شناسهٔ خبر: 58636 - سرویس استان‌ها

در گفتگو با وجدی مطرح شد؛

بررسی اقدامات شرکت ساخت در آذربایجان شرقی/ احداث ۳۳۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در این استان

محمد صادق وجدی مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آخرین وضعیت پروژه‌های مربوط به این منطقه در حوزه استان آذربایجان شرقی را تشریح کرد.

محمدصادق وجدی مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره فعالیت‌های این اداره کل در حوزه استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور با تغییراتی که از دو سال گذشته روی داده تمام پروژه‌های ملی وزارت راه و شهرسازی طبق دستور وزیر راه و شهرسازی برعهده شرکت ساخت قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور علاوه بر پروژه‌های مربوط به خود، مسئولیت پروژه‌هایی که معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی به روش تفویض اختیار به استان‌ها ابلاغ می‌کرد، بر عهده دارد، تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل ۳۹ طرح بود که در سال ۹۶ از حوزه ستادی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور محول شد که امسال نیز ۱۰۵ طرح به شرکت ساخت واگذار شد. 

مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت گفت: منطقه شمال غرب شامل هشت استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، قم و بخشی از کردستان است و جزء مجموعه‌های نسبتاً بزرگ قرار دارد. 

وی افزود: بخشی از پروژه‌ها به روش تفویض اختیار به ادارات کل انتقال پیدا کردند که عمدتاً طرح‌های انتقال یافته از ستاد وزارتخانه بودند و برخی دیگر از پروژه‌ها توسط شرکت ساخت مدیریت می‌شوند.

وجدی بیان کرد: حوزه معاونت ساخت و توسعه راه‌ها شامل بهسازی، احداث راه اصلی، احداث باند دوم و وبزرگراه هستند که در قالب این پروژه‌ها ممکن است تونل یا پل‌های بزرگ منفرد وجود داشته باشند اما کلیت پروژه‌ها بهسازی، احداث راه اصلی، بزرگراه‌ها و باند دوم هستند.

وی درباره پروژه‌های استان آذربایجان شرقی در منطقه شمال غرب گفت: پروژه‌های مهم شرکت ساخت در استان آذربایجان شرقی از نظر طولی ۳۳۰ کیلومتر در قالب بزرگراه و راه اصلی است که از این رقم تاکنون ۵۰ درصد به بهره‌برداری رسیده و ۵۰ درصد آن در حال ساخت است.

مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل ۲۲ پروژه هستند که حدود ۱۶۵ کیلومتر طول آنهاست و تا پایان سال ۹۶ براساس اهداف تعیین شده و پروژه‌های در دست اجرا، حدود ۲۵۲ میلیارد تومان هزینه شده و در سال ۹۷ نیز کل اعتبارات ابلاغی منطقه شمال غرب شرکت ساخت ۸۰ میلیارد تومان است که در استان آذربایجان شرقی برای قطعات در حال اجرا ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرده و برای اتمام طول پروژه‌های در دست اجرا ۴۲۰ میلیارد تومان نیاز است و اعتبارات پروژه‌های تفویض اختیار شده از این رقم تفکیک شده است.

وی درباره پروژه‌های استان آذربایحان شرقی بیان کرد: یکی از پروژه‌ها تکمیل تقاطع اول و آخر کنارگذر غرب تبریز است که پروژه کنارگذر غربی اتمام یافته و تنها دو تقاطع‌ آن باقیمانده است که اعتبار پروژه برای سال ۹۷ يک ميليارد و ۸۸۰ ميليون تومان است، محور اصلی این پروژه به اتمام رسیده که آن با احتساب رمپ و لوپ‌های محور ۲۰ کیلومتر طول دارد.

وجدی ادامه داد: پروژه پل میدان معلم بناب از حدود ۶، ۷ سال گذشته آغاز شده که با تاکید وزیر راه و شهرسازی، ظرف یکسال گذشته پیشرفت فیزیکی آن به ۸۷ درصد رسیده و ۱۳ درصد باقیمانده درصورت تأمین تخصیص ظرف دو تا سه ماه آینده به اتمام می‌رسد و افتتاح می‌شود.

وی اظهار کرد: محور بستان آباد- تبریز نیز پروژه دیگری است که ۵۵ کیلومتر از کل محور قدیم تبریز- تهران حدفاصل بستان آباد- تبریز است که از این طول ۱۳ کیلومتر باقی مانده تا پروژه به اتمام برسد که ساخت آن به اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی تفویض اختیار شده و از این ۱۳ کیلومتر نیز حدود ۴ کیلومتر به اتمام رسیده و تنها ۹ کیلومتر از طول محور باقی مانده تا محور بستان اباد- تبریز چهارخطه شود.

مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت درباره محور مرند- سه راهی ایووغلی گفت: این پروژه در سه قطعه تعریف شده که قطعه اول ۱۵ کیلومتر طول دارد و با دولایه آسفالت در حدود ۲ سال است که زیر عبور می‌باشد و اکنون در حال تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح، علائم ایمنی و لایه سوم این محور هستیم که زیرگذر یکی از آنها ساخته شده و آماده بهره‌برداری است و دومین زیرگذر به صورت پیش‌ساخته آماده نصب است و سومی نیز به صورت پیش ساخته در حال ساخت است که محور در قطعه یک زیر عبور است.

وی افزود: طول قطعه دو ۲۰ کیلومتر است که از این طول، حدود ۱۳ کیلومتر تکمیل شده و تنها نیازمند تابلو، علائم ایمنی و جداکننده وسط است و در صورت تأمین این موارد، ۱۳ کیلومتر به زیر ترافیک می‌رود، مابقی پروژه در دست اجراست که پیشرفت فیزیکی قطعه دو ۶۰ درصد است.

وجدی بیان کرد: قطعه سوم با طول ۲۷ کیلومتر هنوز به مناقصه نرفته و در صورت تأمین اعتبار به مناقصه می‌رود.

وی درباره دیگر پروژه‌های منطقه شمال غرب شرکت ساخت در استان آذربایجان شرقی گفت: احداث باند دوم سراب- بستان آباد یکی دیگر از پروژه‌ها است که قطعه اول با طول ۲۷ کیلومتر زیر عبور است و تنها نیازمند تکمیل دوربرگردان‌ها می‌باشد که ارزیابی اراضی آنها باید انجام شود و حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت تصریح کرد: قطعه دوم به طول ۲۵ کیلومتر است و ۷ کیلومتر آن آسفالت شده که نیازمند تکمیل علائم ایمنی و جداکننده است و مابقی طول قطعه در حال رفع معارض اراضی و تاسیسات مانند لوله گاز، آب و فیبرنوری است که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قطعه اول و دوم پروژه را مدیریت منطقه شمال غرب شرکت ساخت پیگیری می‌کند.

وی افزود: قطعه سه با طول ۱۵ کیلومتر در حدود ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تفویض اختیار به اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شده است.

وجدی در خصوص محور سراب- نیر- اردبیل بیان کرد: محور نیر به اردبیل ۴ خطه شده که اکنون محور سراب- نیر با طول ۴۳ کیلومتر در حال چهار خطه شدن است که یک قطعه آن به طول ۲۴ کیلومتر پیمانکار دارد و ۷ کیلومتر خروجی سراب به سمت نیر را در حال کار دارد و اکنون در بخش هايي به لایه‌های روسازی رسیده که قطعه بعدی در حال مناقصه است.

وی ادامه داد: پروژه کنارگذر جلفا نیز در حال اجرا است و ۷ کیلومتر طول دارد که پیشرفت فیزیکی آن ۳۴ درصد است و مشکل این پروژه محدودیت منابع مالی است که برای تسهیل در کار و ارزیابی اراضی نیازمند منابع بیشتر مالی هستیم.

مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت درباره دیگر پروژه‌های استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: اتصال بخشی از کنارگذر موجود اهر به محور اهر- کلیبر پروژه دیگر شرکت ساخت در استان آذربایجان شرقی است که ۶ کیلومتر طول دارد و مراحل ساخت آن به اداره کل راه و شهرسازی استان تفویض اختیار شده، این پروژه ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که کمبود شدید منابع مالی برای اجرا و ارزیابی اراضی آن را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه پروژه محور تبریز- اسپیران- سه راهی آقابابا- نوردوز(مرز ارمنستان) جزء پروژه‌هایی است که مرکز استان آذربایجان شرقی را به مسیر مرزی جلفا- پارس آباد با طول بسیار کمتر متصل می‌کند، افزود: این پروژه باعث کاهش ۵۰ کیلومتری مسیر به مرز نوردوز می‌شود و می‌تواند بخشی از روستاهای شهرستان تبریز، خاروانا و شهر نوردوز را از راه مناسب برخوردار کند که این مسیر کوهستانی است.

