شناسهٔ خبر: 58329 - سرویس جاده‌ای

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

تاثیر کریدور شرق-غرب بر توسعه اجتماعی-اقتصادی پس‌کرانه‌ سواحل جنوبی/ جزئیات نامه وزیر راه و شهرسازی به معاون رئیس جمهوری/ بزرگراه‌هایی که قابلیت ارتقا به آزادراه را دارند

خیرالله خادمی مديرعامل شركت ساخت وتوسعه زيربناهای حمل و نقل كشور با اشاره به نامه وزیر راه و شهرسازی به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام آمادگی برای توسعه و تکمیل محورهای منتهی به بندر چابهار از کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب با هدف اتصال به مرزهای شمالی، درخواست اعتبار و نگاه ویژه داشت.

خيراله خادمي در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تصویب دو کریدور از ۱۰ کریدور پیشنهادی به دولت گفت: یکی از آن‌ها کریدور‌ شرق-غرب به موازات سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب کشور و دیگری کریدور زاگرس حدفاصل بندر امام خمینی (ره) تا مرز بازرگان است.

وی با بیان اینکه «در کریدور شرقي-غربي شماره ۱ به غیر از ۶۵ کیلومتر واقع در استان هرمزگان، الباقی به مناقصه رفته یا در دست احداث است و ۶۵ كيلومتر مذكور نيز در دست مناقصه قرار دارد» گفت: کارکرد این کریدور توزیع بارهای ترانزیتی از مرز کنارک و پس‌کرانه‌ها تا بندر گوادر پاکستان است.

معاون وزير راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در قبال کریدور شماره ۴ حدفاصل بندر چابهار تا مرز سرخس افزود: با توجه به تأکید دولت بر توسعه بندر چابهار و پیرامون آن طی دو سال اخیر، وزیر راه و شهرسازی علاوه بر حوزه بنادر و راه‌آهن در بخش جاده‌ای نیز به جد پیگیر است و مكاتباتي با سازمان برنامه‌وبودجه به‌منظور اعلام آمادگی برای توسعه و تکمیل محورهای منتهی به بندر چابهار صورت پذيرفته است.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در ماه جاری نامه‌ای به سازمان برنامه‌وبودجه ارسال و با توجه به رویکرد و افق ترسیم شده برای بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، برای راه‌های منتهی به چابهار از کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب به با هدف اتصال به مرزهای شمالی درخواست اعتبار و نگاه ویژه داشت.

خادمي توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بندر چابهار را مهم دانست و گفت: تصور می‌شود در سال‌ آینده شاهد توسعه راه‌های منتهی به بندر چابهار خواهیم بود.

نیاز به اعتبار ۴۵۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل کمربندی‌های بزرگراه ساحلی خزر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه به پروژه‌های بزرگراهی شمال کشور اشاره کرد و گفت: محور بزرگراهی ساحلی دریای خزر تکمیل شده است و هم‌اکنون عملیات احداث کمربندی‌های شهر‌ها در دست اجرا قرار دارد که برای تکمیل پروژه‌های آن ۴۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی تصریح کرد: مسئله اصلی شرکت ساخت و توسعه در شمال کشور تملک اراضی با توجه به قیمت بالای زمین‌ است و اگر اعتبارات به‌موقع تخصیص یابد شاهد تکمیل به‌موقع کمربندی‌ها خواهیم بود.

خادمی با اشاره به طرح‌ تعریض محورهای شریانی، به دوبانده و چهارخطه محور فیروزکوه بیان داشت: سال گذشته تمامی بخش‌های برون‌شهری این محور حدفاصل تهران تا قائم‌شهر به‌طور کامل چهارخطه شد و با توجه به اینکه بخشی‌هایی از محور فیروزکوه از داخل شهرها عبور می‌کند، تمرکز شرکت هم‌اکنون در بخش برون‌شهری، منظر آرایی و ارتقا ایمنی است.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: طبق طراحی و برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌زودی عملیات اجرایی ساخت یک دستگاه پل در شهر پل سفید آغاز و حد اکثر تا دو سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

معرفی بزرگراه‌های با قابلیت ارتقا به معاونت توسعه آزادراه‌ها

خادمی به برنامه شرکت برای ارتقا بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها اظهار داشت: تعدادی از بزرگراه‌های کشور که قابلیت ارتقا به آزادراه را داشته‌اند شناسایی و به معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌ها معرفی شده‌اند.

وی افزود: بيشتر محورهای بزرگراهی کشور در زمره پروژه‌های قابل ارتقا قرار می‌گیرند و از جمله این بزرگراه‌ها می‌توان به قطعات مختلف در محور تهران-بندرعباس، کمربندی اراک و محور بیستون-کرمانشاه-حمیل اشاره کرد. البته نظر سرمایه‌گذار برای اجرای این قبیل پروژه‌ها تعیین‌کننده است.

معاون وزير راه و شهرسازی گفت: این پروژه‌ها در سه بخش در حال پیگیری هستند که دسته اول شامل آن‌هایی که قرارداد آن‌ها منعقدشده؛ دسته دوم محور‌های در دست مذاکره با سرمایه‌گذار و دسته سوم پروژه‌های در دست بررسی می‌شوند.

خادمی با بیان اینکه «شرکت ساخت و توسعه برای انجام تکالیف خود در بخش توسعه بزرگراه‌ها به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد» خاطرنشان کرد: علی‌رغم محدودیت اعتبارات شرکت، تقریباً تمام کمربندی‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم به سر انجام رسیده یا در دست اقدام است، همچنین کنارگذرهای بلاتکلیف نیز تعیین تکلیف و تصمیمات لازم برای آن‌ها اتخاذ شد.