شناسهٔ خبر: 58790 - سرویس مسکن و شهرسازی

یادداشت ایزدی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بدون خودرو؛

کاهش استفاده از خودروی شخصی را به یک خواست اجتماعی تبدیل کنیم

محمد سعید ایزدی محمدسعید ایزدی:*شايد تصور عزيمت به محل كار و يا مراكز خريد در كلان شهری همچون تهران با تمام معضلات اش بسيار دور از ذهن باشد، ولی در صورت اعتقاد و پذيرش اين سياست امكان تحقق آن وجود دارد. امروز پياده به محل كار رفتم و بر خلاف تصورم از فاصله و معضلات پيش رو، در يك بازه زمانی چهل و پنج دقيقه به وزارت خانه رسيدم.

امروز شنبه سی و يكم شهريور ماه يك هزار و سيصد و نود و هفت، روز جهانی بدون خودرو نامگذاری شده است. شايد تصور عزيمت به محل كار و يا مراكز خريد در كلان شهری همچون تهران با تمام معضلات اش بسيار دور از ذهن باشد، ولی در صورت اعتقاد و پذيرش اين سياست امكان تحقق آن وجود دارد. امروز پياده به محل كار رفتم و بر خلاف تصورم از فاصله و معضلات پيش رو، در يك بازه زمانی چهل و پنج دقيقه به وزارت خانه رسيدم.

در مسير شاهد مشكلات و موانع زيادي براي تردد پياده و بويژه ايمني شهروندان بودم ولي اين به معناي عدم امكان تردد با پاي پياده نبود، برعكس، اين اقدام باعث اطمينان از امكان تحقق سياست كاهش استفاده از خودرو شخصی و تلاش برای رفع موانع اجرای اين سياست شد.

بايد اين سياست را به يك خواست اجتماعي مبدل كنيم تا همه ما پاسخگوی اين خواست اجتماعي شويم، دانشگاهيان، حرفه مندان، مديران شهري و دولتي و همه كساني كه با ابزارهاي در اختيار خود مي توانند به تحقق اين سياست كمك كنند بايد بر اين مهم همت كنند، اي كاش بجاي انتقاد صرف و بي توجهي به مسئوليت هاي شخصي، حرفه‌اي و اجتماعي خود به ياري همراهان خود بياييم و با يكدلي و صداقت، شهرهايمان را به مسير اعتلاء برگردانيم، مردم ما مستحق زندگي در شهرهايي ايمن، امن و با هويت هستند.

*معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی