شناسهٔ خبر: 58771 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

دستور رئیس جمهوری برای ورود ۸۵۰ واگن باری به کشور/ باید شهرسازی ریل‌پایه در شهرهای جدید و طرح بازآفرینی شهری دنبال شود

گزارش آخر هفته  افزایش رضایت عمومی در گرو برنامه‌ریزی انسان‌محور، جابجایی ایستگاه راه آهن فامنین همدان، راه آهن مراغه - ارومیه به زودی افتتاح می‌شود، پیشرفت ۸۵ تا ۹۰ درصدی خط آهن میانه - بستان آباد، تشریح برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و ثبت مستند دهقان فداکار در جشنواره سینماحقیقت سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رو

تنها راه‌حل برون‌رفت تهران از مشکلات فعلی قطارهای حومه‌ای هستند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تهران دیگر توان پاسخگویی به افزایش ظرفیت بیش از این را ندارد گفت: باید به این نکته توجه کنیم تنها راه‌حل برون‌رفت تهران از مشکلات فعلی قطارهای حومه‌ای هستند چرا که درصورت افزایش این قطارها و تسهیل دسترسی به کلانشهر تهران بسیاری از تقاضا ها برای سکونت و تمکرگز بر این شهر کاهش خواهد یافت.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش قطارهای حومه‌ای برای تهران و حومه امری ضروری به شمار می‌رود که برای تحقق آن نیاز به سرمایه‌‌گذاری بسیار زیادی داریم گفت: در حال حاضر گزارش تهیه و ساخت شرکت قطارهای حومه‌ای را به دولت ارسال کرده و پیگیر تصویب هرچه سریعتر آن هستیم که امید داریم در نهایت بحث قطار حومه‌ای به مقصد تهران، در تمام کلانشهرها نه فقط تهران به یک دستور کار اصلی تبدیل شود.

دستور رئیس جمهوری برای ورود ۸۵۰ واگن باری به کشور

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه از دستور رئیس‌جمهوری برای ورود ۸۵۰ دستگاه واگن باری به کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با این دستور رئیس‌جمهوری، ورود واگن‌ها به کشور تسریع و مجوز‌های لازم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صادر شود تا شاهد کاهش تردد کامیون‌ها در جاده‌های کشور باشیم.

تقی زاده  با طرح این سؤال که چرا باید در جاده‌های کشور تانکر سوخت ۳۰ هزار لیتری تردد داشته باشد درحالی‌که راه‌آهن سه سال از درخواست خرید واگن‌هایی که بخشی از آن‌ها مخزن دار هستند می‌گذرد؟ خاطرنشان کرد: این واگن‌ها هیچ‌گونه هزینه‌‌ای برای دولت نداشته و بخش خصوصی از طریق سیر و بهره‌برداری واگن‌ها هزینه‌های خرید آن را بازمی‌گرداند که سه سال به تعویق افتاده است.

باید شهرسازی ریل‌پایه در شهرهای جدید و طرح بازآفرینی شهری دنبال شود

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی به ضمن تشریح دیدگاه‌های وزیر راه و شهرسازی در زمینه حرکت، ‌یکپارچگی، خدمات درب به درب، شهرسازی مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی با محوریت ریل، چالش‌ها و فرصت‌های توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای بین تهران و سه شهر جدید پردیس، پرند و هشتگرد را بررسی و نقطه نظرات لازم را مطرح کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با عنایت به تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر استفاده از فرصت‌های ادغام دو بخش مسکن و ترابری در یک وزارتخانه از همان ابتدا می‌بایست مفاهیمی همچون «شهرسازی ریل‌پایه» و «توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی» را در «شهرهای جدید» و «بازآفرینی شهری» دنبال می‌کردیم که پس از ارائه الگوهای موفق سایر شهرها همچون قم، شیراز، ارومیه و... سراغ ما می‌آمدند.

جابجایی ایستگاه راه آهن فامنین همدان

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جابه‌جایی ایستگاه راه‌آهن فامنین به منظور رفاه حال مردم این شهرستان، گفت: در نظر است این جابجایی در نزدیک‌ترین نقطه این شهر و در کمترین زمان ممکن انجام گیرد.

وی با بیان اینکه به احتمال قوی بعد از بررسی در کمیته فنی ظرف ۴۰ روز آینده این جانمایی قطعی می‌شود، تصریح کرد: با کمک مردم، نمایندگان و مسئولان امیدواریم جابجایی ایستگاه که دستور صریح وزیر راه و شهرسازی است، هر چه زودتر انجام گیرد.

