شناسهٔ خبر: 58772 - سرویس مسکن و شهرسازی

به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد؛

بررسی طرح ویژه اراضی موسوم به آبشار ۲ و انتقال پادگان لشگر ۷۷ مشهد/ حفظ اراضی پادگان‌ها آخرین فرصت باقی‌مانده شهرها

جلسه طرح ویژه اراضی موسوم به آبشار ۲ و همچنین انتقال پادگان لشگر ۷۷ مشهد در یازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و مقرر شد تا این طرح به صورت همزمان در کمیته فنی برای آخرین بار بررسی شود و در جلسات آتی شورای‎‌عالی شهرسازی و معماری ایران راجع به آنها تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری (۹۷) به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دبیری محمدسعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری و با حضور اعضای اصلی شورا؛ نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، دفاع، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان میراث‌فرهنگی کشور، سازمان برنامه و بودجه، و دیگر اعضای اصلی و همچنین نمایندگان استانی شورا با بررسی دو طرح ویژه رود دره فرحزاد و طرح ویژه اراضی موسوم به آبشار ۲ مشهد، برگزار شد.

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه فوق، گفت: طرح انتقال پادگان در دو بخشِ اراضی آبشار و بخش شمالی در استان جلسات بررسی خود را طی کرده است. طرح بخش آبشار ۲، به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است. بخش بالایی که شامل اراضی پادگان است نیازمند اصلاحاتی است که باید انجام شود.

ایزدی ادامه داد: از آنجاییکه بررسی ها راجع به آبشار ۲ انجام شده و در استان مورد تصویب قرار گرفته است به نظر می رسد بیشتر به تصمیمات مدیریتی نیاز داشته باشیم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خاطرنشان کرد: شرایطی که در ارتش فراهم شده است فوق العاده است. با رویکرد مثبتی که ارتش در مورد پادگان های مختلف و ۱۷ پادگانی که در کشور وجود دارد به نتایج خوبی رسیده ایم. اینها فرصتی برای شهر هستند که باید به آنها توجه کنیم.

این مقام مسئول در جمع بندی تصمیمات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در رابطه با طرح فوق، گفت: ظرف مدت یک هفته موضوع پادگان به کمیته فنی شورای عالی بیاید و در مورد آن تصمیم گیری شود و این دو طرح را همزمان و با تاکیداتی که همه اعضا داشتند نهایی کنیم و در دو جلسه بعدی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران جمع بندی و به صورت مصوبه ابلاغ کنیم.

امیرحسینیان نماینده ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: حدود ۹۰ درصد در پادگان جدید پیشرفت فیزیکی داشتیم و این پیشرفت را از فروش اراضی خود در اهواز و سایر منابع توانستیم هزینه کنیم. ما تعامل مناسبی را ایجاد کرده ایم و امیدواریم این طرح با نهایت همکاری با ارتش به تصویب برسد.

 در جلسه ارایه طرح ویژه اراضی موسوم به آبشار ۲ مشهد، که نمایندگانی از ارتش جمهوری اسلامی ایران، استاندار و معاون عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیر مسکن و شهرسازی استان و دیگر مسئولان استانی حضور به هم رساندند، مقرر شد تا تا این طرح  به صورت همزمان (اراضی موسوم به آبشار ۲ و انتقال پادگان لشگر ۷۷ مشهد) در کمیته فنی برای آخرین بار بررسی شود و در جلسات آتی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران راجع به آنها تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.

بنا بر اعلام مدیرکل مسکن و شهرسازی استان، شروع این طرح با هدف انتقال پادگان لشگر ۷۷ اقدامات از سال ۸۱ در استان خراسان رضوی و با هدف جایگزینی زمین انجام شد. قرار بود تا پایان برنامه چهارم انتقال لشگر ۷۷ انجام شود. موافقت نامه ای در سال ۸۵ در خصوص اخذ مجوز پادگان و بازگشایی معابر موردنیاز طبق طرح های مصوب شهری تنظیم شد. مصوبه‌ای نیز از هیات وزیران به منظور انتقال پادگان اخذ شد. مصوبه با این مضمون بود که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف بود به استناد ماده ۱۲۹ قانون برنامه چهارم توسعه نسبت به اخذ مجوز انتقال پادگان لشگر ۷۷ خراسان رضوی اقدام کند و استانداری در مورد مکانیابی و تملک اراضی جدید پادگان پیگیری های لازم ر ا به منظور وصول توافقات فی مابین سازمان‌های ذیربط اعم از آستان‌قدس، شهرداری و غیره را فراهم کند و تسهیلات لازم به منظور تامین حقوق ارتش بر مبنای قیمت کارشناسی به عمل آورد. به نحوی که در دوران چهارم برنامه توسعه، انتقال تدریجی پادگان انجام شود. بازگشایی معابر بر اساس طرح‌های توسعه‌شهری در اولویت خواهد بود. بدین معنا به تصریح بر انتقال پادگان تاکید شد.  

زمین جایگزین انتخاب، تسهیلاتی داده و حتی زمین جایگزین تحویل شد و پس از انجام مکاتبات تهیه طرح آغاز شد.

اراضی پادگان لشگر ۷۷ و اراضی آبشار ۲ کاملا به هم پیوسته هستند و تنها یک محور ۱۰۰ متری بین این دو اراضی فاصله انداخته است که می توانند به دو بخش هم تقسیم شوند اما به لحاظ کالبدی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.

