شناسهٔ خبر: 58634 - سرویس استان‌ها

رییس مرکز تحقیقات استان فارس تشریح کرد:

پایان فاز یک و ۲ طرح پهنه‌بندی لرزه‌ای شهر شیراز/ تلاش برای جلوگیری از بلند مرتبه‌سازی در پهنه‌های پرخطر

بهزاد شاکرنیا رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان فارس گفت: فاز یک و ۲ طرح ریزپهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه‌ای شهر شیراز به پایان رسیده و برای اجرای فاز سوم که هدف مهم ما و مرحله نهایی است، منتظر دریافت اعتبارات هستیم. البته ما نقاط پرخطر را به شهرداری اعلام و تاکید کردیم تا قبل از به نتیجه رسیدن طرح پهنه‌بندی لرزه‌ای با استفاده از نتایج فاز یک و دو، در نقاط پرخطر پروژه‌های مرتفع ساخته نشود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهزاد شاکرنیا، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مراحل شناسایی گسل‌ها و وضعیت پهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه‌ای در استان فارس توضیح داد: درباره طرح پهنه‌بندی ژئوتکنیک در شهر شیراز عمده کارهایی در سال ۸۵ آغاز شد و قرارداد فار نخست آن در سال ۸۵ با مبلغ ۴۰ میلیون تومان بر عهده مرکز تحقیقات گذاشته شد. 

وی افزود: قرارداد فاز دوم طرح را که در سال ۸۶ با مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان برای ادامه مطالعات براساس نتایج بدست آمد،منعقد کردیم و نتایج آن را که شامل تحلیل نتیجه‌گیری از آزمایشات و تعیین نقاط مورد نظر در شهر شیراز بود، جهت انجام حفاری و آزمایش‌های تخصصی در سال ۸۸ ارایه کردیم.

این مدیر استانی گفت: قرارداد فاز سوم را هم در سال ۹۳ براساس انجام حفاری به عمق ۳۰ متر و آزمایش‌های تخصصی براساس نقاط مشخص شده در فاز دوم منعقد شد که هدف مشخص شدن سرعت موج برشی واقعی یا مستقیم خاک زیر سطحی تا عمق ۳۰ متری و به دست آمدن نقشه‌های نهایی ریزپهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه‌ای در سطح شهر شیراز بود و مبلع آن یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شد، ولی مشکلی که برای اجرای قرارداد فاز سوم داریم، عدم تامین اعتبار است و در این مرحله علی‌رغم پی‌گیری‌هایی که داشتیم از طریق استانداری هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

شاکرنیا در ادامه توضیح داد: بعد از نتایج مطالعات فاز دوم در تابستان ۸۸ در معاونت استانداری فارس،بخش‌هایی از قرارداد توسط تعدادی از کارشناسان نقض شد و در نهایت با نظر داوران مبلغی حدود ۴۰ میلیون تومان برای آزمایشات مجدد حفاری و تخصصی در ۵ نقطه از نقاط فاز دوم به منظور تطبیق با نتایج حاصله از فاز اول منعقد شد و نتایج هم تحت نظر کمیته داوران بررسی شد که نهایتا از میان ۵ داور مشخص شده، ۴ داور، نتایج به دست آمده تا پایان فاز دوم را تایید کردند، ولی در نهایت به دست آوردن نتایج نهایی قابل بهره‌برداری در ریزپهنه‌برداری شهر شیراز را منوط به اجرای فاز سوم دانستند. در هر حال برای اجرای فاز سوم فقط منتظر اعتبارات هستیم که اگر ابلاغ شود، آن را اجرایی خواهیم کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این استان با اشاره به اینکه از ساخت و سازها بعد از آزمایشات فازهای نخست و دوم در مراکز پرخطر جلوگیری می‌شود، گفت: در قسمت‌هایی از پهنه‌ها در لایه‌های زیرین شرایط خاصی وجود دارد و ما این نقاط حساس را به شهرداری اعلام کردیم و ضرورت آزمایشات ژئوتکنیک را برای پروژه‌های خاص تاکید کردیم که حداقل تا قبل از به نتیجه رسیدن طرح پهنه‌بندی با استفاده از نتایج فاز یک و دو در نقاط پرخطر پروژه‌های مرتفع صورت نگیرد.

وی با اشاره به یکی از نقاط پرخطر در شهر شیراز توضیح داد: یکی از نقاط پرخطر جنوب غرب شیراز است که یکی ازنقاط هدف طرح توسعه از طرف شهرداری، همان محل است و ما این حساسیت‌ها را منعکس کردیم که در آن مناطق مرتفع‌سازی صورت نگیرد.

این مدیر استانی همچنین گفت: بزرگترین هدف ما اجرای فاز سوم هست که به ما کمک بسیاری می‌کند. کار ما در هر حال نیمه تمام است. در واقع فاز سوم به دلیل کمبود اعتبار روی زمین مانده است. البته مبلغ طرح هم مبلغ زیادی نیست و جزو طرح‌های مصوب است، ولی متاسفانه بودجه های عمرانی همواره با محدودیت مواجهند./