شناسهٔ خبر: 58666 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نشست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح شد؛

ضرورت ایجاد شبکه پایشی در اطراف دماوند/ امسال لرزشی در دماوند نداشتیم

علی مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: در سال جاری در اطراف دماوند مورد لرزه‌ای مشاهده نشده است ولی ما نباید دماوند را فراموش کنیم. با توجه به شهر و روستاهای اطراف دماوند ضرورت دارد که یک شبکه پایشی آنلاین مختص دماوند وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در نشست ویژه ریسک آتشفشان دماوند، وضعیت موجود و چه باید کردها که صبح امروز با حضور کارشناسان زلزله شناسی کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، گفت: گسل‌های اطراف دماوند بیشتر شناخته شده‌اند و ما تاکنون لرزه‌ای زیر ۳ ریشتر در نزدیکی قله نداشته‌ایم.

وی با ارائه پاورپوینتی از وضعیت گسل‌ها در دماوند توضیح داد: نزدیک‌ترین ایستگاه بیش از ۳۰ کیلومتر از دماوند فاصله دارد و ما باید تا می‌توانیم به قله نزدیک شویم و لازم است ایستگاه‌های لرزه‌نگار دائمی یا موقت در اطراف کار گذاشته شود.

این کارشناس زلزله گفت: در سال ۸۵ موضوع راه اندازی شبکه آنلاین در اطراف دماوند مطرح شد و اخیراً طرح مشترکی با پژوهشگاه زلزله برای مانیتورینگ دماوند داده‌ایم که شامل ۱۰ ایستگاه دائمی و ۳۰ ایستگاه آرایه‌ای است.

مرادی اضافه کرد: ما در سال جاری در اطراف دماوند مورد لرزه‌ای مشاهده نکرده‌ایم ولی اینطور نیست بخواهیم دماوند را فراموش کنیم.

وی افزود: واضح است در داخل دماوند توده‌ای داغ، آب گرم و گوگرد وجود دارد و نمی‌دانیم در مورد اینکه این توده بالا می‌آید یا سرد می‌شود چه باید بگوییم. چرا که پایشی در این باره صورت نمی‌گیرد و تجهیزات مناسبی برای پایش در کشور وجود ندارد.

رئیس مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران توضیح داد: ما باید یک شبکه پایشی از پارامترهای مختلف مختص دماوند داشته باشیم، شاید برای دنیا عجیب باشد که با وجود اینهمه شهر و روستا که به خاطر طبیعت البرز در اطرافش وجود دارد قله‌ای مانند دماوند پایش نمی‌شود. ما حداقل باید ایستگاه لرزه نگاری آنلاین داشته باشیم.