شناسهٔ خبر: 58527 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تاکید بر گسترش ظرفیت ریلی تهران تا شهر جدید پرند/ لزوم توجه مدیران به فرایند مدیریتی برای مقابله با بحران/ تحویل پایانه ریلی شمتیغ منوط به تائید راه‌آهن است

گزارش آخر هفته دستاوردهای ۴۰ ساله ریلی پس از انقلاب اسلامی،‌رشد ۵۲ درصدی صادرات کالا از خط ریلی زاهدان - کویته پاکستان، رشد ۱۲۱ درصدی حمل‌و‌نقل بین‌المللی از مرز ریلی اینچه‌برون،‌اتصال راه‌آهن و متروی تبریز تا پایان سال‌جاری و تی‌اودی؛ رویکردی خاص به برنامه‌ریزی یکپارچه زمین و حمل‌ونقل سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است

تاکید بر گسترش ظرفیت ریلی تهران تا شهر جدید پرند

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پیش از این محور ریلی تهران تا تپه سفیید سه خطه بود که هم اکنون در حال تبدیل آن به چهار خط هستیم، همچنین گفتنی است از تپه سفید تا اسلامشهر دو خطه بوده و از اسلامشهر تا پرند دارای یک خط ریلی بودیم که هم اکنون در حال اضافه کردن یک خط ریلی دیگر به این دو مسیر نیز هستیم.

وی ادامه داد: من در مسیر حرکت از تهران به مقصد پرند با تمامی مسافران قطار صحبت کردم و خوشبختانه تمام آنها از نظم، ایمنی، تمیزی و قیمت ارزان آن راضی بودند.

لزوم توجه مدیران به فرایند مدیریتی برای مقابله با بحران

جلسه کارگروه مدیریت بحران و ارتقای ایمنی راه‌آهن به ریاست مدیرعامل شرکت راه‌آهن برگزار و سیاست‌ها و برنامه‌های ارتقا ایمنی راه‌آهن به‌منظو ارائه چارچوب به مناطق و ادارات مختلف راه‌آهن تصویب شد.

سعید محمدزاده در جلسه ستاد ارتقا ایمنی راه‌آهن با بیان اینکه «اقدامات اصلاحی نیازمند برنامه‌ریزی است و نباید اشتباه را کتمان و کلی‌گویی کرد» گفت؛ ارتقا ایمنی نیازمند سیاست‌ها و برنامه‌های منسجم در راه‌آهن است تا علاوه بر افزایش ایمنی، نسبت به بررسی و پیشگیری از سوانح هم اقدام شود؛ از این‌رو باید به فرایند مدیریتی مقابله با بحران توجه ویژه شود.

تحویل پایانه ریلی شمتیغ منوط به تائید راه‌آهن است

 معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نباید رعایت استاندارد‌های ساخت و توسعه طرح‌های زیربنایی فدای وعده‌های افتتاح پروژه شود؛ زیرا این مسئله باعث بروز اشکالات و هزینه‌های مضاعف می‌شود و قطعا نظر جناب وزیر هم تاکید بر این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: مسائل فنی مربوط به خطوط عبوری از پایانه مرزی ریلی شمتیغ، پس‌ازاینکه از سوی شرکت راه‌آهن تائید شد در جلسات بعدی شورا مورد بررسی مجدد و تائید نهایی قرار خواهد گرفت.

دستاوردهای ۴۰ ساله ریلی پس از انقلاب اسلامی

معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن دستاورد‌های ۴۰ ساله ریلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های احداث، بهسازی، گذرگاه، تقاطع ‌ها، علائم و ارتباطات را تشریح کرد.

مازیار یزدانی با اشاره به اینکه شرکت راه‌آهن دستاوردهای مطلوبی در دوران پس از انقلاب اسلامی داشته است، گفت: ازجمله مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در ۴۰ سال گذشته، در حوزه زیرساخت، احداث خطوط اصلی در شبکه ریلی به میزان ۶۴۹۶ کیلومتر است که این خطوط شامل خطوط جدید، خطوط دوم و سوم و خطوط حومه‌ای و برقی می‌شود.

رشد ۵۲ درصدی صادرات کالا از خط ریلی زاهدان - کویته پاکستان

صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان - کویته پاکستان در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد رشد داشته است.

مجید ارجونی مدیرکل راه‌آهن جنوبشرق با اعلام این خبر گفت: در پنج ماه نخست امسال ۱۸ هزار و ۲۸۵ تن کالا از طریق ریل به پاکستان صادر شد که نسبت به ۱۲ هزار و ۱۹ تن سال قبل، رشد ۵۲ درصدی را نشان می دهد.

رشد ۱۲۱ درصدی حمل‌و‌نقل بین‌المللی از مرز ریلی اینچه‌برون

مدیرکل راه‌آهن شمالشرق ۲ از رشد ۱۲۱ درصدی حمل و نقل بین المللی این اداره کل در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد.

محمدرضا قربانی گفت: در ۵ ماهه نخست امسال، ۵۲ هزار و ۶۶۹ تن کالا از طریق مرز ریلی اینچه برون با کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، چین، قرقیزستان، ازبکستان و روسیه مبادله شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۲۱ درصد رشد داشته است.

اتصال راه‌آهن و متروی تبریز تا پایان سال‌جاری

میرحسن موسوی دیزجی معاون مسافری راه‌آهن با بیان این خبر در جلسه شورای اداری اداره کل راه‌آهن آذربایجان گفت: با موافقت مقام محترم وزارت و با پیگیری استاندار آذربایجان شرقی مقرر شد در صورت تامین اعتبار تا پایان سال‌جاری، راه آهن بستان آباد به ایستگاه ائل گولی و ایستگاه فعلی راه آهن تبریز وصل شود و سپس ایسنگاه ائل گولی و ایستگاه فعلی راه آهن تبریز به مترو تبریز متصل شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک استاندار آذربایجان شرقی، شهردار تبریز و تیم کارشناسی همراه و مدیران راه‌آهن با وزیر راه و شهرسازی از اتصال راه‌آهن میانه- تبریز به ایستگاه ائل گلی تبریز تا آخر سال خبر داد.

تی‌اودی؛ رویکردی خاص به برنامه‌ریزی یکپارچه زمین و حمل‌ونقل

ایده توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی بر اساس نظریات وضع کننده در کارگاه توسعه مبتنی بر حمل‌و‌نقل همگانی مطرح و عنوان شد که «تی‌اودی» یک رویکرد خاص به برنامه‌ریزی یکپارچه زمین و حمل‌ونقل است.

کرمانشاهی افزود: در حال حاضر از سوی وزارت راه و شهرسازی طرح پایلوت توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در دو شهر پرند و قزوین و چگونگی رفع اشتباهات گذشته در دست بررسی قرار دارد.