شناسهٔ خبر: 5844 - سرویس وزارتی

نقش سه قوه در رفع معضلات بافت‌هاي حاشيه‌اي

عبدالرضا‌ رحماني‌فضلي عبدالرضا‌ رحماني‌فضلي - وزيرکشور: يکي از معضلات امروز که مي‌تواند به عنوان يک چالش بزرگ در آينده محسوب شود، موضوع حاشيه‌نشيني و مناطق کمتر توسعه يافته است.

اين مناطق در حوزه درآمدي، اقتصادي، خدماتي، بزهکاريها و ناهنجاريها با مشکلاتي مواجه هستند که دولت، مجلس و قوه قضاييه بايد به آنها توجه جدي داشته باشند. حاشيه کلانشهر مذهبي مشهد مقدس به لحاظ تراکم جمعيت، فيزيک و نحوه خدمت رساني دچار اشکالات اساسي است که براي رفع آن با حضور مسئولان مرتبط کشوري و استاني تصميمات لازم اتخاذ مي شود.

با توجه به اينکه حاشيه نشيني يک موضوع ميانبخشي است و همه دستگاهها بايد در آن مشارکت داشته باشند، بررسي وضعيت اين سکونتگاهها در دستور کار شوراي اجتماعي وزارت کشور نيز قرار گرفته است که بر اين اساس با تهيه طرحي کوتاه مدت در جهت ارائه خدمات بيشتر به مناطق کمتر توسعه يافته اقدام خواهيم کرد و پيشنهاداتي در قالب برنامه ششم مطرح ميکنيم که اميدواريم مورد دقت نمايندگان و دولت قرار گيرد.

هشت کارگروه در شوراي اجتماعي وزات کشور ايجاد شده که هر يک از اين کارگروهها موضوعات تخصصي در حوزه بافتهاي حاشيهاي مشهد را بررسي ميکنند چرا که اين سکونتگاهها از اهميت ويژهاي برخوردارند. البته براي افزايش مراکز نگهداري و درمان معتادان هم بايد برنامهريزي شود تا بيماران بيشتري در چرخه درمان و صيانت قرار گيرند؛ پس از تکميل و اتمام مراحل درمان معتادان، بايد با کمک واحدهاي توليدي زمينه اشتغال و بازگشت بهبود يافتگان را به کانون خانواده و جامعه فراهم کنيم.

يکي از مشکلات کشور حاشيه نشيني است که بيش از يک ميليون نفر حاشيه نشين را در دل خود جاي داده؛ ضمن اينکه نيمي از جمعيت شهرهاي زاهدان،  اهواز ، تهران و کرج هم  حاشيه نشين هستند.