شناسهٔ خبر: 58235 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نشست شهر و پیاده مطرح شد:

مردم اصلی‌ترین مخاطبان توسعه شهری هستند/ ضرورت ایجاد پیاده‌روها برای کاهش مرگ‌ومیر/ تهران تبدیل به پارکینگ خودروها شد

جلسه محمدسعید ایزدی گفت: در دهه‌های گذشته به مقوله کیفیت زندگی بی‌توجهی شد، ولی اهداف کلی ما باید محرک توسعه در بازآفرینی شهری باشد و این بار مردم، اصلی‌‌ترین مخاطبان هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نشست "شهر و پیاده" که با حضور محمد درویش، کارشناس محیط زیست، شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران و محمدکریم آسایش، کارشناس شهری در خانه گفتمان شهر برگزار شد، گفت: توجه به فضاهای عمومی و استفاده از قلمرو عمومی علت اصلی موفقیت برنامه‌های باز‌آفرینی شهری است و سیاست‌های اصلی وزارتخانه بر این قرار گرفته است که محرک جریان توسعه در بازآفرینی فضاهای عمومی شهری باشد.

وی با ارایه یک پاورپوینت به تشریح وضعیت فضاهای عمومی مختلف و متنوع در کشورهای متعدد پرداخت، گفت: در دهه‌های گذشته با بی‌توجهی به به مقوله کیفیت زندگی مواجه بوده‌ایم، ولی این بار دیگر نمی‌خواهیم از دیدگاه کالبدی و فیزیکی شهر را ارتقا دهیم، بلکه تلاش‌ها بر این قرار گرفته که به طور توامان، شرایط کالبدی و زیست محیطی را ارتقا دهیم و مردم دیگر اصلی‌ترین مخاطبان هستند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در ادامه گفت: در اجرای سیاست‌های بازآفرینی یک راه حل کارآمدی در دنیا مطرح شده و ما دنباله‌رو آن هستیم. براساس این نگرش بی آنکه بخشی از انرژی‌ها صرف کارهای خرد شود، آن‌ها را در جاهایی صرف کنیم که دارای تاثیرگذاری بیشتری باشند.

ایزدی در ادامه توضیح داد: معتقدم که در عرصه عمومی تمرکز در اقدامات حوزه فضای عمومی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در واقع عمده تحرکات اجتماعی در فضای عمومی است. اقتصاد محلی و شهری در این فضا شکل می‌گیرد و سلامت و امنیت هم مربوط به این فضا است و همه این‌ها از دلایلی هستند که به سمت ارتقای فضای عمومی گام برداریم.

محمد درویش نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه مدیران باید به وعده‌های خود در راستای مسایل شهری متعهدانه‌تر عمل کنند، گفت: وقتی با تک تک مدیران شهری درباره مسایل شهری صحبت می‌کنیم، بر مسایلی مانند تغییر مبلمان شهری و رسیدگی به مشکلات شهری تاکید دارند، ولی در ادامه و عمل اتفاقی نمی‌افتد.

درویش در ادامه گفت: در طول ۱۲ سال شهرداری قالیباف، وسعت بزرگراه‌ها به اندازه بیش از سقف و مقداری شد که قرار بود در سال ۱۴۰۴ به آن برسیم و ما با وجود آنکه از خیلی جهات عقب مانده‌ایم از دنیا، ولی در این موارد در تهران از بقیه جلوتریم. میزان تردد خودرو در تهران بعد از رفتن ایشان ۶ برابر ظرفیت معابر عمومی شد. از سویی هم دیگر برای کم‌توانان یا نابینایان مسیری مناسب برای حرکت کردن نمی‌بینیم. متاسفانه هر بلایی در تهران بر سر ما آمد به توان زیاد در شهرهای دیگر تکثیر و الگو شد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه اگر اقدامی برای بهبود زندگی و کیفیت زندگی انسانی صورت نگیرد، مردم نسبت به حاکمیت ناباور می شوند، توضیح داد:‌ اگر مجالی می‌دادیم که مردم شهر با امنیت از کنار هم عبور کنند، دیگر در شهری پر از نزاع زندگی نمی‌کردیم و اگر اقدامی برای بهبود زندگی صورت نگیرد، مردم درک می‌کنند که قرار نیست کار جدی انجام شود. به عنوان مثال وقتی شهربانو امانی در شورای شهر هست، باید کار موثری صورت بگیرد. ما باید مدیرانی را در این شهر بینیم که سوار مترو می‌شوند و اگر از این فرصت استفاده نشود، حاکمیت دچار آسیب خواهد شد.