وجدی بیان کرد: دو قطعه از این پروژه از سمت تبریز آغاز می‌شود که قطعه اول با طول ۱۰ کیلومتر سهم شهرداری تبریز است و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که متوقف شده و شهرداری تأمین منابع نکرده که قطعه دو به طول ۱۲ کیلومتر تفویض اختیار به استان شده که ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی ادامه داد: قطعه سه با طول ۱۲ کیلومتر حدود ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مشکل اصلی آن تامین منابع مالی است، از سه راهی آقابابا تا نوردوز ۷۵ کیلومتر و از آقابابا تا تبریز حدود ۶۰ کیلومتر است و کل طرح بر عهده شرکت ساخت است که تنها ساخت قطعه اول سهم شهرداری تبریز بوده است. مابقی مسیر نیز در حال تکمیل نقشه مشخصات فنی است.  

مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت درباره پروژه‌های تفویض اختیار شده شرکت ساخت به اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: باند دوم بزرگراه اهر- هریس- تبریز به طول ۹۰ کیلومتر از پروژه‌های شرکت ساخت است که به اداره کل راه و شهرسازی استان تفویض اختیار شده و تاکنون ۴۳ کیلومتر بهره‌برداری شده و ۴۷ کیلومتر در دست اجراست که برنامه‌ریزی شده تا پایان فصل کاری ۹۷، ۳۰ کیلومتر به بهره‌برداری برسد و ۱۷ کیلومتر باقی مانده تا پایان سال ۹۸ به زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی افزود: احداث باند دوم بزرگراه اهر- هریس- تبریز ۱۹ میلیارد تومان اعتبار دارد که در سفر رئیس جمهور برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده و با احتساب آنها به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند که اعتبار سفر رئیس جمهور هنوز تخصیص پیدا نکرده و با اعتبارات شرکت ساخت پروژه در حال پیشرفت است. 

مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت درباره دیگر پروژه‌های تفویض اختیار شده به اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: احداث باند دوم بزرگراه صوفیان- شبستر- سلماس یکی دیگر از پروژه‌ها است که حدفاصل صوفیان- شبستر به طول ۲۵ کیلومتر از محور صوفیان- شبستر به بهره‌برداری رسیده و تنها نیازمند تقاطع‌های غیرهمسطح است که ۲۲ کیلومتر از محور شبستر- سلماس در حال اجراست و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۰ کیلومتر از این مسیر تا پایان آبان ماه به بهره‌برداری می‌رسد، این پروژه ۱۲ میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد. 

وی تصریح کرد: در صورت اتمام ۲۲ کیلومتر در دست ساخت محور شبستر- سلماس، ۳۵ کیلومتر تا پایان حوزه استان آذربایجان شرقی به سمت شهر سلماس باقی می‌ماند که به اداره کل راه و شهرسازی تفویض اختیار شده است. این پروژه در حوزه استان آذربایجان غربی اتمام یافته و ۳۵ کیلومتر چهارخطه شده است. 

وجدی درباره پروژه خواجه- ورزقان- سه راهی آقابابا بیان کرد: این پروژه با مشارکت شرکت مس سونگون انجام می‌شود که ۶۰ کیلومتر طول دارد و پیشرفت  فیزیکی پروژه ۳۰ درصد است، کل اعتبار مورد نیاز ۲۹۰ میلیارد تومان بوده که ۱۱۰ میلیارد آن از اعتبارات شرکت ساخت و مس سونگون تخصیص داده شده و ۱۸۰ میلیارد تومان باقی مانده است که امسال نیز ۱۵ کیلومتر از این مسیر تا پایان فصل کاری ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی افزود: احداث باند دوم محور میانه- سرچم به طول ۵۵ کیلومتر از دیگر پروژه‌های تفویض اختیار شده که ۱۱ کیلومتر آن با مبلغ قرارداد ۳۷ میلیارد تومان در دست ساخت است و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت درباره دیگر پروژه‌های این شرکت در استان آذربایجان شرقی گفت: احداث راه اصلی کنارگذر ایلخچی به طول ۸ کیلومتر یکی دیگر از این دیگر پروژه‌ها است که ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل است.

وی تاکید کرد: در شرکت ساخت برای پروژه‌ها ظرفیت‌سازی خوبی برای اجرا انجام شده و پیمانکاران اکثر پروژه‌ها از نظر توان فنی و رتبه در جایگاه بسیار خوبی هستند، تمام پروژه‌ها دستگاه نظارت، مهندسین مشاور و آزمایشگاه دارند و مهمترین مشکل کمبود منابع مالی است. 

وجدی افزود: غیر از روش‌های معمول تامین منابع مالی، شرکت ساخت از تمام راهکارهای مختلف مانند مشارکت با بخش خصوصی و استفاده از ماده ۵۶ برای فاینانس داخلی استفاده می‌کند.