شناسهٔ خبر: 58234 - سرویس مسکن و شهرسازی

بازآفرینی عمارت بادگیر؛ موضوع فیلم مستند «از ویرانه تا سفره خانه»

عمارت بادگیر مستند «از ویرانه تا سفره خانه» که توسط مستندساز صدا و سیمای استان سمنان حائز رتبه برتر شد، به روند بازآفرینی عمارت تاریخی کلانتر یا بادگیر در استان سمنان می پردازد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، در بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیمای استانها که در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد، مستند «از ویرانه تا سفره خانه»، تولید شده در صدا و سیمای استان سمنان، حائز مقام برتر شد.

در این جشنواره، داوران کمیسیون خبر، مستند «از ویرانه تا سفره خانه» را که توسط حسین نورانیان، خبرنگار صدا و سیمای مرکز استان سمنان تهیه شده است، به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند.

حسین نورانیان در این باره به روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: استان سمنان مانند استان کاشان، خانه های تاریخی داخل محدوده شهری زیادی دارد اما به علت عدم رسیدگی مالکان، به تدریج تخریب و تبدیل به مکانی برای سوءاستفاده اجتماعی شده بود.

وی ادامه داد: در سمنان تمام خانه های تاریخی در یک نقطه شهر متمرکز بودند؛ با همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان یکی از خانه های تاریخی و قدیمی سمنان به نام عمارت کلانتر بازآفرینی و مرمت شد.

به گفته نورانیان، عمارت کلانتر قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و به مرکز آسیب های اجتماعی تبدیل شده بود. خوشبختانه مرمتگر این عمارت تاریخی با همکاری متخصصان حوزه بازآفرینی در شرکت بازآفرینی شهری ایران و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این عمارت را که تا ۸۰ درصد تخریب شده بود، بازسازی کرد.

وی گفت: عمارت کلانتر در حال حاضر به نام عمارت بادگیر شناخته می شود و به یک مکان تفریحی و گردشگری شده همچنین از چند نقطه شهر قابل مشاهده است.

نورانیان با بیان اینکه عمارت بادگیر به عنوان طرح شاخص بازآفرینی افتتاح شده است، درباره مستند از ویرانه تا سفره خانه، توضیح داد: این مستند از ابتدای بازآفرینی عمارت بادگیر تا لحظه افتتاح به روند مرمت این بافت تاریخی می پردازد. همچنین در بخش هایی از این فیلم به وضعیت بافت های فرسوده و حاشیه نشین استان سمنان پرداخته شده است./