در کمیسیون ماده ۵ استان در تاریخ ۸/۷/۸۸ مصوبه‌ای داشتیم که الگوی توسعه اراضی پادگان و میدان تیر را در ادامه آن به صورت مشترک تصویب کرد و حتی رئوس مواردی که در تهیه طرح‌ها می باید مدنظر قرار بگیرد را موردتاکید قرار داد. در صورتجلسه فوق، حفظ پهنه‌های سبز و درختان موجود و تلفیق آن با کارکردهای اجتماعی و فرهنگی، حفظ ارتباط میدان مدنی با خیابان کوه‌سنگی به عنوان محور اجتماعی- گردشگری و تقویت ارتباط اجتماعی مسیر مجاور باغ علم دشت مورد تاکید قرار گرفت. حفظ بناهای واجد ارزش معماری و تاریخی و همچنین شناسایی از طریق بازدید میدانی تاکید شد. همچنین تقویت کارکردهای مقیاس شهری هم در محدوده پادگان در هم پیوندی با محدوده آبشار موردتاکید قرار گرفت.

بعد از آنکه کلیات طرح پادگان مشهد به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید، اقدامات برای آبشار ۲ آغاز شد. کمیسیون ماده ۵ برای آبشار ۲ نیز تهیه شد و در عین حال در آن مصوبه انواع مساعدت ها انجام شد. در خاتمه مصوب کمیسیون ماده ۵ آبشار ۲ بر ارسال همزمان پادگان و آبشار ۲ به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تاکید شد.

نظرات اعضای شورا

هوشنگ خندان‌دل نماینده وزارت کشور در نشست فوق اعلام کرد: شهرداری تاکید بر اصلاح مجدد مصوبه کمیسیون ماده ۵ را دارند. همچنین، استانداری تاکید بر اصلاح و طرح مجدد پادگان لشگر ۷۷ و آبشار ۲ را در استان و شورای‌عالی دارد.

سروش معاون وزیر نیرو نیز در این باره، گفت: با توجه به عدم ورود به طرح، میزان تقاضای مصارف منابع آب و انرژی مشخص نیست بنابراین پیشنهاد می‌شود طرح پادگان و آبشار ۲ همزمان ارایه شود تا بررسی و میزان منابع و مصارف، مشخص شود.

سلیمانی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در بیان نظرات خود، اعلام کرد: در طرح جامع سال ۴۲ برای اراضی آبشار، کاربری تعیین شده است و در طرح تفصیلی سال ۷۸ لحاظ شده است. همچنین این اراضی در سال ۸۸ با کاربری مسکونی، خدماتی و ... به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است و با همان کاربری در طرح جامع سال ۹۳ لحاظ شده است ولی به تایید شورای عالی نرسید. در عین حال با توجه به سوابق سال گذشته و جدایی کالبدی پادگان از آبشار، لزومی بر ارایه همزمان این طرح‌ها وجود ندارد.

کاراندیش مروستی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بیان نظرات خود، گفت: طرح مجددا بعد از طی فرآیند قانونی به کمیته ارجاع و بررسی شود.

محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: طرح با تاکید بر حفاظت از آثار با ارزش داخل محدوده پادگان لشگر ۷۷ مشهد از جمله سوله های تاریخی، راه زیرزمینی و... باشد.

جزئیات صورتجلسه کمیته فنی

نیکخواه مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، صورتجلسه کمیته فنی شورای‌عالی را پیرامون بررسی طرح تفصیلی اراضی موسوم به آبشار ۲ واقع در جنوب شهر مشهد به شرح زیر قرائت کرد:

کمیته فنی ۱ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح تفصیلی اراضی موسوم به آبشار ۲ واقع در جنوب شهر مشهد موضوع صورتجلسه مورخ ۹۶.۱۱.۱۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌رضوی را در جلسه مورخ ۹۷.۰۶.۱۸ مورد بررسی قرار داده و با عنایت به اینکه اراضی مذکور و اراضی پادگان لشگر ۷۷ ارتش فرصت کم‌نظیری برای شهر مشهد بوده و استفاده بهینه آن در دومین کلانشهر کشور دقت و حساسیت ویژه‌ای می‌طلبد و به دلایل مشروحه زیر پیشنهاد می‌نماید طرح تفصیلی اراضی مذکور،   همراستا با نظر مراجع استانی به صورت همزمان با طرح اراضی پادگان لشگر ۷۷ به شورای‌عالی ارایه و بررسی گردد:

۱. با عنایت به مصوبه مورخ ۸۵.۱.۱۴ هیات محترم وزیران که بر تکلیف وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نسبت به اخذ مجوز انتقال پادگان لشگر ۷۷ به استناد ماده ۱۲۹ قانون برنامه چهارم توسعه تصریح نموده است، در این خصوص هدف اصلی، انتقال پادگان مذکور بوده و تهیه طرح تفصیلی آبشار ۲ تدابیر تبعی مدیریت شهری برای تحقق هدف مذکور می باشد.

۲. بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهر مشهد مورخ ۹۴.۳.۱۷ ارسال همزمان طرح پادگان و آبشار ۲ به شورای‌عالی شهرسازی و معماری به عنوان شرط تصویب تاکید شده است. لذا با عنایت به اینکه مبدا فرآیند بررسی و تصویب طرح، کمیسیون ماده ۵ استان است تحقق شروط کمیسیون مذکور شرط لازم بررسی و تصویب طرح بوده که تاکنون این فرآیند تکمیل نشده است.

۳. انسجام کالبدی هر دو عرصه پادگان لشگر ۷۷ و آبشار ۲ و تاثیر آن در ساختار فضایی شهر مشهد در حدی است که عملا امکان بررسی مجزا و کنترل تبعات آن بر بافت پیرامونی مسکن ممکن نیست، لذا در صورتیکه اهداف اولیه مدیریت شهری و مالک به هر دلیل تغییر کرده است، شرایط جدید در قالب توافقات جدید و مصوبه مجدد کمیسیون ماده ۵ قابل بررسی خواهد بود.