شناسهٔ خبر: 58174 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تشریح کرد؛

برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی در ایران/ حضور کی‌تاک لیم دبیرکل آیمو در تهران و معرفی توانمندی‌های دریایی کشور به دنیا/ آثار ناشی از تحریم، مانع مراودات دریایی نیست

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر که کی تاک لیم دبیرکل آیمو، شنبه (۱۷ شهریورماه) به تهران می آید، گفت: حضور دبیر کل آیمو فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های دریایی کشور به دنیا است و درعین حال آثار ناشی از تحریم تاکنون، مانع مراودات دریایی نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و به مناسبت برگزاری هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان بین المللی دریانوردی در محل آن سازمان برگزار شد، گفت:  سال ۲۰۱۸ میلادی مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)است که با حضور کی تاک لیم دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، مراسم بزرگداشت این روز به همت سازمان بنادر و دریانوردی در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این مطلب که بعد از انتخاب کی‌تاک‌لیم به سمت دبیرکلی آیمو، وی اولین بار است که به ایران می‌آید، افزود: در مراسم روز جهانی دریانوردی که شنبه ۱۷ شهریورماه و زودتر از موعد به دلیل ایام محرم در تهران برگزار می شود علاوه بر دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی، مقامات عالیرتبه کشوری و لشکری، مدیران ارشد ارگان های دریایی، فعالان بخش خصوصی و دریاییان نمونه کشور برگزار می شود.

راستاد همچنین از دیدار کی تاک لیم از بخش های مختلف سازمان بنادر خبر داد و تاکید کرد: حضور کی تاک لیم فرصت مناسبی است تا در شرایطی که کشور به واسطه تحریم های یک جانبه آمریکا محدودیت هایی را تجربه می کند، توانمندی های ایران در عرصه دریایی به وی به عنوان متولی دریانوردی جهانی معرفی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای فعال در سازمان بین المللی دریانوردی شناخته می شود و جزو اولین کشورهایی است که به این سازمان پیوسته است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو ۲۰ کشور موثر جهان در آیمو است، افزود: سندها و بیانیه‌های تاثیرگذاری ایران در آیمو نشان از توان تخصصی هیات ایرانی در کمیته‌های تخصصی آیمو دارد و به واسطه نقش فعال و موثر جمهوری اسلامی ایران در آیمو، ایران موردتوجه ارکان سازمان بین المللی دریانوردی است.

راستاد با یادآوری این مطلب که ایران با داشتن ۵۷۰۰ کیلومتر سواحل و داشتن ۱۱ بندر تجاری و ۶۰ بندر کوچک که حدود ۲۲۰ میلیون تن ظرفیت بنادر کشور است جزو کشورهایی دریایی محسوب می شود، گفت: ایران جزو ۲۰ کشور نخست دنیا در داشتن مرزهای دریایی است و بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در کشتی های اقیانوس پیما فعالیت دارند. همچنین، سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون تن کالا از طریق بنادر ایران وارد و صادر می شود که همه اینها موید این مطلب است که ایران در زمینه بنادر و دریانوردی کشوری فعال و دارای توانمندی است.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ هجری. شمسی) میزبانی مراسم موازی روز جهانی دریانوردی را در ایران برعهده دارد و برگزاری مراسم روز شنبه فرصت مناسبی است تا برای سال ۱۴۰۰ و میزبانی مراسم روز جهانی دریانوردی، آمادگی لازم را کسب کند.

توقف ورود کشتی‌های خارجی و کاهش تخلیه و بارگیری کالا در بنادر ایران

 در فاصله دوماه مانده تا شروع تحریم های وعده داده شده آمریکا علیه اقتصاد ایران، قریب به اتفاق شرکت های کشتیرانی خارجی که  پس از برجام تردد خود را به بنادر کشورمان از سرگرفته بودند، ورود به مبادی بندری ایران را متوقف یا بسیار محدود کردند.

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیروز با تأیید این تحریم زودهنگام به خبرنگاران گفت: اکنون قریب به اتفاق ۱۷ شرکت بین المللی کشتیرانی که پس از برجام تردد خود را به بنادر ایران آغاز کرده بودند، ورود به بنادر ما را متوقف کرده اند.

 وی گفت: بررسی عملکرد تخلیه وبارگیری کالا در بنادر ایران از ابتدای امسال تا دیروز نشان می دهد حجم این عملیات به ۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده که حدود۹.۲ درصد کمتر از رقم مشابه سال گذشته است.

