شناسهٔ خبر: 58482 - سرویس مسکن و شهرسازی

به همت معاونت معماری و شهرسازی منتشر شد؛

شماره ۷۷ و ۷۸ فصلنامه تخصصی معماری و شهرسازی/ بررسی و نقد تجارب احیاء و باززنده‌سازی محدوده‌های تاریخی-فرهنگی

مجله آبادی شماره ۷۷ و ۷۸ فصلنامه تخصصی معماری و شهرسازی با بررسی و نقد تجارب احیاء و باززنده‌سازی محدوده‌های تاریخی- فرهنگی به همت معاونت معماری و شهرسازی با مدیرمسئولی محمدسعید ایزدی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فصلنامه آبادی که سال بیست و پنجم از انتشار آن می گذرد در شماره ۷۷ و ۷۸ (پاییز و زمستان ۱۳۹۶) به بررسی و نقد تجارب احیاء و باز زنده سازی محدوده های تاریخی- فرهنگی می پردازد.

فصلنامه آبادی در شماره جدید خود مصاحبه هایی با سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی، اسکندر مختاری طالقانی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، احمد محیط‌طباطبایی، زهره بزرگمهری و عادل فرهنگی را دارد. همچنین مجموعه گزارش هایی با موضوعات مدیریت یکپارچه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، داستان تجدید حیات روستای تاریخی اصفهک، معرفی تجربه بازنگری طرح تفصیلی منطقه تاریخی- فرهنگی شیراز، ضرورت شکل گیری و فعالیت های کمیته های تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش، مجموعه اقدامات شرکت بازافرینی شهری ایران در راستای حفاظت و باز زنده سازی محدوده های تاریخی- فرهنگی از جمله گزارش های منتشر شده در این شماره از فصلنامه آبادی است.

میزگرد معرفی تجربه بازار تبریز به عنوان پروژه نمونه موفق جهانی، معرفی رویداد برنامه آقاخان برای شهرهای تاریخی و نشست تخصصی بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان، گامی در راستای بازخوانی اندیشه ایران شهری بخش دیگری از مجموعه مطالب منتشر شده در فصلنامه فوق است.

در بخشی از سخن مدیرمسئول؛ محمدسعید ایزدی تحت‌عنوان توجه به بافت‌های فرهنگی تاریخی به مثابه ثروت ملی آمده است: با آغاز دولت یازدهم تلاش مضاعفی بر پایه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شروع و منجر به تدوین سند ملی بازآفرینی شهری و نیز تشکیل ستاد ملی برای همراستاسازی برنامه‌های دستگاه‌های مختلف در اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری گردید. در این برنامه ضمن تاکید بر اصل حفاظت و پرهیز از اطلاق عباراتی همچون فرسوده و مسئله دار، بر حراست و نگاهداشت این عرصه‌های شهری و عناصر متشکله آنها تاکید شده است.

در بخش دیگری نیز آمده است: نشریه آبادی به عنوان یکی از ابزارهای اطلاع‌رسانی، آموزش و ترویج دانش توسعه شهری و سرزمینی تلاش دارد با بررسی و معرفی نقطه نظرات صاحبان اندیشه، معرفی تجارب برتر و تشریح سیاست‌ها و رویکردهای نوین به تعمیم و توسعه سیاست حفاظت و بازآفرینی این عرصه‌های ارزشمند بپردازد.