شناسهٔ خبر: 58241 - سرویس ریلی

مرور هفتگی اخبار حمل‌‌ونقل ریلی:

تعداد ناوگان باری جاده‌ای تابعی از متغیر سهم حمل‌ونقل ریلی است/ تی‌او‌دی راهکار لازم برای توسعه حمل و نقل از مقیاس ناحیه تا شهر/ احداث ۵۳۰ کیلومتر خط ریلی در سال جاری

گزارش آخر هفته  پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی خط آهن چابهار ـ زاهدان، استقبال گردشگران خارجی از حمل و نقل ریلی خرمشهر، تشریح اقدامات حوزه ریلی آذربایجان شرقی در دولت یازدهم و دوازدهم و تشریح جزئیات اقدامات ریلی ناحیه خراسان در دولت تدبیر و امید سایر عناوین مهم حوزه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریل یدر هفته گذشته به شرح زیر است.

 تعداد ناوگان باری جاده‌ای تابعی از متغیر سهم حمل‌ونقل ریلی است

رئیس شورایعالی هماهنگی ترابری کشور با بیان اینکه «تعداد ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌ای تابعی از متغیر سهم حمل‌ونقل ریلی است» تاکید کرد: باید اهداف بخش ریلی و الزامات آن دیده شود و دستگاه‌های ذی‌ربط نهایت همکاری را داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: می‌توان در شورایعالی هماهنگی ترابری سهم بارگیر‌ها در حمل‌ونقل جاده‌ای را مشخص کرد.

تی‌او‌دی راهکار لازم برای توسعه حمل و نقل از مقیاس ناحیه تا شهر

مهرداد تقی زاده گفت: در هفته گذشته شاهد این بودیم که کلیات و  چارچوب «راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی» به‌عنوان راهکار لازم برای توسعه از مقیاس ناحیه تا شهر با توسعه حمل‌و‌نقل همگانی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. طی دوسال گذشته جلسات تخصصی و جلسات هم‌اندیشی‌های بسیاری بین متخصصان حوزه برنامه‌ریزی شهری و حمل‌و‌نقل صورت گرفت که این امر بسیار مهم و ارزشمند است. مخاطبان این راهنما، جامعه مهندسان مشاور تهیه طرح‌های عمران و طرح‌ها و پروژه‌های TOD، مدیران تصمیم‌ساز و اجرایی و متخصصان و دانشگاهیان هستند. تصویب چنین راهنمایی باعث می‌شود از امر مهم TOD برداشت‌های نادرست و غلط شکل نگیرد و همه در فضایی روشن و شناخته شده نسبت به اجرا در این راستا قدم بردارند.

احداث ۵۳۰ کیلومتر خط ریلی در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به ساخت یک هزار خط راه‌آهن در چند سال اخیر گفت: امسال با افتتاح ۵۳۰ کیلومتر خط ریلی جدید، رکورد احداث خط ریلی در کشور شکسته می‌شود.

خادمی یادآورشد: از آنجا که تامین این منابع مالی و اعتباری برای تکمیل این پروژه ها برای دولت عملی نبود، لذا با اولویت بندی پروژه ها توسط وزارت راه وشهرسازی قرار شد که سالیانه بین پنج تا هفت هزار میلیارد تومان به این پروژه ها تزریق تا به تدریج همه پروژها تکمیل شود.

پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی  خط آهن چابهار ـ زاهدان

مهدی اشرفی خاطرنشان کرد که تاکنون پروژه خط آهن چابهار ـ زاهدان به طول  ۶۰۰ کیلومتر، ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پیش‌بینی می‌شود با ظرفیت انتقال ۷.۷ میلیون تن کالا، تا سال ۱۳۹۹ به اتمام برسد.

وی افزود: در ادامه ما شاهد اتصال چابهار به سرخس برای دسترسی به CIS و از این طرف، برای دسترسی افغانستان به مرز شمتیغ هستیم. مرز شمتیغ هم پیشرفت خیلی خوبی داشته و با مساعدتی که هر دو کشور داشته‌اند، پروژه خواف ـ هرات پیشرفت خیلی مناسبی داشته است.

این مقام مسئول در حوزه بندر چابهار تأکید کرد: توسعه بندر چابهار، خط ریلی چابهار ـ زاهدان، خط ریلی شمتیغ و اتصال خواف به هرات، همه این‌ها قطعات یک پازل اند و ایران به دنبال آن است که با تکمیل این قطعات، بتواند به یک رشد شگرف در همکاری‌های حمل و نقل بین دو کشور برسد.

استقبال گردشگران خارجی از حمل و نقل ریلی خرمشهر

معاون مدیر کل راه آهن جنوب و مدیر پایانه راه آهن خرمشهر گفت: حمل و نقل ریلی خرمشهر مورد استقبال گردشگران خارجی و عمدتا اتباع کشور عراق قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۵۰۰ مسافر از طریق راه آهن خرمشهر به سایر نقاط کشور سفر می کنند، گفت: روزانه ۱۰ واگن مسافری ۶ تخته لوکس با ظرفیت ۶۶۰ نفر مسافران را از خرمشهر به سایر نقاط کشور جا به جا می کند.

تشریح اقدامات حوزه ریلی آذربایجان شرقی در دولت یازدهم و دوازدهم

شاپور ارصلانی، مدیر کل راه‌‌آهن آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص روند جابه‌جایی مسافر و بار در این حوزه اظهار داشت: درخصوص روند بارگیری نسبت به سال گذشته عملکرد خوبی داشته‌ایم و امسال هم عملکرد در ۵ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه شاهد یک روند صعودی و مثبت هستیم. سال گذشته ۲.۳ درصد کل بار شبکه ریلی را تامین کردیم که برای آذربایجان یک رکورد به حساب می‌آید.

وی افزود: در سال جاری هم در تناژ بارگیری نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۲۵ درصدی هستیم و به عدد ۴۹۱هزار ۸۲۶ تن رسیده‌ایم که ۴۹ درصد رشد را شاهد هستیم. در تن کیلومتر مرزی هم که از اهمیت بسزایی برخوردار است ۸۱ درصد رشد و تن کیلومتر مبدا و مقصد در حمل و نقل داخلی ۱۵ درصد بوده است.

آغاز پیش‌فروش مهرماه بلیت قطار از ۱۳شهریور ۹۷

مدیر کل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری از آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری حد فاصل ۹۷/۰۷/۰۱تا ۹۷/۰۷/۳۰، از ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه ۱۳ شهریور ماه جاری خبر داد.

گفتنی است؛ هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به صورت شبانه روزی با سامانه صدای مسافر راه آهن به شماره تلفن ۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی www. rai.ir مراجعه کنند.

تشریح جزئیات اقدامات ریلی ناحیه خراسان در دولت تدبیر و امید

مدیرکل راه‌آهن خراسان اقدامات انجام شده در مسیر تهران-مشهد طی گذشت پنج سال از دولت تدبیر و امید در حوزه‌های امور زیربنابی و فنی، ‌ بار و مسافر، ناوگان، ‌ سیر و حرکت و بهره‌برداری را تشریح کرد.

محمد هادی ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان  اظهار داشت:  در دوره ۵ ساله دولت تدبیر و امید، پروژه ها و اقدامات اجرایی تاثیرگذاری در راه آهن و در محور پر تردد ریلی تهران- مشهد و بالعکس به بهره برداری رسیده است.