شناسهٔ خبر: 58074 - سرویس استان‌ها

مدیر مسکن، فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی:

رفع مشکلات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر/ تاکید بر حمایت دولت برای اتمام پروژه ها

مهدی اسحاقی نژاد مدیر مسکن، فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: اگر خواستار جمع شدن پروژه مسکن مهر و رسیدن به هدف هستیم باید دولت از محل یارانه‌های مسکن یا به هر نحو دیگری کمک بیشتری کند چون دیگر نمی‌توانیم منتظر وام یا آورده متقاضیان باشیم.

مهدی اسحاقی نژاد، مدیر مسکن، فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص پروژه مسکن مهر این استان و میزان پیشرفت در دولت های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: مسکن مهر استان آذربایجان شرقی در قالب چهار تیپ انجام گرفت که تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین تعاونی‌ها، خودمالکین و بافت فرسوده است.

وی افزود: درخصوص بافت فرسوده فقط وام به آن تعلق گرفت و در کل در قالب همه مواردی که اعلام شد حدودا ۱۲۰ هزار و ۵۱ واحد مسکونی در استان وجود دارد. از این تعداد ۱۰۴ هزار ۳۷۵ واحد افتتاح شدند و از میزان پروژه‌های باقی مانده که حدودا ۱۶ هزار واحد است اگر بافت فرسوده و خودمالکین از آن کسر شود برنامه ریزی در استان برای اتمام حدود ۴۹۸۷ واحد است.

 اسحاقی نژاد ادامه داد: پیش بینی ما در اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی این است که امسال بتوانیم این ۴۹۸۷ واحد را به اتمام برسانیم. حدودا ۳۶۵۹ واحد مشکل‌دار وجود دارد که این واحدها یا پیشرفت زیر ۳۰ درصد داشته یا مشکل آن‌ها حقوقی است که اکثرا برای واحدهای تعاونی هستند. این تعداد واحد شرایط‌شان خارج از اراده اداره کل راه و شهرسازی است و تکلیف آنها را دادگاه یا سازمان ملی زمین و مسکن باید روشن و مشکل‌شان را برطرف کند. بنابراین در کل آن تعدادی  که ما برای اتمام و افتتاح هماهنگ کردیم ۴۹۸۷ واحد است.

مدیر مسکن، فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان درخصوص ارزیابی پروژه مسکن مهر استان در دولت نهم و دهم و همچنین دولت یازدهم و دوازدهم در مدت سپری شده، گفت: درخصوص پروژه مسکن مهر از شهریور ۱۳۹۲ تا کنون ۴۶ هزار و ۶۶۶ واحد افتتاح شد که این میزان در دولت‌های نهم و دهم بود. در ادامه در دولت یازدهم و مدت سپری شده در دوازدهم دوازدهم ۵۷هزار ۷۰۹ واحد افتتاح شدند.

مباحث روبنایی و زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر آستان آذربایجان شرقی دیگر موردی بود که اسحاقی‌نژاد با اشاره به آنها اظهار داشت: درخصوص پروژه‌های زیربنایی معمولا در مسکن مهر استان نواقص زیربنایی و زیرساختی نداشته و اکثر آنها رفع شده است. حداکثر مشکل موجود می تواند مشکل انشعاب باشد که در حال انجام و رفع است.

وی ادامه داد: در بحث فاضلاب هم مشکل ما اکثرا رفع شده و به سیستم فاضلاب شهری وصل شده اند. اگر هم شهری باشد که زیر ۲۵ هزار نفر باشد و سیستم فاضلاب ندارد یا چاه های جذبی استفاده کرده یا از دیگر موارد که بنیاد مسکن ما را در این خصوص همراهی می‌کند.

