شناسهٔ خبر: 58278 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد:

لزوم پیشگیری از تصرف اراضی ملی

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: پیشگیری از تصرف اراضی ملی باید در راس فعالیت‌های یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری اظهار کرد: پیشگیری از تصرف اراضی ملی باید در راس فعالیت‌های یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن قرار گیرد و قبل از تصرف و تشکیل پرونده قضایی باید پیشگیری انجام گیرد تا تخلفی صورت نگیرد.

صبوری افزود: ازتشکیل یگانه حفاظت درسازمان ملی زمین ومسکن نزدیک به ۳ سال می‌گذرد و عملکرد این یگان در استان و نحوه همکاری با مراجع قضایی، انتظامی و علی الخصوص شهروندان خوب و مناسب ارزیابی می‌شود.

صبوری اذعان کرد: از اراضی دولتی که میراث گذشتگان است باید حفاظت و نگهداری کنیم و جلوی تصرفات را بگیریم.

وی افزود: بخاطر ارزش افزوده زمین‌هایی که در حوزه اراضی ملی می‌باشد تصرفات زیادی توسط افراد سودجو انجام می‌شود و  وظیفه ما ابتدا پیشگیری و در صورت تصرف تشکیل پرونده قضایی و اجرای حکم می باشد.

صبوری گفت: در حوزه مدیریت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی بیش از ۹۰ درصد پرونده‌ها مربوط به تصرف اراضی ملی است  و از زمان تشکیل یگان حفاظت در سال ۹۵ تاکنون فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در برابر تصرفات باید برخورد کنیم و  از طریق قانون و اجرای حکم اموال بیت المال را حفظ کنیم البته باید به گونه‌ای باشد که تبعات اجتماعی نداشته باشد.

صبوری در خصوص اقدامات یگان حفاظت از اراضی دولتی استان اظهار کرد: از سال ۹۵ تا به اکنون ۷۵ مورد گزارش مردمی تخلف، تعرض و تصرف اراضی دولتی به این یگان اعلام شده است و طی این مدت ۱۶ مورد وقوع تصرف و تعرض داشته‌ایم و در این رابطه ۱۳ نفر دستگیر و بازداشت شده اند.

وی عملکرد یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در استان قم را مثبت ارزیابی کرد و افزود:در سال ۹۵ بیش از دو هزار مترمربع و در سال ۹۶ بیش از ۴۳ هزار متر مربع رفع تصرف انجام شده است.ده هزار مترمربع نیز در سال ۹۷ رفع تعرض و به بیت المال بازگردانده شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در خصوص ارزش اراضی رفع تصرف شده گفت: ارزش اراضی رفع تصرف شده از ابتدای شروع به کار یگان حفاظت از اراضی دولتی تا به اکنون بالغ بر ده میلیارد ریال است.