ۱۰۰ هزار نفر در آن سکونت می‌کنند.

وی افزود: این مسئله در حالی است که بسیاری از شهرهای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور قدمتی چند هزار ساله داشته و بر همین اساس زیرساخت‌های مورد نیاز آن نیز در مدت طولانی تامین مالی شده است اما در شهرهای جدید ما با جمعیت مستقر شده در مسکن مهر روبه‌رو هستیم که کمبود خدمات نیز در سایت‌ها خودنمایی می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز دیگر اعتبارات دولتی پاسخگوی امور نیست سیاستی با عنوان احداث مراکز محلات در قالب سرمایه‌گذاری شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید شکل گرفت.

وی بیان کرد: در این پکیج‌ها مراکز محلات در نوع کاربری‌های انتفاعی و غیرانتفاعی تعریف شده که از طریق واگذاری به سرمایه‌گذاران همزمان با روند ساخت سایت‌های مسکن مهر ساخته می‌شود و در نهایت کاربری‌های غیرانتفاعی را به ما تحویل می‌دهند و بخش خصوصی می‌توانند کاربری‌های انتفاعی را با توجه به سهم آورده‌ای که داشته‌اند برای خود بردارند.

طاهرخانی با بیان اینکه مراکز محلات به معنای دسترسی به خدمات پایه‌ای، آموزشی، خرید و فروش، ایمنی، تحصیلی، درمانی و غیره است که در صورت سکونت افراد باید برای همگان وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: حسن این سیاست این است که همزمان مراکز محلات ساخته می‌شود بر همین اساس در شهر جدید فولادشهر نیز این مسئله باید به صورت جدی دنبال شود و انتظار می‌رود با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها تمام مراکز محلات سایت مسکن مهر تا سال آینده واگذار شده باشد.

وی گفت: در استان اصفهان مدیری کاملا توسعه‌ای به عنوان استاندار مشغول فعالیت بود و انتصاب فرمانداری جوان و انقلابی نوید بخش آینده‌ای درخشان برای شهرستان لنجان و شهر جدید فولادشهر است که می‌تواند توسعه استان و شهرستان را رقم بزنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مسکن مهر پروژه‌ای به جا مانده از سیاست‌های دولت قبل بوده اما همه توان خود را برای تکمیل این پروژه به‌کار بسته‌ایم چرا که دولت وامدار پروژه نیمه تمام مسکن مهر شد که بخش قابل توجهی از آن باقی مانده و به اتمام رساندن آن کاری سخت و دشوار است اما همه توان خود را به‌کار بستیم تا خدمات روبنایی مورد نیاز در مسکن مهر ایجاد شود.

وی افزود: در تلاش هستیم قطار برقی بین فولادشهر اصفهان را به نتیجه برسانیم چرا که یکی از موضوعات کلیدی که باید در دستور کار قرار گیرد دسترسی آسان به حمل و نقل بین اصفهان و فولادشهر است که در این راستا پروژه قطار شهری باید در دستور کار قرار گیرد.

طاهرخانی تصریح کرد: خوشبختانه توافقات مناسبی با کارخانه ذوب‌آهن انجام شده البته در بحث مسیر اختلافاتی وجود دارد که با مداخله معاون عمرانی این مسئله را برطرف می‌شود تا بحث اجرایی شدن قطار برقی به صورت فعال درآید.