اسحاقی نژاد ادامه داد: در مورد خدمات روبنایی هم در جمع ۷۰ پروژه را در استان شروع کردیم که از این تعداد ۷۰ پروژه تمام شده و ۳۴ مورد آن در حال اجراست که شامل مدرسه، مسجد، کلانتری و مراکز بهداشتی است. تعداد ۷۰ پروژه روبنایی مربوط به کل استان است اما آنچه که در اختیار اداره کل راه و شهرسازی برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر است، ۲۳ پروژه بوده که ۱۲ پروژه به اتمام رسیده و ۱۱ مورد هم در حال اجراست.

مدیر مسکن، فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که در پروژه‌های مسکن مهر چه میزان از تکنولوژی‌های نوین استفاده شده است، گفت: تمام ساخت و سازهای مسکن مهر در استان با نقشه‌های نظام مهندسی تهیه شده که معمولا در این خصوص مباحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی مربوط به مبحث ۱۹ رعایت می‌شود.

وی افزود: با این حال در مورد پروژه‌هایی که صنعتی ساز بوده و با تکنولوژی جدید ساخته شدند به علت اینکه مجریان آن در شروع مسکن مهر آنچنان به این شرایط آشنا نبودند در تعدادی از پروژه‌های ساخته شده به این روش با مشکل مواجه هستیم. در این پروژه‌ها نشد که همزمان با روش سنتی پیش بروند که علت هم ناآشنایی با قواعد اجرا بود. یکسری از این پروژه‌ها از فوندانسیون به بعد بالا نیامدند و پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۱۵ درصد دارند که بخشی از آنها هم در تعاونی‌ها قرار دارند که همان پروژه‌های مشکل‌دار ما در این طرح هستند. به این ترتیب درست از پروژه‌های نوین بهره بردیم اما چندان موفق ظاهر نشدیم.

اسحاقی نژاد با اشاره به نقش ویژه دولت در اتمام پروژه‌های مسکن در شرایط کنونی اظهار داشت: درخصوص پروژه‌های باقی‌مانده و بابت برنامه‌ریزی برای اتمام آن‌ها، مساله مهم شرایط اتمام کار است که از نظر ریالی با بالارفتن تورم با صدمه مواجه می‌شود. به هرحال با توجه به شرایط به وجود آمده از ابتدای سال و با بالارفتن دستمزدها و قیمت مصالح ساختمانی دیگر وام ۴۰ میلیونی و آورده متقاضیان کفاف اتمام پروژه ها را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: به همین خاطر اگر خواستار جمع شدن این پروژه و رسیدن به هدف هستیم باید دولت از محل یارانه‌های مسکن یا به هر نحو دیگری کمک بیشتری کند که چه بسا این کار صورت نگیرد دیگر نمی‌توانیم منتظر وام یا آورده متقاضیان باشیم چون شرایط پرداخت ندارند. درست است الان منابع مالی محدود است و کاملا در جریان هستیم اما اگر دولت حمایت بیشتری نداشته باشد با توجه به اتمام وام‌ها و آورده متقاضیان این واحدهای باقی‌مانده تمام نخواهد شد. این مشکل در سراسر کشور است و قطعا از محل منابع غیرنقدی تامین نخواهد شد. منابع غیرنقدی یا منابع ارزشمندی نیستند و یا اگر هم ارزشمند باشند ادارات عرضه نمی‌کنند

اسحاقی نژاد در پایان بابت رعایت بحث ایمنی در پروژه مسکن مهر استان و شناسایی محل گسل‌ها در اجرای این پروژه گفت: واقعیت این است در شروع این پروژه‌ بابت فشاری که وجود داشت زمینی پیدا کردند تا کار ساخت و سازها آغاز شود. به هرحال خوشبختانه در اکثریت موارد از این تعداد واحدهای مسکن مهر مشکل زمین نامناسب نداریم. با اینکه در جاهایی متحمل هزینه‌های زیادی شدیم اما مشکلی آنچنانی بابت قرار گرفتن روی گسل و بحث رانش نداریم و در استان آذربایجان شرقی بسیار کم است.