شناسهٔ خبر: 58441 - سرویس استان‌ها

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان تصریح کرد:

لزوم نگاه ویژه به بحث آزادراهی در استان مازندران/ انجام ۱۲ پروژه بزرگراهی در استان/ نقش مهم محور گلوگاه- دامغان در کریدور- شمال جنوب کشور

محور قائمشهر - فيروزكوه استان مازندران با داشتن حجم عظیمی از بار ترافیکی کشور به خصوص در تعطیلات به مناسبت های مختلف یکی از استان های پرتردد کشور در حوزه حمل مسافر و بار به شمار می‌آید. به همین خاطر پروژه‌های مختلفی در این راستا در استان صورت گرفته است.

سیدمحمد نظری، معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ابتدا با اشاره به پروژه‌های بزرگراهی در دست اقدام، احداث و بهره‌برداری در این استان اظهار داشت: کلا تعداد پروژه‌های استان ۱۲ پروژه با بخش‌های مختلف است. اولین پروژه محور نور در استان به طول ۴۲ کیلومتر است که ۲۵ کیلومتر آن به شکل دوطرفه با جداکننده میانه به انضمام شش پل بزرگ در حال انجام است.

وی ادامه داد: پروژه بعدی چهار خطه آمل به فریدونکنار و ساری به خزرآباد است. محور ساری به خزرآباد در سال جاری ۲۵ کیلومتر آن چهار خطه شده اما محور آمل – فریدونکنار فقط ۱۵ کیلومتر آن در یک طرف تعریض شده است و مابقی در حال انجام است. در این محور دو دستگاه پل بزرگ هم وجود دارد که این دو با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی داشته‌اند.

مسیر نکا به بندر امیرآباد دیگر پروژه بزرگراهی استان مازندران است. نظری با اشاره به آن گفت: پروژه نکا به بندر امیرآباد در ۱۸ کیلومتر آن در یک طرف کار ۴ خطه شدن انجام گرفته و برای ۵ کیلومتر باقی مانده برنامه این است که تا پایان سال جاری تمام شود. برای ضلع مقابل کار با مشکل مواجه است که به دلیل وجود لوله‌های مازوت و بنزینی که به بندرامیرآباد و همین‌طور نیروگاه برق نکات می‌رود با مشکل روبه‌رو شده‌ایم. در این خصوص رایزنی‌هایی انجام گرفته که طرحی مصوب داده شود تا ضل مقابل را هم در این مسیر داشته باشیم.

وی افزود: پروژه بعدی پروژه بهشهر به بندرامیرآباد است که ۳۲ کیلومتر آن در یک طرف تعریض شده و ۸ کیلومتر دیگر را هم پیمانکار در آن در حال انجام کار است. این مسیر ۸ کیلومتری باقی‌مانده ۲۴ دستگاه آبرو داشته که اجرا و منتظر هستیم که عملیات بتن‌ریزی و آسفالت انجام شود تا بعد از آن قطعه ضلع مقابل را شروع کنیم.

نظری ادامه داد: محور گلوگاه – دامغان که از بندر امیرآباد تحت عنوان کریدور شمال – جنوب عملکرد دارد در انتهای مسیر با استان سمنان فصل مشترک دارد. در حال حاضر بخشی از این مسیر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال انجام است و طی چند هفته آینده ۲.۵ کیلومتر از این مسیر هم آسفالت می‌شود. مضافا اینکه از سمت گلوگاه ۱۰ کیلومتر را مناقصه گذاشته‌ایم که بعد از مشخص شدن پیمانکار کار از این سمت هم آغاز می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از پروژه‌های بزرگراهی استان محور آمل – بابل قدیم است که این مسیر به طول ۲۸ کیلومتر است. این مسیر تقریبا ۱۱ کیلومتر آن در یک سمت تعریض شده و ۷ کیلومتر دیگر توسط پیمانکار در حال انجام کار است. برای مابقی مسیر هم برنامه‌ریزی شده که با انجام برآوردها کار به مناقصه گذاشته شود.

وی ادامه داد: تعریض محور اوجی آباد به سمت سرخ‌رود یعنی همان آمل به سمت سرخ‌رود هم یکی دیگر از این پروژه‌هاست. دراین پروژه ابنیه‌ها تعریض شده و زیر نظر پیمانکار کار در حال انجام است.

