شناسهٔ خبر: 58436 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر خبر داد:

برگزاری آموزش تخصصی ترانزیت و حمل و نقل چندوجهی/ تاکید دولت بر فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته و مغفول در ترانزیت

محمدعلی اصل سعیدی پور دومین دوره آموزش تخصصی با عنوان" ترانزیت و حمل و نقل چند وجهی" با حضور نمایندگان ترانزیتی بنادر و کارشناسان نهادهای ذیربط در فرایند ترانزیت کشور از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی اصل سعیدی مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی،گفت: ترانزیت و حمل و نقل چندوجهی  به واسطه نقش زیربنایی در تجارت، از اجزای مهم اقتصاد جهانی به شمار میرود؛ به نحوی که سهم قابلتوجهی از درآمد کشورها بالاخص کشورهای توسعه یافته از این محل حاصل میشود.

وی با تاکید بر اینکه معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر درصدد است تا با شناسایی و توانمندسازی کارکنان با انگیزه و دست‌اندرکار امور حمل و نقل ترانزیتی بنادر گامی مؤثر در راستای پرورش و کادرسازی متخصصین عرصه ترانزیت از طریق بنادر بردارد، اذعان کرد:  این رویکرد را در راستای منویات مقام معظم رهبری و توجه به اقتصاد مقاومتی است.

وی  تمرکز و تاکید دولت بر فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته و مغفول در عرصه ترانزیت و حمل و نقل چند وجهی را مهم ارزیابی کرد و اظهار کرد: ایران با توجه به موقعیت استراتژیک و ژئوپولوتیک خود از زمانهای دور، معبر امنی برای تجارت به‌شمار رفته است. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، پیدایش کشورها و ظهور بازارهای جدیدی که عمدتاً محصور در خشکی هستند،  بر اهمیت این مسیر افزوده شده است. بنابراین بهرهمندی از این مزیت و حرکت در جهت توسعه پایدار،بی‌شک نیازمند برنامه‌ریزی، سرمایهگذاری و توسعه زیرساختها،بازنگری قوانین و مقررات، تنظیم تعرفه‌های مناسب و توانمندسازی کارکنان خواهد بود.

به گفته مدیر کل  توافقنامه‌ها و توسعه بازار، اولین دوره از سلسله آموزش‌های مستمر مربوطه ، با عنوان " آشنایی با مفاهیم اصول تجارت و حمل و نقل بین المللی (ترانزیت)" در ۷ و ۸ اسفند سال  ۱۳۹۶برگزار شد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی و بر اساس این گزارش و برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده از سوی اداره کل توافقنامه‌ها و توسعه بازار ، مقرر شد سومین دوره از سلسله دورهای تخصصی مرتبط با ترانزیت با عنوان " کنوانسیون‌های حمل و نقل بین‌المللی" در تاریخ ۲۹ و ۳۰ مهرماه سال جاری با حضور کلیه افراد ذیربط از سازمان بنادر و دریانوردی و بنادر تابعه و دستگاه‌های اجرایی مرتبط پیگیری و تشکیل شود.