راه آهن مراغه - ارومیه به زودی افتتاح می‌شود

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن از افتتاح قریب الوقوع خط آهن مراغه- ارومیه خبر داد.

یزدانی درحاشیه این بازدید در نشست بررسی وضعیت این پروژه با اشاره به مراحل پایانی پروژه راه آهن مراغه- ارومیه، هدف از این بازدید را بررسی نهایی آماده سازی مسیر تبریز- مراغه برای تحویل و بهره برداری قریب الوقوع این خط اعلام کرد و گفت: اتمام هر چه سریعتر پروژه راه آهن مراغه- ارومیه و بهره مندی مردم شریف استان آذربایجان غربی از خدمات حمل و نقل ریلی از اولویت های کاری راه آهن است.

افزایش رضایت عمومی در گرو برنامه‌ریزی انسان‌محور

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تلفیق دو نگاه «جامع» و «پایین به بالا» در برنامه‌ریزی گفت: بدون توجه به برنامه‌ریزی جامع‌نگر، انجام پروژه‌های بزرگ افزایش رضایت عمومی را نتیجه نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ما فقط نگاه پایین به بالا را نمی‌خواهیم. امروز نگاه پایین به بالا در جریان است. هرکدام از بخش‌ها و اجزا در حیطه خود خوب عمل می‌کنند، اما هنگامی که از بالا نگاه می‌کنیم مشخص می‌شود که پیوستگی وجود ندارد و یک پوسته بزرگی که بتواند تمام این مجموعه‌ها را به صورت یک پازل حجمی کنار همدیگر قرار دهد، رضایت شهروندان را به دنبال داشته باشد، انسان محور باشد، سازگار با محیط زیست باشد و پایدار باشد، موجود نیست.

پیشرفت ۸۵ تا ۹۰ درصدی خط آهن میانه - بستان آباد

مدیر کل راه‌آهن آذربایجان اعلام کرد: پروژه اتصال راه‌آهن میانه - بستان آباد با پیشرفت ۸۵ تا ۹۰ درصدی در بخش زیربنایی، احتمالاً در نیمه دوم امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین از پایان پروژه توسعه ایستگاه مسافری تبریز خبر داد و افزود: با پایان این پروژه، فضای ایستگاهی راه‌آهن در تبریز از ۱۶۰۰ متر مربع به ۲۷۰۰ متر مربع افزایش یافت و ۱۱۰۰ متر به فضای ایستگاهی افزوده شد. 

تشریح برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس

مشاور مدیرعامل و فرمانده مرکز مقاومت بسیج راه‌آهن در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس به تشریح برنامه‌های این مجموعه برای گرامیداشت این ایام پرداخت و گفت: برنامه‌های مرکز مقاومت بسیج راه‌آهن از شنبه ۳۱ شهریور با نمایشگاهی از نقش راه‌آهن در دوران دفاع مقدس در پارک لاله و ایستگاه راه‌آهن تهران شروع خواهد شد. همایش پیاده‌روی کارکنان ساختمان مرکزی، برگزاری صبحگاه مشترک با سخنرانی مدیرعامل راه‌آهن، برپایی جشنواره‌های ورزشی، دیدار با خانواده معظم شهدا با حضور معاونان و مدیران، همایش بزرگ کارکنان و بسیجیان در سالن همایش‌های راه‌آهن، غبارروبی و تجدید میثاق با شهدا و امام شهدا در گلزار بهشت‌زهرا (س)، حضور در نماز جمعه، نشست‌های صمیمانه بسیجیان راه‌آهن با مدیران ادارات کل، برپایی کانون‌های اندیشه‌ورز با موضوعات مختلف، مراسم رونمایی از یادمان دفاع مقدس در ایستگاه راه‌آهن زنجان و نمایش فیلم با حضور خانواده ایثارگران ازجمله برنامه‌‌های تدارک دیده‌شده در این هفته است.

ثبت مستند دهقان فداکار در جشنواره سینماحقیقت

روایت جدیدی از دهقان فداکار به کارگردانی سامان مرادحسینی، در دبیرخانه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» ثبت شد.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند که تولید روابط عمومی راه‌آهن است، آمده است: «روایتی از رویداد قهرمانانه ریزعلی خواجوی (دهقان فداکار) به زبان خودش، همسر، نزدیکان و دوستانش که تقدیر بود در ایام پایانی حیات وی صورت گیرد. فیلم روایتی مستند از داستان قهرمانی، محل وقوع رویداد و انتقال حس فداکاری به مخاطب را دارد...»