این معاونت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: دور برگردان در محور آمل – بابل جدید کارهای زیربنایی و انجام ابنیه‌های آن توسط پیمانکار انجام شده و به زودی از آن تست گرفته می‌شود تا کار بتن‌ریزی و اجرای آسفالت در آن انجام بگیرد.

وی گفت: یک دستگاه زیرگذر در مقابل ورزشگاه کاله در محور هراز هم جزو پروژه‌های بزرگراهی استان است که اتفاق می‌افتد و عملیات تکمیلی ۴ خطه است و قرار است به زودی و طی هفته‌های جاری پیمانکار انتخاب و کار آغاز شود. با انجام این زیرگذر بخش اعظمی از تصادفات بریدگی موجود که همواره در طول تعطیلات شاهد تصادفات شدید در آن هستیم به حداقل خواهد رسید.

نظری گفت: به جز این پروژه‌ها که در قالب ۴ خطه بود یک تعداد پروژه استانی هم وجود دارد که راه‌هیا دسترسی به شهرک‌های صنعتی است. این پروژه‌ها در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی به طور متوسط ۶۰ درصد داشته است. در این خصوص بنا داریم تا دهه فجر عملیات تمام و این پروژه‌های ۴ خطه دسترسی به شهرک‌های صنعتی استان که شش شهرک هستند به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: اعتبارات این طرح‌ها سرجمع تا به حال در سال جاری ۲۲.۵ میلیارد تومان ابلاغ شده و رقمی که برآورد شده و طبق قرارداد کار می‌شود ۲۸۰ میلیارد تومان است. میانگین اعلام شده در این خصوص ۳۵ درصد است که انتظار داریم تا پایان سال بقیه را نیز اعلام کنند.

پروژه‌های آزادراهی

سیدمحمد نظری، معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران در ادامه به پروژه‌های آزادراهی این استان اشاره داشت: در این خصوص پروژه آزادراهی قائمشهر – ساری به طول ۴۲ کیلومتر که در این زمینه در بحث تملک‌ها مشکلاتی وجود داشت که نشست‌هایی را با منابع طبیعی و اوقاف در سطح استان برای حل این مسائل داشتیم.

وی افزود: محور قائمشهر به ساری در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از مسیر آن آزاد شده و مابقی را قول دادند تا پایان مهر آزادسای شود و به همین خاطر پیمانکار در حال تجهیز است تا کار را در آن مقطع آغاز کند.

وی ادامه داد: در بحث مطالعات آزادراه آمل به قائمشهر فاز دوم را مشاور در حال تهیه کار است که برای آگهی عمومی و جذب سرمایه‌گذار آماده شود. با این حال ما در استان در خصوص پروژه های آزادراهی کمربندی‌های غرب استان را داریم که از منابع استان ۲۰۰ میلیارد تومان به این طرح که ابتدا به عنوان بزرگراه مطالعات آن انجام شد اما بعد به خاطر محدودیت‌های ترافیکی به آزادراه تبدیل شد، تخصیص داده شد. نشست‌های مختلفی در این خصوص در شرکت ساخت انجام شد تا آگهی فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار داده شود.

معماری راه

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران با تاکید روی بحث معماری در مقوله‌ راه‌های استان گفت: در بحث پروژه‌های راهی استان تمام سعی و تلاش این بود که محیط زیست حفظ شود. سازگاری حریم راه و جاده با اقلیم باعث شد تا به این موازات در مسیر راه‌ها کلیه ابنیه‌ها مطابق طرح‌های قدیمی مصوب اتفاق بیفتد. به عنوان مثال الان کمتر کسی از طرح‌های پل‌های قدیمی استفاده می کند اما طبق دستور مقام عالی وزارت در طراحی به خصوص در بازسازی جاده‌های قدیمی نگاهی ویژه به معماری زیبای گذشته داریم.

وی افزود: این مساله یعنی رعایت بافت و طرح‌های قدیمی در ایجاد فضای سبز و پارکینگ‌ها کمک شایانی به حفظ اقلیم کرده و باعث می‌شود آلایندگی کمی را داشته باشیم. این موضوع به عنوان یک دستورالعمل به تمام مشاوران اعلام تا در طرح‌ها مدنظر قرار دهند.