به گفته وی در این مدت واردات کالا به بنادر ایران ۱۶.۶ درصد و صادرات کالا از مبادی بندری ۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال تنزل یافته که بخشی از آن مربوط به توقف تردد شناورهای خارجی به ایران است.

وی به تسویه کامل بدهی حق عضویت ایران در سازمان بین المللی دریانوردی  در دوره پسابرجام اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت فعالیت های بندری ایران، حق عضویت کشورمان در این سازمان ۱۲۸ هزار پوند در سال تعییین شده که هم اینک بطور دقیق در حال پرداخت است.

 ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان بین المللی دریانوردی از مجموع ۴۷ کنوانسیون و پروتکل این سازمان در ۳۰ کنوانسیون و پروتکل عضویت دارد.

کاهش صادرات و واردات ناشی از تحریم نیست

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: نمی‌توان کاهش حجم تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در پنج ماهه امسال را با تحریم‌ها مرتبط دانست بلکه علت اصلی آن به نوسان فعالیت‌های اقتصادی مربوط می‌شود که در سال‌های قبل نیز بعضا دیده شده است.

راستاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در آب‌های ایران توضیح دهید، گفت: کشتی‌های چینی که در آب‌های ایران فعالیت می‌کنند کاملا زیر نظر جمهوری اسلامی ایران هستند و درواقع می‌توان گفت ما مستأجر این کشتی‌ها هستیم و آنها را به خدمت گرفته‌ایم. همه منافع ناشی از این فعالیت به ایران می‌رسد.

راستاد درباره قراردادهای منعقد شده با بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل دریایی گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم. روز گذشته هم که به اتفاق وزیر راه و شهرسازی به بندر امام سفر کرده بودیم ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۶۰۰ میلیارد تومان انعقاد تفاهم نامه صورت گرفت. معتقدیم باید از توان بخش خصوصی برای توسعه فعالیت‌های خود استفاده کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت کریدور پاکستان - چین که بخشی از آن مربوط به بندر گوآدر – چابهار می‌شود، گفت: کریدور اقتصادی چین – پاکستان شامل یک پکیج است که قرارداد تجاری بین این دو کشور روال خود را طی می‌کند. این همکاری برای ما هم می‌تواند یک فرصت باشد. بنادر چابهار و گوآدر می‌تواند از ظرفیت‌های خود برای گسترش مبادلات تجاری بین‌المللی بهره بگیرند.

راستاد همچنین اظهار کرد: برنامه های تقویت ناوگان خود را پیگیری می‌کنیم. شرکت‌های کشتیرانی با توجه به سیاست‌های خود و عرضه و تقاضا خودشان را محدود نکردند و نیازهای خود را تامین می‌کنند. هر شرکت کشتیرانی باید بتواند در فضای بین‌المللی، خود را تجهیز کند. ما به عنوان مرجع دریایی معتقدیم باید از توان صنایع دریایی در جهت فعالیت بازرگانی شرکت‌های کشتیرانی استفاده شود. سهم موجود را حفظ می‌کنیم و تلاش بر ارتقای آن داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص حمل و نقل ترکیبی نیز گفت: ما به تازگی اداره کل حمل و نقل چند وجهی و امور لجستیکی را در سازمان بنادر ایجاد کرده‌ایم که حمل و نقل مالتی مودال را توسعه دهیم. ساختار جدید توانست با تمرکز بر ظرفیت ریلی بنادر و برقراری ارتباط با سازمان‌ها به ویژه راه‌آهن فعالیت‌های خوبی را آغاز کند و در آینده امیدواریم شاهد افزایش این تعاملات باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ماه‌های اخیر محدودیتی برای تردد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی ایجاد شده یا خیر؟، ‌ گفت: خطوط کشتی‌رانی تاکنون هیچ محدودیتی برای تردد اعلام نکردند و مسیرهای خود را به اروپا و خاوردور ادامه می‌دهند. درخصوص بیمه کشتی‌ها نیز شرکت‌های بیمه تصمیم‌گیری را به بعد از ۱۳ آبان موکول کردند که آیا پوشش بیمه‌ای به ناوگان ما داشته باشند یا خیر اگر این اقدام انجام نشود می‌توانیم از بیمه‌های داخلی استفاده کنیم.