درویش گفت: به طور مثال شورای شهر باید نشان دهد که اعضایش علاقمند به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری یا استفاده عمومی هستند و در غیر این صورت مردم مسوولان را باور نخوهند کرد. در کشوری مثل هلند، نخست وزیر برای دیدن امپراطور با دوچرخه‌اش می‌رود، ولی ما از فاصله ۱۰ کیلومتری هم نمی‌توانیم مدیران کشور را ببینیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بین نبود فضای عمومی و بروز امراض و بیماری‌ها و مرگ و میر رابطه وجود دارد، توضیح داد:‌ وزیر بهداشت برای تامین ویتامین D هزینه هنگفتی صرف می‌کند و سوال این است که چرا مردم نباید بتوانند پیاده‌روی کنند و آفتاب بر بدنشان بخورد و مجبور باشند با مکمل‌ها آن را تامین کنند. اگر شهر را از نظر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تجهیز کنیم، لازم نیست این همه هزینه برای کبد چرب و پوکی استخوان صرف کنیم و مرگ و میر در اثر امراض این قدر بالا باشد.

در ادامه این جلسه شهربانو امامی، عضو شورای شهر تهران نیز گفت: تهران بیغوله‌ای است که هیچ چیزش با هیچ چیز همخوانی ندارد. ولی تغییر رفتار و فرهنگ بسیار دیربازده ولی اثرگذار است.

وی افزود: وقتی خودرو وسیله ایاب و ذهاب شد، خیابان‌ها را خودروها پر کردند و نتیجه در تهران این شد که عمر مردم در ترافیک در حال تلف شدن است. معابر شهر تهران فقط ظرفیت حدود ۵۰۰ هزار خودرو را دارند، ولی در حال حاضر ۳ میلیون خودرو در تهران وجود دارد و متاسفانه تهران پارکینگ خودرو شده است؛ در حالی که نخستین مطالبه مردم تهران ترافیک و آلودگی است.

امامی اضافه کرد: مطالبه دوم تهران عدالت محوری و موضوع شمال شهر و جنوب شهر است و ما دراین باره باید تصمیم‌سازی‌های جدی‌تری بکنیم؛ مثلا از این به بعد هیچ تراکمی خارج از ضوابط TOD‌  ندهیم.

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین موضوعات در حمل و نقل، پیاده‌مداری است. ما با ایجاد وضعیت فعلی شهر، هرچه مردم داشتند از آنها گرفتیم. در پیاده‌روی آدم‌ها با همدیگر سلام و احوالپرسی می‌کنند و از احوال هم مطلع می‌شوند و ضمنا هزینه‌های درمان و سلامتی هم کم می‌شود.

این کارشناس و مدیر شهری افزود: وقتی مردم را در کوچه و شهر از هم جدا کنیم، در خانه هم این اتفاق می‌افتد. ولی چرا از با هم بودن مردم ترس وجود دارد؟ چرا باهم بودن مردم ممنوع می‌شود؟ مثلا چرا وقتی کنسرتی مجوز دارد، از برگزاریش جلوگیری می‌شود؟

وی توضیح داد: رویکردهای موثری با یاری جوانان در کمیته ذیل کمیته فنی عمرانی شورای شهر در حال شکل‌گیری است و فعالیت‌های تخصصی در حوزه شهری به طور جدی و قابل رفرنس در شورای شهر در حال انجام است.   

امامی در پایان گفت: متاسفانه خوشبختی فدای موفقیت شده است، ولی امیدواریم که به خوشبختی‌ها دست یابیم و جوانان ما خوشبخت باشند./