اهیمت ویژه مازندران در کریدور شمال – جنوب

سیدمحمد نظری، معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران در ادامه با اشاره به بحث کریدور شمال – جنوب با توجه به شش محور مواصلاتی استان اظهار داشت: استان مازندران شش محور مواصلاتی دارد که تنها محور قائمشهر – سوادکوه یا همان فیروزکوه است که بار ترافیکی سنگین استان را تخلیه می کند.

وی ادامه داد: بقیه محورهای استان مثل هراز، کندوان و کیاسر به دلیل پایین بودن مشخصات و عرض کم در آنها اجازه تردد داده نمی‌شود و تنها سوادکوه به کریدور – شمال جنوب عملکرد می‌دهد. در همین راستا، محور گلوگاه – دامغان را به عنوان کریدور – شمال جنوب داریم که بخش اعظمی از استان آن انجام شده و انتظار می‌رود با اعتبارات ویژه‌ای که به مازندران می‌دهند این محور در استان ارتقاء پیدا کند چرا که بندر امیرآباد از موقعیت ویژه‌ خوبی برخوردار است. در این بندر بارهایی که تخلیه می‌شود باعث شده بار ترافیک ما در سوادکوه زیاد شود و این محور به عنوان جایگزین می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

نظری گفت: به همین خاطر بخش خصوصی در استان مازندران به دلیل رشد ترافیکی که وجود دارد، علاقه زیادی به سرمایه گذاری دارد. همه آنها متفق القول اعتقاد به پروژه ساری – قائمشهر، آزادراه قائمشهر – آمل و همین طور کمربندی‌های غرب استان دارند. در ستاد مقاومتی استان به ریاست استاندار جلسات متعددی با این دوستان داشتیم که در حال حاضر سه سرمایه‌گذار جلساتی با شرکت ساخت داشته‌اند تا در جلسه آخر با حضور آقای خادمی در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

راه روستایی

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران با اشاره وضعیت راه‌های روستایی این استان گفت: کل راه روستایی در استان مازندران ۷۵۰۰ کیلومتر است. بیش از ۷۰ درصد راه‌های روستایی استان مازندران آسفالت بوده و برای درصد باقی مانده هم هدف‌گذاری خوبی انجام گرفته است. با مشارکت دهیاری‌ها جهت روکش آسفالت که سال گذشته انجام گرفت بیش از ۴۵۰ کیلومتر شاهد مشارکت  بودیم که در راه‌های روستایی رخ داد.

وی افزود: در سال جاری هم برای بیش از ۱۲۰ کیلومتر از مسیرها قرارداد بسته شده و منابع ملی اعلام شده برای آن ۱۱ درصد است. انتظار ما این است که این منابع در استان که از محل منابع ملی ۱۱ درصد است در کنار منابع استانی آن با عنایت به تخصیص‌های صورت گرفته کامل شده تا به این هدف‌گذاری‌ها برسیم.

نیاز مبرم مازندران به آزادراه

سیدمحمد نظری، معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران با تاکید بر نیاز مبرم مازندران به آزادراه‌ها به خصوص در تقاطع‌های اتصالی با دیگر استان‌ها اظهار داشت: مازندران فاقد آزادراه است آن هم در حالی که بسیاری از استان‌هایی مثل اصفهان، تبریز، قزوین، گیلان ۲۸ آزادراه دارند. در این شرایط در ایام تعطیلات بار ترافیکی سنگینی به استان مازندران تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: در همین خصوص این انتظار وجود دارد که در محل اتصال درون شهری و برون‌شهری که بار ترافیکی داریم در این نقاط نگاه ویژه به مازندران داشته باشند. این تقاطع‌ها باید به تقاطع غیرهمسطح یا زیرگذر تبدیل شود تا در زمان تعطیلات مشکل نداشته باشیم. به عنوان مثال در محور قائمشهر به سمت کمربندی در یک قسمت با مشارکت وزارت راه و شهرسازی یک تقاطع به شکل غیرهمسطح درآمد که اصلا گره ترافیکی نداریم اما ۵ کیلومتر بعد این مشکل را داریم.

وی در پایان گفت: در شهر و در محدوده سوادکوه، شیرگاه و سفیدرود هم این تقاطع‌ها ایجاد نشده که در ایام تعطیلات ترافیک‌های زیاد و متعددی در این نقاط داریم که امیدواریم با مشارکت وزارت کشور و شهرداری‌ها این تقاطع‌ها اجرا شده و از بار ترافیکی استان کاسته شود.